| Forfatter |
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej
Det er efterhånden blevet populært at placere de store basenheder på siden af kabinetterne, så de to basser spiller ind mod hinanden. Er der noget særligt man skal tage hensyn til hvis man ønsker at benytte denne konfiguration (f.eks. delefilter o.l.). Er der nogen ulemper ved det?
vH pH
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eneste ulempe er nok, at de skal deles lavt, helst v. 200Hz, eller under. Ellers kan det være en fordel, idet udfasninger i øvre bas/nedre mellemtone kan undgås på den måde. Den amerikanske højtaleringeniør Allison designede faktisk en serie højtalere, bl.a. for AR, for år tilbage, der byggede netop på den idé. De havde en mere liniær frekvensgang i lytterummet end traditionelle konstruktioner.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon har ret i, at man kan undgå det traditionelle "wall dip", især hvis den sidevendt bas sidder relativt lavt. Ved at anvende to basenheder monteret på hver sin side kan man også minimere kabinetvibrationer.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Eneste ulempe er nok, at de skal deles lavt, helst v. 200Hz, eller under. Ellers kan det være en fordel, idet udfasninger i øvre bas/nedre mellemtone kan undgås på den måde. |
|
|
Ja, lav deling må være et must. Så lav at det er svært at retningbestemme vil jeg antage. Det er mest af hensyn til indretningen at jeg vil sætte enhederne der. Jeg vil bare sikre mig at der ikke er åbenlyse problemer ved denne konfiguration. Jeg deler i øvrigt aktivt, så den nedre grænse er ikke et problem.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Mollecon har ret i, at man kan undgå det traditionelle "wall dip", især hvis den sidevendt bas sidder relativt lavt. |
|
|
Hvad er "relativt lavt"? Skal den bare helt ned? Det kan den vel godt. Der er jo også en del subs der vender ned mod gulvet.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville sige bassen max 20cm fra gulv, men det kommer an på delefrekvens - jo laver, jo større frihedsgrad. Enig, 200Hz er fint. Med aktiv deling får du heller ikke problemer med mellemtonens impedanspukler, så jeg tror, at jeg ville vælge 150Hz.
Hvilke enheder?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Går ud fra at topsystemet er 2 vejs, så jeg vil anbefale at du lægger delefrekvens omkring topsystemets systemresonans - formentlig 50-70 hz(?) - hvis du lader bassen overlappe topsystemet risikerer du "udfasning" som kan medvirke at du enten mangler noget eller at bassen bliver upræcis/mudret
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Går ud fra at topsystemet er 2 vejs, så jeg vil anbefale at du lægger delefrekvens omkring topsystemets systemresonans - formentlig 50-70 hz(?) - hvis du lader bassen overlappe topsystemet risikerer du "udfasning" som kan medvirke at du enten mangler noget eller at bassen bliver upræcis/mudret |
|
|
Jeg overvejer at dele toppen også. Kan gøres med det aktive filter eller evt. kan man jo indsætte en kondensator på indgangen til effekten til toppen.
Det er forresten et par jbl enheder.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, basenhederne skal sidde så tæt på gulvet som muligt - hvad de osse gør (stort set) i de ht'er jeg har set, der anvender ideen. De AR, jeg omtalte, delte v. 200Hz (såvidt jeg husker).
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super. Det lyder som om jeg kan fortsætte med planlægningen.
Mht passiv deling af toppen, så antager jeg at man benytter indgangsimpedansen på effekttrinnet til beregning og så sætter en kondensator ind? Så skulle man vel få en 6 dB/oktav afruldning af toppen.
vH pH
|
| Til top |
|
| |