Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: mange mindre enhder - 6 spørgsmpl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Uden i første omgang at fremkalder en meget lang matematisk udredning ville jeg høre om der er nogen der lidt pædagogisk kan forklare mig hvordan højtalerkonstruktører løser at have fx 10 små mellemtone/bas enheder i en højtaler -
1,er de paralel eller seriekoblet ??
2. er delefiltret specielt ??
3.dækker alle de små højtalere samme frekvensområde ??
4. Jeg har læst mig igennemhvad jeg har kunnet finde herinde også det meget lange indlæg om højtalerkonstruktion med stor fornøjelse men hele delefilter siden er atsig list sort snak specilet det med 1 og 2 orden, med db og med oktav.
5. Hvis man ikke ser på omkostninger findes der så en rigtgere måde at lave et delefilter på ?? 
6. Herinde og andre stæder advares man mod at lave andet end max 2½ vejs højtalre pga at man løber ind i delingsproblemer i kritiske toneområder - er der ingen der når de laver flervejs systemer lader delefiltret være uden for boksen - og så løbende "tuner" det med at udskidte diemnsionerne på kompenenter m.m. indtil den sidder lige i øjet ??

Håber ikke i synes det er for langt ude spørgsmål :-)   

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jo, mange selvbyggere lader filteret være 'udenbords', så justeringer er lette at foretage.

Mht. det med mange mindre enheder, er det desværre ikke let at give et simpelt svar på . Man kan koble på mange måder - bruges mange ens enheder ( >3) benyttes ofte en kombination af serie/parallelkobling for at ramme en rimelig impedans. 4 ens enheder kan f.eks. kobles på den vis, så impedansen bliver den samme, som for den enkelte enhed. Ønsker man så ikke, at alle enhederne dækker det samme område FULDT UD, kan man så 'afkoble' nogle af enhederne vha. spoler el. kondensatorer. Det gør man typisk, så alle enhederne kun dækker bunden, medens færre spiller op i toppen af toneområdet. Det gælder netop typiske 2½-vejs højtalere. Den grundliggende måde at lave filtreringer på er ikke 'speciel'.

Der findes konstruktioner, hvor man bevidst udnytter mange små enheder til at dække samme område, for at opnå visse egenskaber fra højtaleren - f.eks. i såkaldte linesources.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes