Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Op-amps - Hjælp de dæmper... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lavet nogle op-amps med TL074 ic'er (se diagram). Jeg har det problem at jeg opnår en kraftig dæmpning af signalet når jeg går gennem op-ampen i forhold til hvis jeg går uden om - Hvorfor gør jeg det? De to modstande er ens (1 Mohm) og jeg har tilsluttet IC'en +/- 15 V.

Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh

Kim

Til top Vis Gammelfar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelfar

oppopp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Konstruktionen er lidt alternativ, der er gode råd at hente her:

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/opamp.h tm

1 Mohm er for meget. 10k til 100k mere hensigtsmæssigt.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Det er jo forkert! Det jeg går ud fra du vil lave er noget buffer af en slags? Brug det link som oppopp har givet eller se her: http://
headwize.com/projects/showfile.php?file=opamp_prj.htm (figur 5). Lad R være 1kohm og Rf være 1k hvis du kun vil have en buffer. Hvis du vil
have forstærkning i kredsløbet, så står formlen nedenunder (eks. R = 1k og Rf = 4k7 => G = 5,7)

/U.

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for hjælpen. Som jeg forstår det, så er det "noninverting Amplifier" jeg skal bruge - er det ikke korrekt? Jeg kan godt se at min "alternative" opstilling mangler et stelpunkt , det er vel det der giver mig problemer?

Hvilken betydning har det hvis modstanden er for stor?

MVH
Kim

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, det er "non-inverting" du skal bruge Hvad er det i øvrigt du bygger? Generelt så gælder at, jo større modstandsværdier, desto
mere støj får du. Hvis du bruge en opamp med bipolar-input er større modstand også = mere DC-offset. For lav modstandsværdi kan få
opamp'en til at "brokke sig" fordi den bliver belastet for hårdt, men fra 1k og op skulle der ikke være problemer. Modstanden R1 skal normalt
være 47k - 470k og kondensatoren i indgangen 100nF-1uF (hvis den overhovedet skal være der). Igen: Hvad skal opstillinegn bruges til?

/U.

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej CarrotMan

Jeg havde ikke lige fået opdateret skærmen så jeg ku se dit indlæg. Også en tak til dig.

Ja, jeg skal bruge den som buffer dels før et par lange ledninger, og dels for at ungå negativ påvirkning af signalet (fra en gammel båndoptager).

Vedr. Fig. 5 så må det være 5a da 5b er den inverterede udgave som Oppopp også viser. Hvis jeg bruger din opstilling 5a hvad er så C1's værdi? Skal den ikke bare kortsluttes for ikke at få et filter?

Mvh

Kim

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Hvis det er en buffer du vil lave, altså 0 db forstærkning, så skal ben 6 og 7 kortsluttes (altså out og inverterende ind) og du kan runde af med en modstand på 100 ohm inden dit signal kører videre i en ledning el. lign. Det burde være rigeligt til at undgå selvsving.

Har ikke lige tjekket benforbindelserne på TL074, men det du viser passer jo på f.eks. TL072.

EDIT:
Og skal det være rigtigt godt, så forbind en meget høj modstand, f.eks. 500 kOhm mellem ikke inverterende ind og stel. Så undgår du at knas i potentiometret´medfører at opampens indgang er ubelastet og dermed potentielt kan sende en stor spænding videre.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle tre - dejligt med respons

CarrotMan du spurgte hvad de skulle bruges til - det skrev jeg i et af de tidligere indlæg, men så kom jeg jo til at tænke: Er der forskel på opbygningen rent kvalitetsmessigt eller i forhold til hvad de skal bruges til. De nemmeste at gå til er jo Oppopp's eller McAllans og hvis det er hip som hap så...

Rart at høre fra dig, Morten. Ella har det fint, og vi er stadig glade for hinanden

KH
Kim

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej Gammelfar

Det er bare dejligt høre
Som du kan se her, er jeg gået igang med lidt flere Bofa'er:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34791

Om det er min eller Oppopp's er jo hip som hap. Det er det samme vi siger Jeg går ud fra det er bufferen du er interesseret i, altså uden forstærkning, det var det jo da vi snakkede på mailen. Så er det bare voltage follower du skal lave. Vil du have forstærkning, så er det non inverting amplifier du skal lave. Skal den drive et phonokabel (andet end bare et lille kabel internt i kabinettet), så skal der en modstand efter udgangen for at undgå at kablets kapacitans får opampen i selvsving. Her burde de 100 ohm som sagt være fint. Den er tilpas stor til at undgå selvsing, men tilpas lille til ikke at have nogen praktisk betydning for signalet.

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Ser rigtig godt ud... Det ville da også være en synd og en skam at sætte dem i en surround opstilling...

Tak for den fine hjælp til alle - nu ska jeg bare i gang, men det må jeg nok selv klare..

Mvh

Kim

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

SÅ KØRER DET - TAK TIL JER ALLE!

Mvh

Kim

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Det' da kanon!

Hvis du vil fintune det med bedre lydkvalitet til følge, så sørg for ordenlig afkobling at strømforsyningen til opampen, dvs. hvis ikke du har husket, så sæt en 100 nF kondensator direkte over opampens +/- forsyning, dvs. direkte under soklen. Så er du også rimeligt sikker på at mere besværlige (og bedre lydende opamps) ikke får problemer.

Nu siger du jo godt nok det er en TL074, dvs. en 4 stks., det sætter jo naturligvis nogle begrænsninger  i mulighederne for at finde nogle bedre (pin)kompatible.
Kongen er jo naturligvis OPA627, men også AD845 og OPA604 (alle enkelt-styks) og den dobbelte OPA2604 er rigtig gode.
Af de billigere typer er OPA134 udemærket. Den findes endda som 4 stk., den hedder OPA4134, omend den måske godt kan være svær at skaffe som DIP. DIP bruges jo stort set kun som enkelt og dobbelt til audiobrug. Alle andre steder bruger man næsten udelukkende SMD, men hvis det er kan man da godt få SMD-2-DIP-adaptorer, kræver bare man har hænderne (og en fin loddespids) til at kunne lodde det

Mvh
Morten

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Jeg har ledt efter OPA4134 men forgæves. TL074 havde jeg liggende og jeg havde lavet print til dem (det første layout), så nu skulle det prøves af.

Ella har kun to indgange og ingen udgange. Nu har lavet en box med 6 indgange (overkill - men det havde jeg plads til), en Tape ind / ud og ikke mindst 3 udgange (til Ella, forstærkeren i køkkenet og surrounden ved TV). Det jeg mangler er at lave indgrebet i Ella (uhhh) så er det komplet: Ella og CD indgangen er primære og ikke berørt af indgrebene. En ny udgang går til omskifterboxen og den anden ingang modtager signalet herfra. Alt dette er afskærmet af op-amps så primær kilden ikke er påvirket. Ella skal herudover have et high pass filter ind i signallinien samt en udgang til subwooferen (...med en op-amp imellem). Herudover har jeg indbygget en lille klasse A hovedtelefon forstærker i onskifterboxen (...med transistorer ) så jeg kan få gang i mine 414'ere...

Som du nok kan se har det været lidt omfattene, men målet er nået: en direkte hovedsignallinie, subwoofere spiller med, sekundære indput til "alt det andet" og output til køkken og surround!

Vi snakkes ved

Mvh

Kim

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Du kan få OPA4134 som SMD hos http://www.elfa.se/dk/
Hvor du kan få den som DIP ved jeg ikke, men prøv Århus Radio Lager. De plejer at kunne skaffe tingene hvis de ikke har dem på lager.
Ellers, hvis du ikke synes det er overkill, så kan du få SMD->DIP 14 bens adaptor her: http://www.brndog.com/

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Fint nu ved jeg det - og prisen er da til at overkomme, men nu vil jeg lige nyde at skidtet virker inden jeg begynder at bygge om... Jeg skal også lige ha Ella op at køre så sub'erne ka komme med...

Det med den 100nF der ka jeg vel bare bruge en Vima, men når forsningen er en fælles linie skal der så en under hver IC ellers kan den jo ikke sidde lige under. Jeg har i øvrigt nok et lille plads problem, da jeg ku har 5 mm at gøre godt med, men det løser jeg nok.

Selve forsyningen (der er i et separat kabinet) er forkoblet med 25.000 mF og afkobling med 100 nF'er, dioder osv.

Mvh

Kim

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Klart. Det vigtigste er da at nyde noget god musik Det er jo derfor vi laver det!
TL074 er jo heller ikke så ringe som nogen gerne vil gøre den til, men klart der findes bedre alternativer til overkommelig pris. Jeg kørte jo også selv med TL071 til at starte med i min hovedtelefonforstærker. Og det gode ved at køre dem er jo, at kommer man til at brænde dem af ved et uheld, koster det ikke mange kr.

Det med afkobling er såmænd ganske simpelt. En 100 nF kondensator direkte over soklen på undersiden. Den skal over mellem opampens +/- forsyning. Dvs. bare en enkelt, der ikke har forbindelse til stel. Hvis der ikke er plads til en film-type, er der i hvert fald plads til en keramisk. Den er med til at sikre stabiliteten i strømforsyningen - og specielt når nu den er "så langt væk". Har du flere end bare den ene 074'er, skal de andre naturligvis også afkobles. Måske det også var en idé at sætte et par lytter inde i boksen?
Der er i hvert fald rigeligt med lytter i selve strømforsyningen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

OPA4134 er udgået som DIP. OPA4227 er en glimrende erstatning hvis man ikke kan bruge SMD-udgaven

/U.

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Negativt - ingen lytter i boxen - der er alt sat ind med skohorn...

Kablet mellem boxen og strømforsyningen er blot 30 cm, så det går nok...

Vedr. potentiometer så foreskriver de 22k log. til hovedtelefonforstærkeren, og det havde jeg ikke lige ved hånden, så jeg prøvede med det gamle fra Ella. Det duer slet ikke. I denne konstellation har jeg fuldt volumen i kl. 9 position og så skratter det og er skævt i bunden...

Jeg mener det er et 50k potentiometer og jeg er lidt nærvøs for at et 22k ikke vil give nok "at dreje af" - hvad tror du? Har du evt et brugbart pot liggende som du vil af med, så vil jeg gerne købe.

Vi snakkes ved

Mvh

Kim

Gammelfar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej Carrotman

Så vil jeg stoppe min søgen efter OPA4134 men hvor kan man finde OPA4227. Jeg har søgt lidt på de gængse som jeg plejer at bruge, men uden held.

Har du en ide?

Mvh

kim

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Jo, 30 cm er ikke meget, men det afhænger jo også af hvilken modstand der er. Er der nogen stik osv. Under alle omstændigheder, så synes jeg de opamps de skal afkobles med 100 nF - det skader i hvert fald ikke

Ang. potmeter. Så burde det være ligemeget hvilken impedans det havde - inden for rimelighedens grænser. Hvis det ellers er koblet som man traditionelt kobler det - som i Ella'en - så vil det have samme max-niveau og hvis ellers logaritmen og dens drejeområde er ens, samme styrke i samme position. Så vidt jeg husker er det gamle potentiometer fra Ella'en 100 kOhm og det er hvis jeg vil sige er absolut max for en transistorforstærker. Selv bruger jeg 25 el. 10 kOhm til transistorer, det giver langt mindre støj.
Hvis følsomheden er for stor, må du dæmpe den. Det kan gøres på flere måder. Enten ved at "gøre potentiometret større vha. en modstand 'i toppen'" eller lave en spændingsdeler efter potentiometret (ca. samme total modstand som potentiometret er sikkert passende). Det sidste vil gøre potentiometeret mere logaritmisk forstået på den måde at der i starten skal drejes relativt mere end i slutningen. Eller, hvis det er en konstruktion du kender kan du sætte forstærkningen ned.
Har desværre ikke lige et potentiometer liggende, men hos Elfa kan du få et udemærket ALPS magen til det du satte i Ella'en eller et Bourns med ledende plastic (nogen kan ikke lide ledende plastic, andre kan godt - og så holder det længere end et kulpotmeter).

Var ikke klar over at OPA4134 var udgået som DIP. Jeg havde nok også valgt at lave den med single, til nød dobbelte opamps. Alle de bedste findes jo kun som single.
Ved desværre ikke hvor du kan få OPA4227 - igen vil jeg foreslå du giver Aarhus Radio Lager et ring - ja, de har ikke online bestilling, det irriterer også mig
Men ellers, hvis du betaler portoen, evt. får din bror til at hente/aflevere dem, så vil jeg da gerne lodde OPA4134 SMD på adaptorerne for dig kvit og frit.

EDIT: OPA4227PA (DIL) fås hos Elfa.
EDIT EDIT: DOH. Jeg forvekslede den med OPA4277 - og den er jo ikke specielt fed...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes