| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 05:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forøgte ikke at vurdere hvilken der er bedst, jeg svarede blot i samme rækkefølge som musikus havde listet typerne i.
Hvordan er det lige en U og I kerne ser ud?
EI ligner jo et E med et I ved siden af.
Funktionsmæssigt mener jeg den ene kan være lige så god som den anden, det er i sidste ende et spørgsmål om det er nødvendigt med en ringkerne eller ej. Ringkernen støjer noget mindre magnetisk, og det kan selvfølgelig være en fordel i kredsløb hvor der er følsomme signalveje.
Jeg kunne sagtens finde på at bruge EI kerner i DIY forstærkere, problemet er bare at det er svært at finde en kerne på over 500VA. Derfor ender det ofte med en ringkerne eller 2 mindre EI kerner når jeg skal vælge.
Det er jo forresten ikke nødvendigt med netop EN transformator, man kan sagtens anvende flere sæt af ens trafoer og ensrettere og så have fælles ladelytter. På den måde kan man lave en kraftig strømforsyning af flere små trafoer. Jeg har selv gjort det et par gange for at kunne bruge det jeg lige havde på lager i stedet for at købe en ny trafo.
Et godt sted at handle trafoer er forresten www.el-supply.dk De importerer selv fra tyskland.
\Jens
|