| Forfatter |
|
Raage Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber bare der er nogen der vil svare!! Jeg vil bare vide, hvordan det er bedst at lave højtalere. Og hvordan man opnår den bedste lydkvalitet indenfor selvbyg.
Hvad for noget træ man skal bruge til kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget der er hårdt og resonansdødt. Det billigste er MDF, ellers er de hårde træsorter som rosewood meget anvendt.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
uanset trætypen, så sørg for at kabinettet er godt afstivet - en matrix-afstivning er rigtigt godt 
Du skal også sørge for at kabinettet er så stift som muligt - brug altid rigeligt med lim, søm, skruer etc.
Overvej evt en sandvich-konstruktion med flere forskellige typer materialer til kabinettet.
Du kan også overveje at dæmpe kabinettet med noget sand - lige fra en pose i hjørnet til en dobbelt træ-sand-træ konstruktion.
God vind med projektet 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
uanset trætypen, så sørg for at kabinettet er godt afstivet - en matrix-afstivning er rigtigt godt 
Du skal også sørge for at kabinettet er så stift som muligt - brug altid rigeligt med lim, søm, skruer etc.
Overvej evt en sandvich-konstruktion med flere forskellige typer materialer til kabinettet.
Du kan også overveje at dæmpe kabinettet med noget sand - lige fra en pose i hjørnet til en dobbelt træ-sand-træ konstruktion.
God vind med projektet 
|
|
|
Hvad er matrix afstivning ??
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&W har taget patent på det en gang i 80'erne vist. Det er en måde at lave intern afstivning på som en masse små rum dannet af plder der låser hindanden. Se et lidt sløret billede her: http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONEprod uct_info_Matrix803s2.pdf
Men egentligt er det vigtige mest at lave en god intern afstivning uden at forhindre luftstrøm og stadig undgå at tidlige reflektioner kan ramme tilbage på bagsiden af membranen.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meiers svar er meget dækkende. Bortset fra at en pose sand i hjørnet aldeles ikke hjælper en skid! Resten kan jeg skrive under på...
- og Duelund har ret mht. matrix, men foreslår uld/fiber - som ikke har meget at gøre i en sub.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan undgår man at ramme en eller anden hul-matrix-kombination hvor der går .... i det hele og det ender med at lyde af ekko og elendighed ??
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener rlb? At lyden reflekteres tilbage fra afstivningerne? Det sker naturligvis, så hvis matrixen sidder i et mellemtone- eller bas/mellemtonekabinet, skal der skum eller fiber (løstpakket!) i nogle af cellerne.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Meiers svar er meget dækkende. Bortset fra at en pose sand i hjørnet aldeles ikke hjælper en skid! |
|
|
LOL jeg bøjer mig i støvet Det var vist lidt klodset formuleret.....
Ellers gode links etc i ovenstående poster
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Hvordan har Meier lavet sine kabinetter?
|
|
|
Med 5 cm sand i væggene - det blev sku tungt! 
Sammenlimmede mdf-plader udgør front, bag, bund og top, de er malet sorte. Stavlimede plader er sat på siderne, de er lakerede. Siderne er vel 12 cm tykke.
Jeg har mange afstivninger, men ikke helt matrix
Jeg har lavet et par små højttalere, hvor sandet ligger under en lille skråplade mellem bund og bagvæg - resten er sammenlimede mdf+ finer - ganske effektivt. De er stendøde (og tunge!)
Skulle jeg lave en ny version (og det skal jeg vel engang.... ) så ville jeg nok bruge et tyndere lag sand, men til gengæld gøre mere ud af at dæmpe fronten og så lave matrix inde i kabinettet. Der skulle nok også bruges lidt bitumen samt skum evt læder eller modelervoks 
(Derudover har jeg lavet open baffel, båndhøjttaler, subs, støbt betonkabinetter og et enkelt bagladerhorn er det da også blevet til... )
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |