Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jamo 707i - Kabinet kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at slå de første streger til et nyt selvbygger projekt, hvor højtaleren har lidt højere WAF..... Og kom i den forbindelse til at overveje en genvej...

En af de højtalere fruen kan acceptere for dens udseende, er Jamo's 707. Nu bryder jeg mig ikke helt om dens lyd, men var kabinettet af en ordentlig kvalitet, kunne man måske "skyde en genvej", købe et brugt sæt i den Blå Avis, og så spare arbejde med kabinet og finish (hvilket for mig er det kedelige, det er lyden der tæller).

Nogle erfaringer - Er det den sædvanlige bulder-kasse uden ordentlige afstivninger, eller har de afrundede sider deres indvirkning på kabinet stivheden ?

Mvh Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt at du overvejer denne højttaler, for jeg har haft nogle af de samme tanker. Det er jo ikke en helt ny højttaler mere, men som jeg husker det, var det en god konstruktion, bare nogle for billige enheder og et knap så spændende delefilter. Jeg har tænkt på en lignende konstruktion med en (sub)basenhed der peger ned mod gulvet. (Seas L22) og så fjerne alt det inde i højttaleren. Et vanskeligt projekt, men også sjovt tror jeg.

Jogl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv overvejet det også...

Men er endt op med at beholde dem, 707i

Jeg kan ikke lige se hvad i mener med dårlig lyd? Og billige enheder?

Som diskuteret så mange gange herinde før så er det kun 707 der ikke spiller særlig godt... Men jeg synes selv at 707 spiller godt i diskant/mellemtone området men bassen kunne godt trænge til at blive skiftet...

Ved ikke med D590, de nye modeller... Dem tror jeg er blevet skrabet af til skindet for at lave en billigere model. De er også væsentligt billigere end de tidligere 707, 707i og 7.7

Men det kunne været et spændene projekt og måske nemmere udvej end at skulle til at bygge kabinetter med buede sidder...

Mvh Jesper

Til top Vis Jogl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jogl

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Lige en indskydelse:

Jamo D590 blev fornylig testet i det tyske HiFi Test, med et fremragende resultat. I konklusionen skrev de bl.a.: En af de bedste all-round højttalere vi har hørt.

Pris-kvalitet: Fremragende.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Det er en flot højttaler og det er samtidig en D'Apppolito konstruktion, som er en god ting.

Jeg kender ikke højttaleren, men har man mod på at bygge den om, ville jeg nok prøve at trække diskanten længere ind i kabinettet. Sådan at man i sin lytteposition hører hver enhed præcis samtidig.

Man kunne også afstive kabinettet internt med rundstokke.

Der kunne skiftes stumper i delefiltret til bedre typer og kablerne kunne nemt skiftes til kraftigere. Jeg vil selv bruge min. 2,1 kvt. til basserne. I mit formodentlig nye byggeprojekt skal jeg bruge 5 kvt. til basserne. Det bliver et lukket kabinet og derskal bruges to 8 " og en Vifa Ringradiator. 

Hvad er det ved lyden du ikke selv kan lide og hvad mangler du?

Med venlig hilsen

Sven Palvig

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg må blankt erkende kun at have lyttet på 707, ikke 707i.

Og de brugte som er billige, f.eks. på dba.dk, er 707 modellen.

Jeg synes den spillede lidt bulder-bas, og var mudret i mellemtone og diskant.

Uanset hvad, har vi jo som selvbyggere "råd" til enheder som f.eks. Scan-Speak Revelator, som jeg planlægger at bruge, super delefilter komponenter og kabler. Noget som Jamo jo ikke kunne "tillade" sig i deres serie produktion.

Derfor min tanke, en smuk højtaler, som det må kunne lade sig gøre at forbedre væsentligt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

En ganske væsentlig grund til at Jamo ikke helt står distancen er et let, masseproduceret kabinet. Filter og enheder fejler ikke noget.
Glem projektet med kabinetgenbrug. Lav et kabinet selv i ordentlig kvalitet, eller få en snedker til det.  I gør jer ikke begreb om, i hvor høj grad et solidt, resonansdødt kabinet bidrager til lydkvaliteten! Jensby´s bulderbas og muddermellemtone kan sagtens spores tilbage til kabinet-"uro".

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hey jazzman,

Jeg tænkte nok det forholdt sig sådan... Desværre længe siden jeg har stået ved siden af en 707'er, så man kunne have "banket den lidt på siderne" :-)

Løsningen bliver nok, som du selv skriver, at bygge sig et par ordentlige kasser...

Tak for input!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 17 Marts 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har banket på en Jamo af den facon, husker ikke eksakt model. Den er noget levende. Iøvrigt ikke nogen ringe højttaler, som jeg husker den

Der er flere sider i dette forum med folk, der laver et skelet med buede vandrette afstivninger og så spænder flere lag flexibel MDF (fræsede riller) udenover. Ikke helt ligetil, men garanteret effektivt. Held og lykke!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

.......I gør jer ikke begreb om, i hvor høj grad et solidt, resonansdødt kabinet bidrager til lydkvaliteten! Jensby´s bulderbas og muddermellemtone kan sagtens spores tilbage til kabinet-"uro".

Klart at kassen betyder en hel masse - men 707 er nu temmeligt død, når man banker knoer på den

Venligst

-Jan

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

jensby skrev:

Nogle erfaringer - Er det den sædvanlige bulder-kasse uden ordentlige afstivninger, eller har de afrundede sider deres indvirkning på kabinet stivheden ?

De er rimeligt døde i sværen (kabinettet) -  hvis man oplever bulderbas, er det vist mere et ? om at anbringe dem rigtigt

Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 Marts 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

"hvis man oplever bulderbas, er det vist mere et ? om at anbringe dem rigtigt"

Enig. Mere sandsynligt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"hvis man oplever bulderbas, er det vist mere et ? om at anbringe dem rigtigt"

Enig. Mere sandsynligt.

Jeg har lige hapset sådan et sæt, så jeg er endnu ikke helt klar på placeringen af dem - de skal åbenbart helst befindes sig et godt stykke fra bagvæg, og mindst 75cm fra sider, men så bliver bas, da også ganske glimragende

Det er jo en typisk bas-flex på godt og ondt -  CBR modellerne er dælme mere tilgivelige mht omgivelserne, men bestemt ikke lige så elefante

mht selvbyg, har jeg noget på bedding, der nok skal blive omtalt ... ;)

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

707i vejer 25kg. (dali850 vejer 29kg til sammenligning). Den runde form skulle jo standse stående bølger og gøre det stivt. tror bare det er en anelse tyndt når man banker på det.
  Det er svære at placere. de skal helst stå i et hjørne et stykke fra væggen alt efter bas smag. For tæt på og der er meget bas. for langt fra er der efter min mening for lidt bas.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har taget et billede inde i højttaleren af hvor bassen sidder, og så nogle af  mellentone-enhederne
 og diskanten af jamo 707i.
En frontbaffel skal jo normalt være tyk, tung og solid(resonansdød), men frontbaffelen er altså kun 15mm tyk, samme tykkelse som bagpladen  osse er. De runde sider har jeg ikke målt men gætter på det samme. Jeg ved godt frontbaflen ikke er særlig bred så det opvejer lidt, men alligevel en tynd baffel. Når der bliver spillet højt vibrerer frontbaflen meget, jeg tænker især på diskanten der ryster med kabinettet.

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

tykke plader vibrerer mindre i bassen, men præcis lige så meget over 200Hz! Så det bedste du kan gøre, er at klæbe asfalt/blygummi fra harald Nyborg på indersiden- det er MERE effektivt end en 30mm plade (som er så tyk, at blygummi ikke længere virker) -så vær ikke ked af det.

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
tykke plader vibrerer mindre i bassen, men præcis lige så meget over 200Hz! Så det bedste du kan gøre, er at klæbe asfalt/blygummi fra harald Nyborg på indersiden- det er MERE effektivt end en 30mm plade (som er så tyk, at blygummi ikke længere virker) -så vær ikke ked af det.

Ok det vidste jeg ikke med de 200Hz. Der var en herinde der skrev at jamo D590 mellemtonerne blev delt helt ned fra 150Hz og op til 3000Hz, så går ud fra 707ièren osse deler sådan. Det virker ihvertifald sådan hvis man skruer op for bassen så kan de godt give et kraftigt punsh kan man se. Det så jeg aldrig Dali 850èrens mellemtone gøre. Jeg havde forestillet mig at det måske kunne give noget at stive det af i midten lige over og under diskantenheden som en slags matrix-konstruktion. Og ja blygummi var da osse en fin ide.

SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes