Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kombination af aktiv og passiv deling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil gerne bruge et aktivt delefilter (formentlig LCAudios) til at dele mellem bas og mellemtone/diskant. Mellemtone/diskant er imidlertid en kompressionsdriver, og da det skulle være risikabelt at tilslutte en sådan direkte til et effekttrin, hvis der er risiko for DC på udgangen, ville jeg gerne kombinere det aktive filter med et simpelt 6 dB/oktav passivt filter (en kondensator) mellem effekttrin og driveren (kondensatoren skulle være en god forsikring mod DC).

Jeg vil gerne anvende 24 dB/oktav deling, og ”low pass” skal blot være netop 24 dB/oktav via det aktive filter. Det er så tanken, at ”high pass” skulle bestå af et18 dB/oktav (aktivt) filter og 6 dB passivt.

Mit spørgsmål er nu:

Skal jeg beregne kondensatoren på det passive filter som et simpelt 6dB/oktav filter, ELLER som kondensatoren på den anden ”gren” af et 24 dB/oktav passivt filter, eller???

På forhånd tak!

M.v.h.

Peter

Til top Vis Peter K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter K

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Det fremgår ikke helt tydeligt hvad det er du vil - er det aktivt high/low pass på nedre delefrekvens på bas og mellemtone, og så et simpelt passivt high/low pass på øvre delefrekvens - det ville måske hjælpe at oplyse lidt om delefrekvenser mm.

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Kondensatoren blokerer DC uanset hvad, så du kan flytte dens knækfrekvens langt ud af det hørbare område uden problemer.

/U.

Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus,

Der er tale om et 3-vejssystem, men hvor jeg udelukkende vil lade det aktive filter dele mellem bas og mellemtone ved ca. 250 Hz. Mit spørgsmål angår alene denne deling mellem bas og mellemtone.

Mellemtonen (en kompressionsdriver) skal imidlertid samtidig helst samtidig beskyttes af en kondensator. Passive komponenter til deling omkring 250 Hz er relativt dyre, og jeg vil derfor foretrække at lade det aktive filter stå for hovedparten af ”high pass” delingen, mens ”low pass” til bassen alene skal varetages af det aktive filter.

High pass v/ 250 Hz: 18 dB/oktav [aktivt] + 6 dB/oktavt [passivt]

Low-pass v/ 250 Hz: 24 dB/oktav [aktivt]

Håber dette bedre giver mening….

CarrotMan:

Tak for tippet! Dit forslag har jeg faktisk også tænkt på - altså at bruge en STOR kondensator, der deler en oktav under delefrekvensen og så blot brug samme orden filter ved high pass og low pass. Det er formentlig det mest simple...

M.v.h.

Peter

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke beskytte driveren med et par modstande?
Samme problem har man også med nogle bånd.

Det aktive filter er godt adskilt fra resten af systemet via det effekttrin der tilsluttes, så det burde ikke "se" det eventuelle passive filter du laver efterfølgende. Det deler bare frekvenserne og det er det.

Jeg har planer om at netop at bruge et LC Audio aktivt filter til at dele mellem bas og mellemtone/diskant, hvor mellemtone og diskant er delt passivt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

En compressionsdriver formoder jeg er et mellemtonehorn, så en delefrekvens på 250hz lyder MEGET lavt

Men at kombinere forskellige filtertyper og "slopes" er ikke så nemt - du risikerer nogle meget uhensigstmæssige faseforhold

Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels,

Det kan godt være, at et par modtande også kan gøre det, men de fleste synes at anbefale en kondensator som bedre beskyttelse.

Det er ikke filteret, jeg er bekymret for, men "plop-lyde" og andet, når effekttrinet tændes og slukkes o.l. - følsomheden er over 115 dB/1watt(!)

Musicus:

Jeg vil bruge en BMS 4592 ND, som i modsætning til de fleste andre drivere godt kan bruges så langt ned i frekvens - og jeg er efterhånden ovebevist om, at det bedste nok er at lade en stor kondensator dele ca. en oktav før delefrekvensen og så blot lade et aktivt filter dele med samme orden ved high og low pass.

Tak for jeres indlæg!

M.v.h.

Peter   

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Skal det være rigtig godt er det vigtigt at "flankerne" akustisk set er ens

Hvis man som eksempel ønskede 12db slopes skal bassen skæres med 12db fordi den rækker længere og ikke selv hjælper til

Mellemtonen derimod ruller jo næsten selv af og skal kun hjælpes med en kondensator for at give 12db afrulning

Det er den akustiske afrulning som har størst betydning, men beskrivelsen er selvfølgelig stærkt forenklet og der er flere metoder til at fintune kurven, noget som jeg endnu ikke har set med elektronisk filter

Men jeg formoder at ved elektronisk 24db kunne det være en fordel at lægge delefrekvenser langt  fra frekvensen hvor enheden ruller af af sig selv

Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus,

Tak for dit svar! Du har helt ret, og jeg vil også dele lidt højere end hornet lader. Mange horn-folk hævder, at horn lyder bedst et stykke over cut-of frekvensen.

m.v.h.

Peter

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hej Peter!

Er der sket noget med dine BMS 4592 ND?

mvh.

Adamfelix

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hej Adamfelix,

Ja, jeg bruger BMS 4592 ND i det store Bentwood 200 horn som beskrevet ovenfor og deler aktivt ved 266 Hz (12 dB/oktav) med et elektronisk delefilter, der er indbygget i en eAR Pre One forforstærker. Jeg har droppet en beskyttende kondensator til driveren og det fungere upåklageligt.

Jeg ville faktisk gerne prøve et højere ordens filter, hvilket desværre ikke lader sig gøre med eAR forforstærkeren - ikke for at beskytte BMS driveren, men snarere for at skære skarpere af for bass hornene.

M.v.h.

Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes