Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Skærmet netkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hvor finder jeg skærmet netkabel til at sætte i en efektforstærker jeg er ved at bygge?

m@dsen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Tag ned til din lokale el-installatør og bed efter noget skærmet maskinkabel. Det koster typisk 15-40 kroner pr meter. Og det er samme type som visse HIFI producenter tager på den forkerte side af en tusse for.
Med andre ord... hold dig fra smarte HIFI sælgere. De sælger almindeligt standardkabel, men til skyhøje priser.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

interessant

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Tag ned til din lokale el-installatør og bed efter noget skærmet maskinkabel. Det koster typisk 15-40 kroner pr meter. Og det er samme type som visse HIFI producenter tager på den forkerte side af en tusse for.
Med andre ord... hold dig fra smarte HIFI sælgere. De sælger almindeligt standardkabel, men til skyhøje priser.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hos bla. GMsound kan du købe billige netkabler.

Der kan du købe dit eget DIY sæt. Prisen starter ca. fra 160kr, hvilket jeg finder billigt i forhold til mange andre færdigsamlede kabler til 1000+...Jeg gav selv lidt over 200kr for 1.5m, 2,5mm2 kabel m. wattgate stik.

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Det jeg skal bruge er et stykke på ca. 30cm. til at sætte fra netbrønden og til trafoerne, jeg ved ikke om det har nogen betydning for støjen, men så er der ihvertfald den kilde mindere at tænke på

m@dsen

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Skal man bruge specielle stik til jordede kabler?

Er der nogle der kender nogle links til samlevejledninger? (eller er det lige ud af landevejen?

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Skal man bruge specielle stik til jordede kabler?

Er der nogle der kender nogle links til samlevejledninger? (eller er det lige ud af landevejen?

Her er et:

http://www.gmsound.dk/ny_side_10.htm

m@dsen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Det kabel der er vist her, er PRÆCIST det samme som jeg har benyttet. Jeg har ikke givet 49 kroner pr meter, men 12,- så vidt jeg husker!

Prøv i øvrigt at kigge på netkabler fra AR.... Tror måske I vil finde noget der ligner mistænkeligt meget. Men til en helt anden pris. Men det er jo klart... Her er det jo døbt til noget fint HIFI special kabel

Stikkene an købes til uder 50 kroner her: http://www.oxboll.dk/hga/catalog/index.php?cPath=31_39

Om man skal købe dyre stik?? Tjaaa... Nææeee! Hvorfor?? Husk på at vi snakker 230VAC ved 50Hz. En god stabil forbindelse er eneste krav, og det har heldigvis ingen sammenhæng med kæmpe store stikhuse. Glem det. Et standard stik (ikke harald nyborg standard) er rigeligt fint. Mere end det, skal man overveje om det er for lydens skyld, eller for at tilfredsstille et eller andet behov for at det skal se ud som om det er bedre end det i virkeligheden er.

Hvis man laver en videnskabelig undersøgelse, er jeg ret sikker på, at diverse dyre "HIFI" stik ville dumbe med et brag, i forhold til anske almindelige industrielle typer. Men det gælder ikke kun stik.... HIFI verdenen lever af at lave noget, der ser utroligt godt ud, uden at være det. Det prioteres højere end lyden... Fordi de fleste lytter med øjnene. Se eks kablet fra gmsound... her har man ofret et stykke sort krympefleks rundt om det hvide stik.... Flot ser det (næsten) ud, men det gavner ikke lyden. Men det kan sikkert lokke folk til at tro, at det er bedre end hvis stikket havde fremstået som hvidt.
Men det er jo fy fy at gøre.... så afslører man jo alle dem, der ellers påstår at det de har betalt overpris for er bedre end standard. Og så skal de bare til at forklare med woodoo igen .

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Fuld opbakning til Hurtig

Det er helt idiotisk at bruge mange penge på et netkabel. Det er ikke en religiøs forening det her.

Se f.eks. denne tråd for et bevis på, hvordan et kabel til 35 kr. kommer til at koste sindsygt meget mere.

http://www.audioasylum.com/audio/general/messages/325908.htm l

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37083&K W=kramer71

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Prøv at bruge ørerne folkens.......

Hvis man køber billigt l**t er det stadig l**t.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det kabel der er vist her, er PRÆCIST det samme som jeg har benyttet. Jeg har ikke givet 49 kroner pr meter, men 12,- så vidt jeg husker! Hvis det er incl. moms for et 3 x2,5mm2 med skærm, så vil jeg da gerne have et link til den grossist, da det er noget under min indkøbs pris eksl. moms.

Om man skal købe dyre stik?? Tjaaa... Nææeee! Hvorfor?? Husk på at vi snakker 230VAC ved 50Hz. En god stabil forbindelse er eneste krav, og det har heldigvis ingen sammenhæng med kæmpe store stikhuse. Glem det. Et standard stik (ikke harald nyborg standard) er rigeligt fint. Mere end det, skal man overveje om det er for lydens skyld, eller for at tilfredsstille et eller andet behov for at det skal se ud som om det er bedre end det i virkeligheden er. Her er vi enige, et godt Buligin apparatstik er faktisk ligeså godt som meget dyere stik, men problemet kommer bare når man vil bruge et kraftigt kabel, så kan de dyre apparatstik ofte tage væsentligt større kvadrater end de billige.

Hvis man laver en videnskabelig undersøgelse, er jeg ret sikker på, at diverse dyre "HIFI" stik ville dumbe med et brag, i forhold til anske almindelige industrielle typer. Men det gælder ikke kun stik.... HIFI verdenen lever af at lave noget, der ser utroligt godt ud, uden at være det. Det prioteres højere end lyden... Fordi de fleste lytter med øjnene. Se eks kablet fra gmsound... her har man ofret et stykke sort krympefleks rundt om det hvide stik.... Flot ser det (næsten) ud, men det gavner ikke lyden. Men det kan sikkert lokke folk til at tro, at det er bedre end hvis stikket havde fremstået som hvidt. Krympeflexen omkring LK-stikket er ikke for lydens skyld, men for udseenets skyld, men det forringer ikke lyden med krympeflexen. De billige sorte Schukostik jeg har prøvet, når ikke LK-stikket til sokkeholderne, derfor hellere sort krympeflex omkring LK-stikket, end et dårligt billigt stik i det rigtige design.
Men det er jo fy fy at gøre.... så afslører man jo alle dem, der ellers påstår at det de har betalt overpris for er bedre end standard. Og så skal de bare til at forklare med woodoo igen .

Woodoo hvorhenne ?

Hurtig hilsen Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

jeg købte mine skærmede kabler igennem www.otra.dk, det var så igennem den installatør hvor jeg arbejdede, det var et gråt 3x1,5mm2. Med flettet skærm, det kunne også fået som 3x2,5mm2. jeg gav ca.200 kr. for 22m. kabel og så kom skærmen helt ned i begge stil og blev jordforbundet, hvis de skal være lidt mere frækt så en kabelstrømpe ned over, de har et hav af skærmede kabler og jeg havde mit kabel 1 dag senere, det de ikke har skaffer de hurtigt hjem

Håber det kan hjælpe

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Prøv at forholde dig til de fakta der f.eks. bliver præsenteret i indlæget ovenfor.

Du bliver snydt så vandet driver. Det er kejserens nye klæder.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Mercury skrev:

Prøv at forholde dig til de fakta der f.eks. bliver præsenteret i indlæget ovenfor.

hehe det er sjovt at han siger vi skal bruge ørerne!! Tror sgu han høre med øjene!!

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Nå.....men....

Nu skal der snart bygges nogle kabler. Har luret på installationsvejledningen fra GMsound og det ser jo ud til at være til at gå til ( http://www.gmsound.dk/ny_side_10.htm ) Dog er jeg lidt i tvivl om hvordan man tester kablerne inden brug - hvis der er styr på skærm og jord burde det vel ikke kunne gå galt? Eller?

Har kigget på disse stik til 15 kr stk.

skal dog stadig have fundet stikpropper og kabel.

Inspiration søges

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Et andet spørgsmål

Jeg har kun almindelige stikkontakter i væggene til "to pinde". Jeg laver skærmede kabler med stelben, der bliver termineret i en strømskinne med de passende hunner ... hvor meget vinder jeg ved det når denne strømskinne ender i et "2 polet" strømstik?`

Jeg har desværre kun ringe mulighed for at lave ægte jord med jordspyd

Inspiration/vejledning og erfaringer søges

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 December 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Du får intet ud af at benytte et skærmet kabel, hvis der ikke er jord i din stikkontakt. Så har du jo ikke noget af forbinde skærmen til, og den vil bare svæve frit rent elektrisk. Det gør den faktisk til en fremragende antenne, der kobler rigtig godt til de 2 ledere. Så støjen der måtte være i rummet ledes rigtig godt ind i dit kabel, og støj fra kablet sendes rigtig godt ud i rummet.

Så har man ikke jord i stikkontakten, ville jeg IKKE vælge skærmet kabel....

@ Gorm:
Det var i øvrigt ikke ment som en hets mod dig.... Dine priser ser fornuftige ud, i forhold til mange andre i branchen. Men det rører stadig ikke ved, at kabler osv der står Audio på, ofte sælges til skyhøje priser, selvom det oftest bare er almindelige industrikabler.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 28 December 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
kramer71 skrev:
Mercury skrev:

hehe det er sjovt at han siger vi skal bruge ørerne!! Tror sgu han høre med øjene!!

Hvis man ikke har hørt forskellen mellem kabler i praksis, vil jeg da anbefale at man bestiller tid til en demo i en seriøs forretning.

OBS:Jeg bruger ørerne og kun ørerne når jeg vælger. Nej men konsekvente "vi kan ikke forklare det med vores begrændsede viden", de spilder deres tid og det de så kan gå med er Inginørens nye klæder...

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hmm

Har siddet og fuldt tråden lidt.

angående netkabel: så vil jeg foreslå at man køber et med jordleder og skærm - og forbinder skærmen i den ene ende til jordlederen - derved ungår man magnetisk udståling fra kablet..
dvs at den støj fra netkablet ikk kommer ind i signalkablerne.

mere mener jeg ikk man ska gøre, da vi her snakket før vi begynder at behandle signalerne..
hvis man skulle være vild skulle man jo skærme helt ud i el-tavlen...
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes