Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SS 23W/4557T00/2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har erfaringer med Scan-Speaks Revelator Subwoofer enheder, model 23W/4557T00 og 23W/4557T02? Det er en interessant 9" long throw enhed, der ifølge de simuleringer, jeg har lavet skulle kunne gå ned til f3 = 17 hz i ca. 60 liter. Eneste ulempe er, at den kræver en helv... masse effekt da den kun har en følsomhed på 82 db.

Overvejer at kaste mig ud i at bygge en sub med 1 eller 2 af dem sammen med en Hypex DS 4.0.

Kommentarer er mere end velkomne.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 14 April 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

De er fine de enheder. Men pas på med kun at focusér på frekvenskurver. Der er andre ting der er mere vigtig.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Lyder fint. Kan du evt. uddybe lidt. Når man ikke har mulighed for at lytte til dem, er det eneste man kan jo netop at fokusere på frekvenskurver... :-)

Nu er det jo en aluminiumscone, hvilket jeg umiddelbar ville være lidt nervøs for, men på den anden side skal den spille sammen med en kevlar enhed (8844), så jeg forventer at de matcher hinanden.

Kender du noget til Hypex forstærkeren? Vil den kunne trække to af disse enheder?

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 April 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej Pirma, det er en enhed som jeg også har tænkt en del over.

De generelle ting jeg hørt om SS-enheden så får den tæsk af Peerless XXLS.

XXLS er betydelig billigere og har mere output.

Der har tidligere været en som spurgte om SS-enheden og der svarede jeg, at han skulle kigge på et svensk link.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOP IC_ID=36426

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 April 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hey,

Frekvenskurver er det sidste du skal kigge efter, hvis du spørger mig. Frekvenskurver handler kun om niveau, ikke kvalitet. Se mere på steprespons og GroupDelay når du simulerer.

At den er alu, skal du ikke  tænke på, da det først skinner igennem længere oppe i frekvensområdet. Den fungere som et stempel i basområdet, og er her Alu rigtig godt. XXLS er også gode enheder, ingen tvivel.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Frekvenskurver er det sidste du skal kigge efter, hvis du spørger mig. Frekvenskurver handler kun om niveau, ikke kvalitet. Se mere på steprespons og GroupDelay når du simulerer.

At den er alu, skal du ikke  tænke på, da det først skinner igennem længere oppe i frekvensområdet. Den fungere som et stempel i basområdet, og er her Alu rigtig godt. XXLS er også gode enheder, ingen tvivel.

Mht. frekvenskurver, er vi fuldstændig enige. Men problemet er, at jeg skal vælge en enhed til en subwoofer og da jeg ikke har lyst til at købe fem forskellige for at lytte og måle på dem, for så at smide de fire af dem ud igen, har jeg jo ikke så mange andre muligheder end at vurdere enheden ud fra de oplysninger producenten giver, hvilket jo oftest kun er en frekvens- og impedanskurve samt TS parametre.

Mit umiddelbare gæt ville også være at opbrydningerne i alu cone'en lå så højt oppe i frekvensområdet, at de ikke ville have nogen betydning.

Nu er det ikke fordi, jeg vil lyde utaknemmelig for dine svar, men du skriver at 23W'erne og XXLS'erne er gode enheder (og det vidste jeg jo egentlig godt), men uddyber ikke. Det kunne være rart med lidt mere info her, hvis du har erfaring med dem. Er SS'en merprisen værd? Kan 23W'erne som jo er 9" enheder hamle op med XXLS'erne som jo fås op til 12"? Hvordan lyder de?

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Hej Pirma, det er en enhed som jeg også har tænkt en del over.

De generelle ting jeg hørt om SS-enheden så får den tæsk af Peerless XXLS.

XXLS er betydelig billigere og har mere output.

Der har tidligere været en som spurgte om SS-enheden og der svarede jeg, at han skulle kigge på et svensk link.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOP IC_ID=36426

Hilsen
Meil

Tak, for linket. Jeg er nu ikke overbevist om at XXLS enheden er bedre ud fra de "tests" de to gutter har lavet. Så vidt jeg kan forstå (nu er mit svenske ikke så godt), så brugte de ikke samme forstærker til enhederne og der var vist også akkustikproblemer i rummet, men XXLS  enhederne er så afgjort interessante.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 April 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hey,

steprespons og groupdelay er noget du kan regne dig frem til. Lige som du kan regne dig frem til kabinetstørrelser osv. Glem de kurver du ser på tymphany hjemmesiden. De har intet med det du får at gøre. Steprespons og Groupdelay er nogle af de ting du skal kigge på når du beregner dit kabinet, og ikke frekvenskurven. De er langt vigtigere hvis du spørger mig. Frekvenskurver siger noget om kvantitet, og de andre siger mere om kvalitet.

Som jeg ser det er 23W en high end subbas til musik, hvor XXLS'n er bygget kraftigt op til at kunne klare hård brugt, ideelt til hjemmebio osv. Jeg tror der er brugt mere tid på bløddele, transienter osv i SS enheden end i XXLS'n.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ser SS23W som mest interessant i et lukket kabinet.

Det er en af de MEGET sjældne enheder, der i kun 30 liter lukket kabinet, kan give et F3 på ca. 32Hz(!!)
Det er i sig selv ganske imponerende!

Men som @syncroniq er inde på, fortæller det jo intet om lydkvalitet.

Og man får så sandelig lov til at betale for den dybe bas: En MEGET lav følsomhed, der kan betyde der skal rigtigt meget effekt til for at få enheden til at live op - ikke mindst spille samme niveau som resten af ens højttaler-setup.

Træerne vokser ikke ind i HiFi-himlen...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes