| Forfatter |
|
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvordan beregner jeg hvor jeg skal placere min basreflexport i kabinettet?
Mvh Mads
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Har læst dit link! Forfatter mener at en port i siden er bedst, men er det lige meget hvor porten er placeret på siden?
Mvah Mads
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke selv læst det Personligt ville jeg se hvordan alle andre gør og kopiere det. De plejer at sidde bag på og et stykke over gulvet.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine højttalere står bare tit inde ved væggen, hvilket ligesom lidt udelukker udgangen bagud?
Mvh Mads
27pH skrev:
|
Jeg har ikke selv læst det Personligt ville jeg se hvordan alle andre gør og kopiere det. De plejer at sidde bag på og et stykke over gulvet.
vH pH |
|
|
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svendsen skrev:
|
Mine højttalere står bare tit inde ved væggen, hvilket ligesom lidt udelukker udgangen bagud?
|
|
|
Tjo, den skal nu nok slippe ud, hvis der er en 5-10 cm, men vægplacering er jo under alle omstændigheder problematisk med mindre du direkte har taget hensyn til dette i dit design.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har jeg ikke taget hensyn til, men der er jo pæn forskel på afstenden med en port i front i forhold til en bag i?
Mvh Mads
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt nok, men man plejer jo at korrigere for baffle step, dvs. hvis højttaleren bliver smidt helt op ad væggen så får man et boost i bassen, som ikke er ønskeligt.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, overvejer lige om jeg skal sætte den forskudt med diskanten eller om jeg skal sætte den omme bagi? Hvor langt skal den cirka stå fra bagvæggen vis den har n udgang bagi? Bassen er 6 1/2 tommer?
Mvh Mads
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aner det faktisk ikke. Det mest almindelige er omkring en halv meters penge, men mindre kan nok gøre det. Det er jo noget man normalt lytter sig frem til, da rummet har stor indflydelse.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen!
Mvh Mads
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
De frekvenser der udstråles fra en refleksport er lave, med lange bølgelængder - typisk over 5 meter. Så derfor betyder placeringen af porten ikke alverden, sålænge der er fri passage for udstrålingen.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Længst muligt væk fra højttalerne? 
Mvh. Jens/Modifix __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har noget software et sted der kan forudsige portrespons ved forskellige placeringer. Man får somregel et peak oppe omkring 1000Hz, og med det her software kan man faktisk se det, og hvordan det opfører sig. Nogle gange kan man faktisk også få det undertrygt.
Modifix > En port er væsentlig hurtigere end en enhed. Hvis den er lavet ordenlig, kan det sagtens lyde ligeså godt som et lukket kabinet. Det er bare sjældent det sker, desværre.
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 137
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har personligt bedst erfaring med porten på forsiden så man undgår uhensigtsmæssig forstærkning fra bagvæggen samtidigt undgår man også at porten kan se enhedens bagside direkte.
Porte må gerne sidde så tæt på enheden som muligt.
venlig hilsen Jonny
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du det der software så jeg kan få det?
Mvh Mads
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ja, send mig en mail. Så kan jeg sende det til dig.
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug 'privat' funktionen her.
Bagside placering af porten forstærker ikke en disse, så er det sagt... Det kan være praktisk af æstetiske grunde, men det er noget andet.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon har fuldstændig ret - port bag eller for betyder intet for niveauet, og porten "ser" basenheden for alle frekvenser < 500 Hz. Men hvis bassen kører mellemtone også, kan det være en god ide at sætte porten, så mellemtoneudstråling minimeres, fx. nedad! (som i mit kommende design -stay tuned!). Der skal bare være 3 cm frigang.
|
| Til top |
|
| |