Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udregning af kabinet, hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 28 April 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har lovet at efter regne et kabinet for en af mine venner, jeg fortalte jo at jeg havde set på nettet at man kunne regne sådan et kabinet ud, han har fået at vide at kabinettet skal være på ca. 60l, men når jeg eks. prøver programmet på denne side http://graph.flexunits.com:8080/scp-dst.htm så fortæller det mig at mit kabinet skal være på 185l, det kan jeg ikke rigtigt forstå, men måske læser jeg diagrammet forkert, jeg har prøvet lidt forskellige programmer, de siger alle det samme.

Her er der nogel data over enheden:

Det er en 15" enhed på 4ohm

fs: 28Hz   vas: 100ltr   qts: 0.57   qes: 0.61   qms: 7.6   rms: 6.2   sd: 784cm^2  

Er her nogen der kan få dette til at passe i et 60l kabinet. Enheden skal bruges som subwoofer. 



__________________
Med venlig hilsen

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 28 April 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Win ISD siger: 186 liter lukket kabinet med Qtc : 0.71   -3dB ved 32Hz

Ændres volumen til 60 liter giver det Qtc : 0.93   -3dB ved 40Hz

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 28 April 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg må desværre erkende at jeg ikke er helt med på hvordan disse tal hænger sammen, hvordan skal dette Qtc forståes? Hvad er det man stiler efter, hvad er godt?

__________________
Med venlig hilsen

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 28 April 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Qtc : højttalerens "godhed" monteret i kabinettet. Et mål for membranens udsvingsforhold. Lavt Qtc giver "slappere" basgengivelse end højt Qtc. Dit 60 liters kabinet vil give en "stram", "velkontrolleret" basgengivelse. Prøv det!
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 29 April 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at plotte disse data ind i winisd og har fået følgende grafer,

Gain: http://peecee.dk/?id=37338

Phase plot: http://peecee.dk/?id=37339

Group delay: http://peecee.dk/?id=37340

Den gule linje er et lukket kabinet på 100l, denne har en Qtc på 0.81

Den blå linje er et kabinet på 100l med basrefleks, her kan jeg ikke se hvad Qtc er

Den grønne linje er et kabinet på 120l med basrefleks.

Bliver bassen sværre at kontrolere i et kabinet med basrefleks, i et lukket kabinet vil luften inde i kabinettet jo hjælpe med at kontrolere enheden, er det ikke lidt anderledes i et kabinet hvor der er et stort hul i?

Hvad vil i anbefale at der bygges, med eller uden basrefleks, den skal primært bruges til film, så det skal være til hifi ikke buller bas.



__________________
Med venlig hilsen

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 29 April 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Med et Qtc på 0,93 får man ikke stram og velkontroleret bas  Man får MEGET bas, MEN gengivelsen vil være bulrende, fed og helt uden præsition.

0,707 giver lavest F3

0,5 giver bedst impuls gengivelse

0,577 giver max lineart delay

Hilsen LAST



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes