Forfatter |
|
tvesterg Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har gennem nogen tid "summet" over et projekt som jeg nu for alvor overvejer at starte.
Det drejer sig om en 3-vejs konstruktion med aktiv deling og identiske effektforstærkere til hver enhed.
Jeg forestiller mig noget i retning af:
Diskant: Scan Speak D2905/70000 i eget kabinet (kan man snakke om kabinet for en diskant...? :-) )
Mellemtone: Scan Speak 15M/4531K00 i eget trykkammer.
Bas: Peerless XLS 830452 eller 830500 eller Scan Speak 26W/8861T00 i eget trykkammer.
Da delingen foregår aktivt er der mulighed for at korrigere frekvensrespons for bassen - jeg forestiller mig en kabinet volumen på 40-50 liter med korrektion for lineær respons ned til 25-30Hz.
Mine spørgsmål er følgende:
Er det et tosset projekt?
Lukket eller åbent? Fordele/ulemper - specielt for mellemtone idet jeg mener at have styr på bassen.
Enheder til projektet: Vil de egne sig? Er der alternativer? (seriøse...)
Knækker jeg halsen på den aktive deling?
Desuden er jeg parat til at indlede et samarbejde med en seriøs med-bygger som vil noget lignende. Venligst kontakt mig så vi kan få en snak.
Jeg glæder mig meget til at høre fra alle der kan hjælpe!
Med venlig hilsen
T.
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 17 November 2003 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert et projekt der er værd at "summe" over 
Jeg har selv gang i næsten det samme, bruger dog 4stk 18W8531G00 til bas.
Vil mene det er synd at bruge XLS som bas, 26W må være det rigtige valg, men kræver så også lidt mere volume, USXX må vel vide hvad den kræver for at spille optimalt?
Quote fra USXX om 15M:
"15M/4531K00:
Vil du absolut bruge den i et lukket kabinet, bør det være på 4-6 liter.
Jeg ville hellere bruge et 4 - 4.5 liter refleks kabinet afstemt til 50-55 Hz. Så slipper du af med den altid hørbare kompression."
Du kan læse mere i min tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1957&PN=5
Hvad har du tænkt dig med aktiv filter, selvbyg eller noget færdig?
|
Til top |
|
|
tvesterg Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 18 November 2003 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for din respons!
Jeg har tænkt mig selv at designe delefiltret. Det er ikke så komplex en opgave - som jeg ser den - idet man mellem hver filterblok har en helt veldefineret load-impedans. Jeg har studeret www.linkwitz-lab.com og vil dykke endnu dybere inden designet starter. Jeg tror det er et spørgsmål om at starte... så kommer det nok!
Grunden til at vælge lukket: Jeg har en opfattelse af at det er nemmere at styre. Hvad mener du om integrationen mellem lukket bas og refleks mellemtone? Jeg kan godt følge dig i at lade 15M strække sig til et stykke under 100 Hz - det vil også gøre bassen nemmere at realisere.
USXX, hvad er din holdning til lukket kabinet og 26W?
Mvh,
T.
|
Til top |
|
|
Hobbes Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 24
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke udråbe mig som ekspert (ift usxx i hvert fald) på området, men hvis usxx ikke svarer, vil jeg mene et basrefleks kabinet må være det rigtige valg. Bassen har det med at komme meget bedre frem i et reflekskabinet.
Mit foretrukne materiale er 24 lags (måske var den 22 lag...) egetræsfiner, som er til at betale sig fra i silvan - langt bedre end mdf, synes jeg...
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også tit overvejet, at bygge aktive højttalere, men med indbyggede forstærkere. Jeg er bare MEGET i tvivl om kvaliteten af de indbygningsforstærkere der er på markedet. Er der nogen der har erfaringer med disse?
|
Til top |
|
|
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu er jeg så tilfældigvis herinde. Det er ved at være meget længe side, jeg har skrevet herinde. Jeg kommer her ikke ret tit, så forvent ikke svar, hvis der refereres til mig. Min enthusiasme er i fuld behold, men jeg er mæt af fora.
Dit projekt kan blive rigtig godt. Uden nærmere argumentation (for så bliver det til en bog) vil jeg anbefale dig at bruge 26W/4867T00 som bas i dette tilfælde. Du kan godt køre med lukket kabinet (bare det er stort nok), men personligt ville jeg bruge tiden på at afstemme et reflekskabinet rigtigt (det er ikke helt nemt, men gevinsten er værd at arbejde for). 15M/4531K00 er et glimrende valg af mellemtone til denne konstruktion. Her ville jeg afgjort vælge et reflekskabinet (det er nok endnu vigtigere for mellemtonen end for bassen), da det har betydning for dynamik, transparens og 3-dimensionalitet. Der er ikke noget, der hedder D2905/7000. Måske mener du D2905/9700 (i så fald kan du også overveje D2904/9700). Hvis du kan vente en måneds tid eller to endnu, vil D3004/6600 være hyldevare (et glimrende valg - bedre end D2904/7100). Toppen efter min mening er R2904/7000, men den er dyr og ikke super-nem at integrere med en 15M. Det kan dog lade sig gøre med overbevisende resultat, men det kræver filtrenes herre. Derimod vil Vifa XT25TG60-04 (ikke XT25TG30-04) være et oplagt valg. Den arbejder rigtig godt sammen med 15M/15W uden større besvær. De nævnte diskanter har alle deres eget lukkede kammer.
Aktiv eller passiv? Jeg ville starte med det passive filter. Det er nemmere at arbejde med (d.v.s trimme) i praksis. Når det er på plads, kan man altid overveje at lave et aktivt filter med samme elektriske overføringsfunktion. Aktiv EQ har ikke min anbefaling. 3-vejs systemet kan virke ligetil - og det kan blive et virkelig godt system, men det er lumsk. Der, hvor det går galt for (rigtig) mange, er delingen mellem bas og mellemtone. Impedanserne er langt fra ohmske (har betydning for det passive filter), og mellemtonen har sin egen naturlige nedre afrulning i kabinettet. Det skal der selvsagt tages højde for. Bas og mellemtone SKAL arbejde perfekt sammen af hensyn til timingen i grundtoneområdet. På grund af mellemtonens første gulvrefleksion, bør du ikke dele den for lavt. Med det passive filter vil tingene af sig selv gå op omkring 3-400 Hz.
Du får nok nemmest systemet til at fungere med mellemtonen tilsluttet i modfase (ellers bliver dine filtre let komplicerede). Erfaringen siger, at det i et 3-vejs system er væsentligt, at bas og diskant er tilsluttet i samme fase. Det vigtige er naturligvis, at alle enhederne summerer/integrerer (uden målegrej til at vejlede sig inden man når til lyttetrimning, kommer man nemt til at famle i blinde.). De bedste 3-vejs systemer, jeg har hørt, er lavet på denne måde - og med passive filter.
God fornøjelse!
Hilsen Ulrik
P.S. Der kommer ikke flere svar fra mig i denne tråd.
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 14 November 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo autoritet jeg er oppe mod her .. men vil da vove pelsen og anbefale den aktive løsning - gerne baseret på en Behringer DCX - den giver rigtig mange muligheder for at finde det helt rigtig filterdesign.
Jeg vil under alle omstændigheder på det kraftigste anbefale at du har adgang til måleudstyr hvis du skal i mål med dit projekt.
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 15 November 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tvesterg
Jeg er selv igang med et projekt, hvor bassen skal styres af en Behringer DCX2496 og delingen mellem diskant og mellemtone bliver pasiv. (du kan se mere om mit projekt her)
Jeg vil ikke anbefale aktive deling til diskant og mellemtone, da jeg er overbevist om at et pasivt filter her vil være den både letteste, billigste OG bedste løsning. Et ekstra aktivt trin i signalvejen er aldrig nogen god ting. Grunden til at jeg anbefaler DCX2496 til bassen, er fordi at du med den får rigtig gode muligheder for at tilpasse højttalerne til rummet.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 17 November 2005 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ESP Ron Elliot er vist også værd at "studere" nærmere - har en del spændende ting.
Olive audio(LC) har også et diagram.
De justeringsmuligheder som findes i et passivt filter(som nævnt) findes simpelthen ikke i noget aktivt filter.
MEN aktivfilteret har stadig SINE fordele og andre justeringsmuliheder(især i bassen) - så det er vel et spørgsmål hvad man vil opnå.
Hører man klassisk/jazz og meget akustisk må det være passivt filter.
Er man til rock og rul ved høje niveauer har aktivt filter klare plusser.
ACI subwoofere bruger et filter som er sammensat af to 12db filtre som kan justeres individuelt -underligt at det ikke er mere anvendt.
Til equalised bas vil jeg tro ADIRE har de basser der skal til - men de koster.
Kloge hoveder siger man skal nøjes med aktivt til bassen????
|
Til top |
|
|