Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 19:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Thorens TD 316 modifikation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
platou
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej med Jer,

Jeg har en 20 år gammel Thorens TD 316 som jeg har fundet frem fra pulterkammeret. Ophænget er gået - og i tillæg er den ikke længere decideret køn at se på. Jeg har været godt tilfreds med lyden, så jeg har altså besluttet at skille den ad og lave en ny plint til den - som ikke bliver med flydende ophæng. Alternativet ville være at købe en Pro-Ject eller Rega i 4/5k klassen, så jeg satser på, at jeg får mere 'lyd pr krone' med en upgradering af min gamle spille - med ny pu.

Når jeg nu er i gang har jeg overvejet at lave plinten stor nok til at jeg på sigt kan montere en ekstra arm - satser på at finde en brugt SME 3009 arm som jeg har set på Ebay til ca $150.

Jeg har følgende spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med:

- Jeg har mulighed for at få fat i en plade i masiv eg, 40 mm tyk, som eventuelt kan bruges som plint. Vil eg i sig selv have nogen uheldige egenskaber i forhold til dæmpning, kobling, resonans eller hvad man nu kalder det? Ville en limtræsplade være bedre? Jeg har mulighed for at få boret hullet til center-lejet lige...

- Jeg overvejer at lave en væghylde af samme materiale, og placere plinten derpå med spikes eller tilsvarende. Er spikes gode til formålet eller findes der andre, bedre dimser? Alternativt tænkte jeg på at skrue plinten (der på det tidspunkt gerne skulle være en pladespiller, hehe) direkte fast i nogle vinkelbeslag på væggen, eventuelt med en form for gummi som afkobling; lyder dét som en god eller dårlig idé?

- Jeg skal bruge de originale stumper fra Thorens'en, og motoren's placering osv er dermed givet på forhånd; i hvert fald at den skal sidde under tallerkenen. Jeg har noteret mig at det er normalt at motoren er placeret modsat pu'ens bane over LP'en. Er dette af praktiske, altså pladsmæssige, hensyn eller er det for at undgå eventuelt støj fra motoren forplanter sig til pu'en? Det affødte spørgsmål bliver så, hvis man vil montere 2 arme, skal man så placere motoren så langt fra dem begge som muligt - eller eventuelt så langt som muligt fra sin 'seriøse' lyttearm og tættere på sin 'Bøllebob og smukke Sally-arm'??

- Det virker som om der er lidt 'slup' i den eksisterende arm; hvis man trækker frem og tilbage i armrøret kan man mærke det 'klikker' lidt i den. Er dét normalt eller udtryk for at den er 'træt'? Jeg kan kun finde een skrue på armen - på toppen af lejerne - og det gør ingen særlig forskel at stramme dén.

- Nu hvor jeg har skilt spillen ad ser jeg at der er stel forbindelse til stort set alle metal dele, fra bund til leje, til hæve/sænke mekanismen, til motoren, til hastighedsvælgeren, naturligvis til armen, osv. Er dét virkelig nødvendigt - troede bare motoren og armen/pu'en skulle have en stel forbindelse..??

- Jeg fandt et overraskende stort print kort som er forbundet til motoren, strømforsyningen og hastighedsvælgeren. Er der nogen der ved om dette kort kun har til formål at kunne skifte mellem 33 og 45 omdr eller hjælper det til med at holde den korrekte hastighed når først man har valgt f.eks. 33..?? Med andre ord, hvis man kun skal bruge 33 omdr, kan man så blot skrotte dette print og sætte en tænd/sluk knap direkte på motoren??

- Og til sidst... Hvilken funktion har det lille lod der hænger på arm-basen? Det ser ud til at det trækker pu'en væk fra center... Hvordan skal dét indstilles?? Tror armen hedder TP 21 - og jeg har fundet noget info på http://www.theanalogdept.com , men kan ikke finde svar på lige netop dét spørgsmål.

Det var det - for nu - der kommer sikkert mere... Håber at høre fra Jer... Jeg skal nok give en tilbagemelding når projektet skrider frem - det bliver nok ikke eet af de hurtige...

mvh

Til top Vis platou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af platou
 
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2357
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at HiFi & elektronik havde en komplet vejledning til ombygning med en marmorplade - måske var denne vejledning værd at tage et kig på - god fornøjelse med ombygningen. Glæder mig til at se resultatet

__________________
Venlig hilsen Jesper

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers
 
platou
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Tak Jesper,

Du har vel ikke en idé om hvor man kan få fat i gamle Hifi & Elektronik...?? Eksisterer det stadig??

Iøvrigt, jeg tog fejl - det ér en limtræsplade jeg har, ikke en masiv plade som sådan - som jeg kunne forestille mig iøvrigt ville slå sig...

mvh/Platou

Til top Vis platou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af platou
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

"- Og til sidst... Hvilken funktion har det lille lod der hænger på arm-basen? Det ser ud til at det trækker pu'en væk fra center... Hvordan skal dét indstilles?? Tror armen hedder TP 21 -"

Det er til anti-skating. Som du siger trækker det armen væk fra center. På grund af pladens rotation og armens "knæk" (offset) bliver pick-uppen trukket imod inder-rillen. Dét modvirker anti-skating.

Her er TD316 manualen:

TD316

På side 12 står er der instruktioner om anti-skating. Jeg foretrækker at lytte mig frem.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes