| Forfatter |
|
5776 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg er igang med at bygge et sæt orion højtalere fra Linkwitz lab, hvor der til disse hører et aktivt delefilter + equalisering
jeg har netop modtaget vejledning og printplader fra USA og skal nu ud og have fundet stumper til filtrene.
der skal bruges i nærheden af 50 modstande og 10 op-amps til hver side + en spandfuld kondensatorer.
op-amps = OPA2124
modstande = 1%
mit spørgsmål lyder så om der er nogen der har erfaringer med op-amps og modstande der har mere Audiophile egenskaber end andre?
mvh
mads ilum
|
| Til top |
|
| |
hifinørden Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads,
Det projekt glæder jeg mig meget til at høre meget mere om. Jeg har længe haft lyst til selv at lave sådan et sæt, men skal lige have accept fra konen først. Vi er stærkt uenige om designet __________________ Mvh Thomas.
Onkyo Integra A-9911 + Hjemmebyg der snart skal forbedres...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi snakker om elektronisk filtre, formentlig ganske stejle (24dB/oktav), er det ganske kritisk at modstande og kondensatorer har de korrekte værdier. Faktisk mere end de fleste tror.
Et 1. ordens filter (6dB/oktav) er ret ukritisk mht dette, da tolerancer åp de passive komponenter bare rykekr delefrekvensen en anelse. Og 1% betyder INTET i den sammenhæng.
Men med stejle filtre får du ikke bare flyttet delefrekvensen. Du ændrer systemets Q, og det betyder at du med stor sandsynlighed får peaks på frekvensgangen. Selv små variationer kan let give 6-10 dB peak. Så det man tror er bagateller, kan faktisk give ret store problemer, som de færreste er opmærksomme på.
Jeg ville derfor holde mig til 1% metalfilm modstande, og evt købe 5 dobbelt antal, for at matche dem. Ved store styktal koster de ikke ret meget. Mener jeg plejer at give 9øre pr stk.
Kondensatorerne skalligeledes være MEGET præcise. Køb de mest præcise du kan finde....
Op-amps.... OA2134 er ganske velanset. Lydmæssigt er den vel OK, men den kan næppe følge en gammel NE5532A.
Forskellen på OPA2134 og NE5532A er bl.a., at OPA2134 er fløjelsblød og rigtig dejlig at lytte til. Den forskønner musikken kunstigt. NE5532A er rå og forskønner intet!
Monter dem i sokler, så kan du let forsøge dig frem. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
5776 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også selv været i opstartsfasen et godt stykke tid, men jeg håber der vil ske lidt i løbet af sommerferien
jeg er samtidig næsten færdig med at bygge et sæt af de thor woofere han anbefaler sammen med Orion. dog i et lidt andet design og med en Behringer DCX-2496 istedet for hans eget filter.
Og så mangler jeg lige 10k til resten af de enheder jeg mangler til projektet.
jeg må sige at dokumentation og print man får fra Linkwitz er Top i orden
mads
|
| Til top |
|
| |
5776 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
*hurtig*
grunden til at tolerancerne på komponterne skal være så små, bunder vel også i at der er så mange og at du vil få en meget forskellig lyd H kontra V.
med hensyn til kondensatorerne, er noget af det mest præcise man kan få vel 5%?
jeg har kigget lidt på nogen wima, men hvad skal man vælge polypropylen, metalfilm eller ?
tak for responsen.
mads
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er også i gang med projektet, og mangler at male kabinet, og bygge den tilhørende eff. forstærker - har ordnet print - det var nemt.
Hvis du er åben for gode råd:
1. Følg vejledningen 100% - siger og skriver 100%
2. Brug ikke andre komponenter.
3. Tag indkøbet ved digikey - præcist som beskrevet.
Hvis Hurtig kendte printlayout og kontekst, ville han ikke foreslå en 5532. - men soklerne er nu gode nok - og de er også i anvisningen :)
f**k ikke med anvisninger fra en mand der har været chefingeniør for de teams der lavede de første spectrum analyzers, og meget af det banebrydende højtalerteori, og highend højtalere på markedet i slut halvfemserne. Han er lysår foran resten af branchen i teoretisk og praktisk forståelse på alle felter inden for det at bringe lyd ind i hovedet på os. Der er den hastighed og liniaritet, der er brug for. Der er eks. afkoblet i hastighed til en opa2134 - og ikke mere.
Hvad siger du hurtig - kan en mand der designede de første spectrumanalyzers sin teori på det felt :) ?
Have Fun building !
PS: Der er ikke noget som udtrykket audiophile komponenter, der kan hidse mig op. Mage til vrøvl og tyveri. Hvad betyder det ? - har de en speciel aura omkring sig ? - båret oppe af en ublu pris ?
Prøv at læse support siderne - hvis du vil fikse lidt selv kunne du overveje at måle på nogle af de mest kritiske kondensatorer til mellemtonen. - iøvrigt 2% tolerance.
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audiophile komponenter er jo afgjordt mere linear end andre. Bedre komponenter er mere præcise og giver derfor en renere lyd i den sidste ende.
At man favorisere mellemtonen er så for mig dumpekarakter da hele det hørbare område bør prioteres lige meget....Hvis man sidder med et produkt med en rigtig god mellemtone og en flad bas/diskant ville jeg da bruge samme standard af komponenter for at få en hamrende homogen lyd istedet.....bare hvad jeg ville.....
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
|
Audiophile komponenter er jo afgjordt mere linear end andre.
OK ? Men så må vi jo sige at ene opa2134 må være en audiophil komponent.
Bedre komponenter er mere præcise
- og her menes ??
og giver derfor en renere lyd i den sidste ende.
- Hvad er renere lyd?
At man favorisere mellemtonen er så for mig dumpekarakter da hele det hørbare område bør prioteres lige meget....Hvis man sidder med et produkt med en rigtig god mellemtone og en flad bas/diskant ville jeg da bruge samme standard af komponenter for at få en hamrende homogen lyd istedet.....bare hvad jeg ville.....
Forkert. I konstruktionen af en højtaler (bil/båd/hus) skal du koncentrere udviklingskrafterne der hvor de betyder mest og ikke fortabe sig i ligegyldigheder - da der så ikke er tid til at koncentrere sig om det vigtigste. Det giver den bedste højtaler. Det kan være det er derfor at nogle mener at Orion absolut er det bedste der findes. Hvilken detalje der ikke er gennemtænkt på det system har jeg nu svært ved at se - men jeg ved også hvorfor jeg ikke kan se det . |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke til opamps da jeg ikke mener de er audiophile, hver sin smag.....
Komponenter med snævre tolerancer giver jo mere lineart output....
Hør et billigt minisystem anlæg og derefter et såkaldt hifi anlæg, bedre høre man ikke hvad ren lyd er. Mindre forvrængning - renere lyd, og helst den uden susen ud af højttaleren, ikk?!
Et anlæg skulle helst spille godt fra 30-15k.hertz da det er her vi kan høre "lyd". Det gør det så bare mere kritisk i ydre punkterne da vores øres frekvensgang mest af alt ligner en flitsbue som blot bøjer mere og mere jo ældre vi bliver.
|
| Til top |
|
| |
5776 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen på hifi4all
så er jeg på banen igen, nu har jeg endelig fået færdiggjord mine orion højtalere + fået bygget det medfølgende delefilter.
nu er turen så kommet til de 2 thor subwoofere også fra hr. Linkwitz, kabinetterne er færdige men mangler delefilter imellem orion og thor woofere.
jeg ved ikke helt om jeg skal bestille de dertil beregnede filtre fra linkwitz eller om jeg kan få noget bedre ud af at bestille denne http://electrovoice.com/products/50.html?
det filter+equalizer jeg sætter ind mellem orion og thor vil jo lydmæsssigt påvirke ikke bare subwooferen men også det øvre system.
hvad syntes i?
mvh
mads ilum
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg studsede lidt over at du ville bygge filteret til orionsystemet samtidig med at du er (eller var) i besiddelse af en behringer dcx-2496. Den kan da vist alt det du har brug for: delay-crossover-shelving og parametriske funktioner i 6 kanaler eller 3-stereo.
Jeg ville da bare bruge den.
mvh
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, deler han ikke ualmindeligt lavt mellem diskant og mellemtone?
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Hej,
Jeg er også i gang med projektet, og mangler at male kabinet, og bygge den tilhørende eff. forstærker - har ordnet print - det var nemt.
Hvis du er åben for gode råd:
1. Følg vejledningen 100% - siger og skriver 100%
2. Brug ikke andre komponenter.
3. Tag indkøbet ved digikey - præcist som beskrevet.
Hvis Hurtig kendte printlayout og kontekst, ville han ikke foreslå en 5532. - men soklerne er nu gode nok - og de er også i anvisningen :)
f**k ikke med anvisninger fra en mand der har været chefingeniør for de teams der lavede de første spectrum analyzers, og meget af det banebrydende højtalerteori, og highend højtalere på markedet i slut halvfemserne. Han er lysår foran resten af branchen i teoretisk og praktisk forståelse på alle felter inden for det at bringe lyd ind i hovedet på os. Der er den hastighed og liniaritet, der er brug for. Der er eks. afkoblet i hastighed til en opa2134 - og ikke mere.
Hvad siger du hurtig - kan en mand der designede de første spectrumanalyzers sin teori på det felt :) ?
Have Fun building !
PS: Der er ikke noget som udtrykket audiophile komponenter, der kan hidse mig op. Mage til vrøvl og tyveri. Hvad betyder det ? - har de en speciel aura omkring sig ? - båret oppe af en ublu pris ?
Prøv at læse support siderne - hvis du vil fikse lidt selv kunne du overveje at måle på nogle af de mest kritiske kondensatorer til mellemtonen. - iøvrigt 2% tolerance.
|
|
|
Ja, hvad siger jeg??? Tjaaee... Manden er ganske sikkert utrolig dygtig. Men at man har lavet nogle af de første spectrumanalysere, betyder IKKE nødvendigvis at man er 100 meter mester i audio-disciplinen. At man bygger efter alle ingeniørkunstens regler med fine nye, hurtige og lineære komponenter er absolut ingen garanti for, at ens produkt lyder i verdensklasse. Er man i tvivl herom, kan man jo bare sammenligne en gammel NAD3020 med en fin ny Mark Levinson. Hvis man vitterligt laver lyttetesten, i stedet for bare at fortælle at man kan se at NAD'en vil tabe, vil man få sig en overraskelse.
At skabe god lyd er ikke bare en ingeniørmæssigt bedrift. Det handler langt mere om at lytte sig frem, og sætte komponenterne rigtigt sammen. Skulle jeg lave en spectrum analyser, ville jeg nok til gengæld hælde mere til ingeniørvidenskab. Spørgsmålet er så bare, om manden bag de første spectrumanalysere med en kæmpe ingeniørmæssig viden, er i stand til at lægge denne fra sig, når han skal lave elektronik, der ikke skal måles og vejes, men bruges til at spille musik.... Her kunne jeg tvivle.
Når jeg foreslår NE5532A, skyldes det at den ganske enkelt er en af de mest vellydende op-amps på markedet. Husk dog at det skal være den specielle "A" version, der er specielt fremstillet til audio. Og helst fra Philips. Der er ingen tvivl om, at OPA2134 er meget hurtigere, mere støjsvag, forvrænger mindre osv. I det hele taget en meet bedre op-amp på papiret. Og det er nok også derfor den er valgt. En rigtig ingeniør-løsning. Men havde man lyttet lidt på sagerne, havde man nok ikke valgt den... Og det styrker min tro på, at denne chefingeniør ikke er i stand til at lægge sin ingeniørviden lidt til side, når han skaber hifi-udstyr.
Og lad i øvrigt være med at tale ned til mig. Det har du vist ingen grund til.... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nødt til at melde mig på kramers side.
NE5532 er - hvor godt man end synes den lyder - ikke velegnet til elektroniske delefiltre. Den er med bipolare transistorer i indgangen og har derfor en inputimpedans på skaldede 300kiloohm, hvilket er højt nok til riaa forstærkere, buffere på lineiniveau osv, men det er så lavt at det kan påvirke frekvensgangen og præcisionen i elektroniske filtre.
OPA2134 er opbygget med fet diff-pair indgangen og har derfor en høj indgangs impedans på hele 100.000.000.000 kiloohm !!!! (10^13 ohm) Det vil teoretisk set ikke påvirke filterkarakteristikken overhovedet. Alle data er iøvrigt bedre, og BurrBrown har iøvrigt også udviklet denne specifikt til audio brug. Jeg tror det er alle de ting til sammen der har gjort at Hr. Linkwitz har valgt disse opamps.
datasheet NE5532 http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/17968/PHILIP S/NE5532.html
datasheet OPA2134 http://www.ortodoxism.ro/datasheets/texasinstruments/opa4134 .pdf#search=%22opa2134%20datasheet%22
Iøvrigt er det da synd og skam at bygge hans højttalere og så bruge et standard behringer eller electrovoice delefilter. Udover at de sikkert brugere endnu ringere opamps (LM324? MC1458?), så er disse sikkert konstrueret som variable-state filtre, som godt nok kan justeres på mange parametre men som bygger på at man filtrerer diskanten fra, og så til tager differencen mellem input og output for at genskabe diskanten. Det vil sige at der i bassen sidder fem opamps i signalvejen og een i diskanten. Desuden - i virkeligheden mere vigtigt - går man glip af de tidskorrigerende og equalizende led som Hr. Linkwitz har udformet specielt til den højttaler, så man får kompenseret for enhedernes offset og baflens fysiske udformning, så man har en korrekt time-alignment, frekvensgang og powerresponse til sidst.
Så brug bare de professionelle delefiltre som en midlertidig løsning, men regn først med at i oplever den lyd som Hr. Linkwitz mente højttaleren skulle have, når I også benytter det specielt udviklede filter sammen med.
Og lige tilsidst: Thumbs up for bygge dette meget seriøse projekt.
|
| Til top |
|
| |