Forfatter |
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 16 November 2003 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop færdiggjort en lille hovedtlf. forstærker til computerbrug: Indvendigt:  Udvendigt: På plads ved siden af receiveren: Konstruktionen er et simpelt op-amp kredsløb med en OPA-134 op-amp og en BUF-634 buffer pr. kanal. Diagrammet findes i databladet for BUF-634 (gain er dog reduceret til ~5 for at passe til mine AKG K501). Strømforsyningen er en simpel +/-9V med 2 stk. 78L09. Hvis du har et par ordentlige hovedtelefoner men ingen ekstern forstærker, så overvej kraftigt at bygge en - forbedringen er kæmpestor og udgiften relativt beskeden. God fornøjelse! /U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 16 November 2003 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser sørme godt ud __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
afm| Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 286
|
Sendt: 16 November 2003 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej!!
Den er sku da vildt fed!!
gid jeg kunne hitte ud af dette!! __________________ Søren
|
Til top |
|
|
j_gerd Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 178
|
Sendt: 16 November 2003 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ligger der en brugsforvirring et eller andet sted om hvordan man bygger sådan en laban?
|
Til top |
|
|
frederik Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 16 November 2003 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan oplever du AKG'erne nu.
Min opfattelse er, at de vokser helt utroligt med bedre forstækning.
Mvh.
Frederik
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2003 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik, forskellen kan næsten ikke beskrives  Jeg var faktisk ved at sælge AKG'erne på et tidspunkt, men fik så heldigvis mokket en forstærker op så jeg fik hørt hvad de egentlig kunne, og så beholdt jeg dem alligevel. Både min gamle H/K forstærker, min cd-afspiller og min DVD lyder som om de er ved at brække sig når de skal drive AKG'erne, hvorimod de alle kan drive mine HD-590 uden problemer (det er ikke så overraskende, men alligevel).
Se evt. også denne tråd: link
Rent lydmæssigt, så bliver 501'erne meget mere levende med bedre forstærkning. Man kan tydeligt høre hvorfor de er berømt for deres kæmpe lydbillede og næsten endnu mere vigtigt, de får rent faktisk noget der lyder af bas! Den er stadig ret "slank", men den er der! Det har manglet fuldstændigt når jeg har prøvet at køre dem direkte fra cd el. forstærker.
/U.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2003 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_gerd: Hmm, brugsforvirring er nok så meget sagt men prøv at tage et kig i den tråd jeg linkede til ovenfor, der har jeg (og sjorslev  ) skrevet lidt mere om det.
Det diagram jeg har brugt er faktisk det der er vist her (pkt. B):
 Hvis du googler efter BUF-634 databladet, så ligger digrammet der også.
/U.
|
Til top |
|
|
frederik Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2003 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Frederik, forskellen kan næsten ikke beskrives Jeg var faktisk ved at sælge AKG'erne på et tidspunkt, men fik så heldigvis mokket en forstærker op så jeg fik hørt hvad de egentlig kunne, og så beholdt jeg dem alligevel. Både min gamle H/K forstærker, min cd-afspiller og min DVD lyder som om de er ved at brække sig når de skal drive AKG'erne, hvorimod de alle kan drive mine HD-590 uden problemer (det er ikke så overraskende, men alligevel). Se evt. også denne tråd: link
Rent lydmæssigt, så bliver 501'erne meget mere levende med bedre forstærkning. Man kan tydeligt høre hvorfor de er berømt for deres kæmpe lydbillede og næsten endnu mere vigtigt, de får rent faktisk noget der lyder af bas! Den er stadig ret "slank", men den er der! Det har manglet fuldstændigt når jeg har prøvet at køre dem direkte fra cd el. forstærker.
/U. |
|
|
Jeg er helt enig. Efter jeg spændte en headmaster foran, har jeg heller ikke haft brug for andre hovedtelefoner.
Mvh.
Frederik
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2003 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
frederik skrev:
Jeg er helt enig. Efter jeg spændte en headmaster foran, har jeg heller ikke haft brug for andre hovedtelefoner.
Mvh.
Frederik |
|
|
Forståeligt nok...
/U.
PS: Denne forstærker er nok lydmæssigt et stykke efter headmasteren, men til ~600 kr. i komponenter, så er prisen det jo også
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 17 November 2003 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan lyder dine HD-590 så med den nye forstærker?? Jeg skal selv have gang i et sæt Senheizer. Mit argument for at bygge selv er dog i første omgang, at hverken min forstærker eller min DVD/CD har hovedtelefon udgang
Jeg har nu selv fået fat på komponenterne, og følger snart i dine fordspor, så tak for tippet i den tidligere tråd. __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2003 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
HD590 er ikke nogen dårlig hovedtelefon, men de må altså se sig forvist til en flot andenplads efter 501'erne 
HD590 er væsentlig nemmere at drive, så lydforbedringen er langt fra lige så stor, men det er det samme der sker: fastere bas, større lydbillede og flere detaljer i toppen. Samtidig kan man selvfølgelig spille højere uden at det lyder presset 
Håber du gider poste et par billeder når du får lyd i konstruktionen 
/U.
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
Sendt: 17 November 2003 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad står sådan nogle 501'ere i?
Og hvor køber man dem. Jeg kommer jo nok til at skulle bruge aftnerne med hoved bøfferne på i det næste stykke tid, så måske skal jeg opgradere.  __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2003 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herhjemme koster de vist ca. 1500 kr. Jeg mener Audioconsult i København har dem. Jeg købte mine mens jeg boede i Wien, så jeg slap med ca. 950 kr. 
/U.
|
Til top |
|
|
frederik Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2003 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders plejer at være til at tale med.
I øvrigt er jeg ikke sikker på, at der er for mange flere kr. komponenter i headmasteren.
Mvh.
Frederik
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2003 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjoo, jeg ved ikke rigtigt. Selvom du trækker modifikationerne fra billedet her (De gule kondensatorer = Hovland Musicaps!), så er den stadig ikke helt billig at lave - slet ikke i det kabinet. 

EDIT: Hvis billedet ikke virker så klik her
/U.
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
Sendt: 17 November 2003 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva' du gulerosdsmand. Har du slet ingen højttalere, siden du har haft gang i så mange forskellige hoved telefon forstærkere.
Ifølge din profil har du ikke. __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2003 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da, men de fleste af dem er ikke rigtig færdige  Til gengæld har jeg en stor bunke højttalerenheder som bare ligger og venter...
Det "sjove" ved hovedtelefonforstærkere er jo at de er så små. Dvs. du kan få lov at lave både rørkonstruktioner, klasse A-trin og mange andre ting, uden at skulle smide adskillige kkr. i projekterne - det er rart når man er studerende Jeg bruger faktisk ikke mine hovedtelefoner særlig meget 
/U.
|
Til top |
|
|
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 17 November 2003 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser spændende og nydeligt ud!
Hentes signalet fra tape-out???
Hvad er komponentprisen (ca.)?
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 17 November 2003 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bech: Komponentprisen afhænger en del af hvor velassorteret en rodeskuffe man har og hvor man køber komponenterne. De dyreste komponenter i min udgave er:
2 stk. BUF-634
2 stk. OPA-134
2 stk. polypropylenkondensatorer (ca. 1uF)
1 Volumenpotentiometer 10-50k
1 Neutrik 1/4" Jackbøsning m/lås
1 Minitrafo
1 Kabinet
Derudover lidt modstande, lidt kondensatorer, et par lysdioder, en afbryder og et par phonobøsninger. Noget af det kan man jo spare på hvis man har lyst. Jeg regner med at det kan gøres for noget der ligner en plovmand ialt hvis man har de almindelige komponenter liggende, men det kan godt være det er lidt optimistisk. Det kan være sjorslev vil være med her med et lidt mere realistisk bud ??
Signalet til forstærkeren tager du fra tape-out eller direkte fra signalkilden. Den næste jeg bygger får flere indgange, men det var der simelthen ikke plads til her (lidt svært at se på billedet hvor trangt der er i kabinettet).
/U.
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
|
Sendt: 18 November 2003 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Bech: Komponentprisen afhænger en del af hvor velassorteret en rodeskuffe man har og hvor man køber komponenterne. De dyreste komponenter i min udgave er: 2 stk. BUF-634 ca. 170,- 2 stk. OPA-134 ca. 60,- 2 stk. polypropylenkondensatorer (ca. 1uF) ca. 40,- (varierer meget efter pref.) 1 Volumenpotentiometer 10-50k ca. 100,- 1 Neutrik 1/4" Jackbøsning m/lås Aner det ikke 1 Minitrafo ca. 50,- 1 Kabinet Findes i alle mulige udforminger fra omkring 100,- Derudover lidt modstande, lidt kondensatorer, et par lysdioder, en afbryder og et par phonobøsninger. Noget af det kan man jo spare på hvis man har lyst. Jeg regner med at det kan gøres for noget der ligner en plovmand ialt hvis man har de almindelige komponenter liggende, men det kan godt være det er lidt optimistisk. Det kan være sjorslev vil være med her med et lidt mere realistisk bud ??
Det er nok ikke helt ved siden af. er er et par variable her, hvor der evt. kan fires lidt. Især kabinet. Her betaler man en del, hvis det skal være lækert. Man kunne jo også lave et selv, hvis man har muligheden. Hvis man ikke har en eneste komponent, bliver det selvfælgelig lidt mere, men til at overskue. Under alle omstændigheder under 1000,- selv med et pænt kabinet.
Signalet til forstærkeren tager du fra tape-out eller direkte fra signalkilden. Den næste jeg bygger får flere indgange, men det var der simelthen ikke plads til her (lidt svært at se på billedet hvor trangt der er i kabinettet).
/U. |
|
|
__________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|