Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 18:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken subwoofer enhed skal jeg vælge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ved at finde en subwoofer enhed til et kabinet jeg skal designe ved hjælp af WinISD.

Men nu er der jo så mange muligheder inden, så jeg vil høre hvad i vil anbefale mig at bruge mine penge på. Det jeg skal bruge er en sub der både kan give mig jordskælvseffekten og kickeffekten hvis det kan lade sig gøre. jeg er blevet rådet til at købe en 12 tommer enhed da den er god til begge ting.

Men nu sidder jeg og kigger på de verse hjemmesider og enden kan jeg kun finde enhder på omkring 100 watt eller også er det autosubwoofere til 2000 og der over jeg kan finde. men da mine krav til enheder er at det skal være en 12 tommer på minst 300 watt rms og maks 450 watt rms og henheden skal koste maks 600kr per styk så jeg kan få to for 1200 men hvis jeg kan få en 15 tommer der også måde kan give jordskælve- og kickeffekt så må den koste 1200 for en.

Subben skal spille sammen med mine Cerwin-vega CLSC15 og forstærkeren er en DAP-Audio P-900 effekt forstærker på 2*450 watt rms i 4 ohm, forforstærkeren/mixeren er en Numark CM100.

Så hvis i vil hjælpe mig vil det være super fedt så jeg kan gå i gang med projektet.

MVH. Christian Jense

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Ja, Thansen har en 12" til 750kr., ser imponerende ud til de penge men billeder er jo taknemmelige, men "kickeffekt" tænker jeg nok du får, og ellers kunne løsningen være denne billige EQ til at hæve subbassen

http://members.dodo.com.au/~gregball/guru_007.htm

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har +/-12 db EQ på min mixer så det er ikke noget problem. Jeg har fundet en enhed der hedder Pyle PL1290Bl i Bluewafe serien. er det en enhed der kan bruges til noget eller hvad? der er et link til enheden her http://www.pyleaudio.com/itemdetail.asp?brand=pyle&cat1= Car%20Audio&cat2=Woofers&model=PL1290BL

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du er lidt på "egen hånd" her, men jeg kan da bemærke at den på papiret temmelig lave følsomhed for en 12" tyder på reel subwoofer kvalitet, men det er svært at sige med den lidt mistænkelige markedsføring - men derfor kan enheden jo være god nok

Men når nu har vendt blikket mod udlandet skulle de her være populære

http://www.ascendantaudio.com/assassin12specs.html

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Musicus der måå jeg hvis sige mange tak det ligner lide den enhed jeg leder efter når jeg ikke kan finde den Jamo jeg ledte efter før.

Jeg har lige et spørgsmål mere. hvis jeg skal have to af de enhder som du har anbefalet hvad vil så give bedst styrke? skal jeg bygge to seperate kabinetter eller vil det give mere effekt hvis jeg sætter dem sammen i samme kabunet? Jeg har nemlig lagt mærke til at WinISD ikke tager højde for enhdernes størelse men bare regner det optimale kabinet ud hvilket har resulteret i at når jeg siger til den at jeg gerne vil have to enheder i samme kabinet kommer den med nogle mål så de ikke kan være der.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Det var da fint,  jeg tror nok det er et meget anerkendt og pålideligt firma

programmet tager nok ikke højde for at det er to enheder, eller forventer placering "ryg mod ryg" - men jeg ville da også bygge to kabinetter = mindre flader og mulighed for bedre placering - med to enheder i samme kabinet kunne du få mindre heldige akustiske belastninger enhederne imellem, det er jo ret voldsomme kræfter

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at mit valg kommer til at falde på to af de enhder der.

Jeg skal lige høre om hvis jeg parelelforbinder dem med mine CV CLSC15 så skal der noget modstand på da jeg jo så kommer ned på 2 Ohm på hver kanal. så tænkte jeg på om man kan få en slaks variabel modstand så jeg kan skruge ned for modstanden på subberne og så op på mine CLSC15 så jeg på den måden kan syre styrken på subwooferne iforhold til CLSC15erne?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke belaste en amp med 2 Ohm, medmindre den var direkte specificeret til at kunne klare det. Alternativt kunne du jo serieforbinde enhederne, så du rammer ~8 Ohm. jeg ville osse bygge 2 subs, en mere fleksibel løsning. Men, vil man nøjes med en boks til to enheder, skal man blot fordoble volumen, og afstemningsfrekvens, såfremt der er tale om en refleksboks. Det sidste kan gøres ved at benytte to porte af samme længde og diameter som en port i en boks med en enhed.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jeg forstod at den forstærker du nævnte var dedikeret til sub alene

Men helt så enkelt som du vist forestiller dig er det ikke

Du er nødt til at have et delefilter på bassen, som kan være en meget stor spole  - og modstande dur ikke her, alt for høje effekter

Men prisen på sådan en spole er så høj at du næsten kan få en subamp med indbygget filter til samme penge

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har vist dem inde på mit arbejde den der enhed og de mener ikke at det kan betale sig at købe den med fragt og alt det der så vil den komme til at koste det dobbelte når jeg har den i hånden end den pris der står inde på hjemmesiden.

I stedet for har jeg kigget på den enhed fra Monacor/Carpower der hedder Sonic 12 og har to spoler af 350 watt rms eller en total rms på 700 Watt. I kan se den her http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=131630 min plan er så hvis det kan lade sig gøre at sætte den ene spole til at køre på den højre udgang på forstærkeren sammen med den højre CV højtaler og den anden spole til at køre på venstra udgang sammen med den venstra CV høøjtlaer, men kan men det eller risikere jeg at spolerne kommer til at spille mod hinanden og rive enheden i stykker? jeg har selvfølgelig tænkt mig at købe to ens delfiltre. men kan jeg på nogen måde høve ohmne så jeg får en total modtasnd på 4 ohm i hver side?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

En følsomhed på 85db og egenresonans på 27hz - der er vist noget jeg ikke forstår, andet end at enheden er utrolig stift ophængt og kræver meget effekt uden egentlig at give andet end "dunk"

Monacor har enheder til hifi til lavere priser så du vil kunne få både enhed og subamp for den pris - og et meget bedre resultat - eller hvad koster egentlig en Peerless

OK!  Peerless SLS 2 x 10" eller 12" i paralel med et Hypex subamp modul til 2500kr

ELLER en enkelt SLS 15" og subamp lander formentlig på 2000kr

Eneste problem kan være slaglængden men er sikkert nok til normalt brug

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Hvad så med den peerless enhed der hedder 830548 SWR. 12" slave, 425 gram og hvad betyder det at der står slave? Jeg kan ikke finde nogle steder hvor der står hvormange watt enheden er på så er der noogen der kenner rms watten på denne enhed? da min forstærker jo er på 2*450 watt rms ville jeg jo nødigt springe enheden når jeg skruger op for musiken selv om det er sjældent at jeg gør det.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

"SLAVE"enhed - det er klart der ikke er data da det er en enhed uden magnetsystem og den er beregnet til at kombinere med en basenhed til at booste bassen ved en given frekvens, og sænker formentlig resonansfrekvensen på systemet, men ellers ved jeg ikke noget om princippet

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Ok jeg har lieg kigget på den de der SLS10 fra peerless som du skriver om men hvormange watt er de på? jeg vil somsagt ikke springe dem når jeg skruger på for volumen første gang. 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Enheden som standard tror jeg ikke du ødelægger - problemet kan opstå når du bruger EQ som jo tvinger enheden ud i længere "vandring" ved høje lydtryk, afhængig af hvor meget EQ du bruger

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Frequence?

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Min EQ står i nul da det begynder at runge på værelset når jeg skruger op for bassen.

Mit problem er jo at når jeg prøver at smide 450 watt i gennem en enhed på måske kun 100 watt så brænder svingspolen jo over eller også bliver den så varm at kobbertråden udvider sig og ødelægger spolen. så derfor skal jeg vide hvormange watt den enhed jeg køber er på. mit problem er jo at lyden er perfekt på mit værelse men jeg har ikke nogen føling af lyden verken jordskelv når jeg ser film eller kick når jeg høre musik. Lyden fejler ikke noget.

Makrelsalat
Min plan er at bygge alt fra bunden af og ikke bare et samlesæt. derud over så har de ikke en sub der kan følge med mine andre højtalere når jeg skruger op og så er det jo ligemeget med at have en subwoofer hvis man ikke kan høre den.

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:

Min EQ står i nul da det begynder at runge på værelset når jeg skruger op for bassen.

Mit problem er jo at når jeg prøver at smide 450 watt i gennem en enhed på måske kun 100 watt så brænder svingspolen jo over eller også bliver den så varm at kobbertråden udvider sig og ødelægger spolen. så derfor skal jeg vide hvormange watt den enhed jeg køber er på. mit problem er jo at lyden er perfekt på mit værelse men jeg har ikke nogen føling af lyden verken jordskelv når jeg ser film eller kick når jeg høre musik. Lyden fejler ikke noget.

Makrelsalat
Min plan er at bygge alt fra bunden af og ikke bare et samlesæt. derud over så har de ikke en sub der kan følge med mine andre højtalere når jeg skruger op og så er det jo ligemeget med at have en subwoofer hvis man ikke kan høre den.

Den burde kunne følge med, iforhold til de andre du har i tankerne!

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt de andre enheder endnu så jeg ved ikke hvad de kan. men da jeg avr inde i hifiklubben mente ham jeg talte med at ikke engang den sub som CV selv har bygget til CLSC serien kan følge med CLSC15eren når man giver dem hvad de kan træke, og CVs sub er på 300watt så jeg tror ikka at en 8 tommer bas med en 120 watts fostærker på akn følge med.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Nå ja hvis det er kan du jo lave en horn sub, den kan følge med dine CVer

horn sub jr.    

http://diy.cowanaudio.com/index.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes