Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: mangler diagram!! (jamo R909) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har været heldig at få fat i et par print til delefilter (Jamo R909), og de er færdige, så der mangler bare komponenter der skal lodes på. Så fik jeg den fikse ide om man kunne lave nogle delefiltre med dem, hvis man kunne finde et diagram? jeg har prøvet google, men kunne ikk rigtig finde noget. Så jeg håber der er en eller flere der kan hjælpe.

Planen var så at finde nogle enheder, der minder om dem i R909, eller endnu bedre nogle magen til, også lave et par højtalere.

Er der nogen der kan tale for eller imod det? og nogen der har en ide om hva det ville koste i komponenter at lave sådan 2 filtre?? jeg kan godt finde et billede af dem hvis det skulle kunne være til nogen hjælp?

L.Ron.Harald

Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Lyder som noget af et projekt!   Svarer til at man fik hjulene og nogle aksler til en Fiat og så "bare" lige skulle finde resten!

Du kan IKKE bare putte nogle enheder på et færdigt filter. Det hele starter den anden vej rundt. Find de enheder du skal bruge, mål på dem, optimer data med impedans og evt. frekvenskorrektion (f.eks. med et PC-program) og så sætter du filter på! Optimerer igen, lmåler, ytter, optimerer, måler, lytter o.s.v. i næsten uendelighed.

Sorry! Men man kan altså ikke lave højttalere baglæns

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Lyder som noget af et projekt!   Svarer til at man fik hjulene og nogle aksler til en Fiat og så "bare" lige skulle finde resten!

Du kan IKKE bare putte nogle enheder på et færdigt filter. Det hele starter den anden vej rundt. Find de enheder du skal bruge, mål på dem, optimer data med impedans og evt. frekvenskorrektion (f.eks. med et PC-program) og så sætter du filter på! Optimerer igen, lmåler, ytter, optimerer, måler, lytter o.s.v. i næsten uendelighed.

Du har selvfølgelig ret, selvom det selvfølgelig kan lade sig gøre med en hel del stædighed

Anyway, så har de jo fået en hæderlig anmeldelse i HF, og når man ser billedet af prototypen kunne man jo godt få lyst til at eksperimentere lidt selv. F.eks. kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke 15 tommers enheder de har brugt til bassen i prototypen. De ser da billige ud.

En Steen Duelund kunne nok få meget ud af nogle billige enheder og lidt modificering. Og hvis det er princippet der er godt, skulle man vel kunne få noget rimeligt ud af en alternativ model.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

L.Ron.Harald
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen. måske, i har ret, at man ikk kan lave højtalere baglæns. Og er slet ikk så meget inde i det med at måle osv... så det ville nok blive nærmest umuligt for mig at lave der kan bruges... men de print løber jo ingen steder., så det kan være jeg finder på noget med dem engang??? men hvertfald tak for svarene!
Til top Vis L.Ron.Harald's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.Ron.Harald

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Dipolbassernes afskæring opefter er tilpasset lige præcis de benyttede (specielle) basse med den specifikke følsomhed. Anvender du andre får du en helt anden frekvensgang og kan ende op helt uden bas.

Mellemtone/diskantsektioner er nok lettere at gå til, da der er tale om kendte enheder.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
janils skrev:

Du har selvfølgelig ret, selvom det selvfølgelig kan lade sig gøre med en hel del stædighed

Anyway, så har de jo fået en hæderlig anmeldelse i HF, og når man ser billedet af prototypen kunne man jo godt få lyst til at eksperimentere lidt selv. F.eks. kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke 15 tommers enheder de har brugt til bassen i prototypen. De ser da billige ud.

En Steen Duelund kunne nok få meget ud af nogle billige enheder og lidt modificering. Og hvis det er princippet der er godt, skulle man vel kunne få noget rimeligt ud af en alternativ model.

Jeg tror ikke lige du kan bruge en Duelund enhed som er tråd ophængt til dipol formål.

mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:
Mellemhjulet skrev:
janils skrev:

Jeg tror ikke lige du kan bruge en Duelund enhed som er tråd ophængt til dipol formål.

mvh.Eriek

Næh, nok ikke til bassen. Trådophæng og stor lineær slaglængde hænger ikke sammen. Men ekstra afstivning af chassis og den slags på et par billige enheder hjælper jo også.

I øvrigt hænger 15 tommers enheder med høj følsomhed, lang slaglængde og højt Q ikke ligefrem på træerne.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

R 909'erne er jo dipolhøjttalere som Siegfried Linkwitz gør meget i. Nedenfor er en kommentar fra hans hjemmeside om Jamo'erne.

http://www.linkwitzlab.com/design_of_loudspeakers.htm#CES%20 2006

Transition from two 15" woofers to a 5.5" Seas midrange (M15CH002 ?) is at 250 Hz. Crossover to a Scanspeak Revelator tweeter is at 2 kHz. The polar response of these speakers should be interesting above a few hundred Hertz. But finally someone big seems to be catching on.

Det lader til at være nogle custom 15", de har brugt, så det er nok svært at finde nogle, der vil passe. De designs som Linkwitz har lavet, kræver også et boost på 6db/okt. i det nederste basområde og da Jamo'erne er fuldstændig passive, tror jeg det vil give problemer, når man ikke har adgang til de 15" de bruger.

Men der er ingen tvivl om, at det kunne være yderst interessant at prøve at "lege" med sådan et par.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes