Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2025 | 02:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delfilter... forslag! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Jeg skal igang med DIY højtaler, så jeg kunne godt tænke mig et forslag til delfilteret.

Jeg har 2stk. Vifa DX19TD0504 og 2stk. Peerless HDS850439. Jeg havde tænkt mig at jeg vil bygge 2 "reolhøjtalere" og så en aktiv subwooffer til bunden.

Da det er første gang jeg skal lave et delfilter vil jeg gerne have lidt hjælp til at finde nogle gode komponenter.

m@dsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du måske har skrevet typenumre forkert

HDS enheder jeg kan finde starter alle med 83..

Diskanten skulle vel ikke være en XT19

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg tror du måske har skrevet typenumre forkert

HDS enheder jeg kan finde starter alle med 83..

Diskanten skulle vel ikke være en XT19

Den er her

http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/850439.htm

og diskanten er her

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=342& ;sub=0&page=1

min hedder bare 04, altså en 4ohm´s og ikke en 8ohm´s

m@dsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

På grund af den lille diskant er du nok nødsaget til at dele ret højt, og du vil nok ramme tæt basenhedens peak, men måske du kan være heldig at "filtrere" peaket væk -  jeg vil nok anbefale 12db og tilføje et RCled på bassen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ahhh!,   peak er det vel ikke heller, men nærmere et mildt frekvenshæv, da det stækker sig over 1000hz - næpppe noget problem!!!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ville dele basserne omkring 3 kHz (eller måske en smule højere) med 12 dB/oktav. På grund af hævet i frekvensgangen vil frekvensgangen blive ret til ca. 3,5-4 kHz. Her kan man så lade diskanten "komme på".

Med andre ord - man kan "snyde" og lade enhederne have forskellige delefrekvenser på grund af hævet. Diskanten vil have det bedst ved at blive delt mellem 3,5 og 4 kHz. Dens egenresonans ligger på ca. 1,7 kHz, og som hovedregel bør man ikke dele lavere end den dobbelte egenresonans, medmindre man benytter 3. eller 4. ordensfiltre.

Det kan kræve lidt eksperimenter (og målinger) at få det til at passe helt - men når det lykkes, kan man få et særdeles godt resultat ud af det, bl.a. fordi den akustiske afrulning af bas/mellemtonerne bliver ganske skarp, selv om filteret er relativt simpelt.

Ovennævnte "trick" er velgennemprøvet i flere konstruktioner, som bare spiller musik!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej aksa, jeg er 100% enig, og som du siger der skal nusses lidt med komponenter - som altid

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Kan det evt. svare sig at købe nogle bedre diskanter, og hvilke vil passe bedst sammen med mine Peerless bas/mellemtoner.

Hvor køber jeg komponenter i god kvalitet?

m@dsen

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej madsen det er den forkerte diskant du henviser til,din er en dx19,ikke en d19 ,med venlig hilsen christian

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej Madsen  de har dx25eren hos frequence måske også de ved noget om 19eren,ellers har jeg set at Q-sound har dem måske har de nogle delfilter forslag,

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Tak for det Christian, jeg kikker lige på de sider du foreslår.

m@dsen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

Kan det evt. svare sig at købe nogle bedre diskanter, og hvilke vil passe bedst sammen med mine Peerless bas/mellemtoner.

Hvor køber jeg komponenter i god kvalitet?

m@dsen

Hej Madsen,

Jeg vil også mene, at DX25 vil være et langt bedre valg sammen med dine HDS-enheder. På den måde kan du dele væsentligt længere nede, idet DX25'eren har en egenresonans på 650 Hz. DX25'eren fås bl.a. hos Frequence, og mon ikke de kan være dig lidt behjælpelig med et delefilterforslag, hvis du køber enheder og komponenter der?

Frequence har et kit (VP6), der ligner det meget, som du så kan lave. De benytter blot en SDS-enhed i stedet for dine HDS'er (men HDS'erne lyder efter min mening en del bedre ). I øvrigt er de komponenter, som Frequence leverer, i fin kvalitet.

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtig godt Aksa, jeg tror jeg vil prøve at maile til Frequence og se hvad hun sige til det.

m@dsen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hey,

Undskyld mig. Men hvad er det lige der får folk til at få manden til at kontakte et vestjydsk firma, når han bor i KBH ? I KBH er der en butik der har lavet selvbyg i over 27år, hvor man kan gå ned og snakke person til person, og så henviser i til en hjemmeside i den anden ende af Danmark?

Tag dog ind til Danskaudioteknik og spørg dem. De er altid klar til at hjælpe, det er det de lever af. De sælger væsentlig flere modeller end det andet firma, og du kan få tingene i hånden og lytte inden du køber. Dine HDS'er er fine, men jeg ville dog vælge DX25/XT25 eller hvis der er penge en 93000 scanspeak. Jeg ved Danskaudioteknik mange gange har nogle gode tilbud på ScanSpeak diskanter de har opkøbt et parti af. Tag ind og spørg.

www.danskaudioteknik.dk <- adresse og telefon nummer.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Undskyld mig. Men hvad er det lige der får folk til at få manden til at kontakte et vestjydsk firma, når han bor i KBH ? I KBH er der en butik der har lavet selvbyg i over 27år, hvor man kan gå ned og snakke person til person, og så henviser i til en hjemmeside i den anden ende af Danmark?

Tag dog ind til Danskaudioteknik og spørg dem. De er altid klar til at hjælpe, det er det de lever af. De sælger væsentlig flere modeller end det andet firma, og du kan få tingene i hånden og lytte inden du køber. Dine HDS'er er fine, men jeg ville dog vælge DX25/XT25 eller hvis der er penge en 93000 scanspeak. Jeg ved Danskaudioteknik mange gange har nogle gode tilbud på ScanSpeak diskanter de har opkøbt et parti af. Tag ind og spørg.

www.danskaudioteknik.dk <- adresse og telefon nummer.

Syncroniq - det er ganske nemt at svare på. Igennem de sidste 2-3 år har jeg og bekendte hos DAT oplevet det ene tilfælde efter det andet med brudte løfter på levering af varer og en sludder for en sladder, når man prøvede at få fat i de ting, som man havde bestilt. Mage til dårlig service skal man lede længe efter

Derimod her jeg - og en del andre, som du også vil kunne læse om flere steder på dette forum - oplevet særdeles god service og hjælpsomhed hos Frequence

Og jeg må lige tilføje, at jeg absolut intet har med Frequence at gøre, men jeg handler nu altså det sted, hvor jeg får den bedste service!

Men - ret skal være ret. Det kan jo være, at tingene hos DAT har ændret sig - for det er jo rigtigt, at de tidligere var "stedet", hvor man handlede ind til højttalerselvbyg (og jeg er selv kommet der gennem mange år). Så Madsen - du kan da prøve at smutte forbi og se, om de kan hjælpe. Hvis det falder heldigt ud, så lad os det endelig vide

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det kan altså godt være svært at få en højttaler til at lyde ordentligt. Dengang jeg stadig rodede med den slags, havde jeg nærmest en kæmpepose ekstra delefilter stumper da jeg var færdig. Og sådanne stumper løber hurtigt op.

Er der ikke et eller andet PC program der kan simulere delefilter og frekvensgang etc. inden man kaster sig ud i indkøb af stumper?

Ellers kunne et digitalt delefilter måske også være en løsning til at få værdierne på plads, det kræver dog et par ekstra effekttrin, men man kunne måske få den lille højttaler på plads først med det digitale delefilter, og så kopiere til til alm. delefilter, og så skifte til at kører subben med seperat forstæreker bagefter?
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for alle de indput der er kommet på mit spørgsmål, det gør det lidt nemmere at komme videre. Jeg har købt købt et sæt Amadeus 4 hos DAT for 8år siden, og dengang var der ikke noget ivejen med servicen, men er deres priser ikke "lidt" højere end Frequence?

Jeg har har også MEGET gode erfaringer med Frequence´s service, jeg byggede en forstærker her i foråret og der var ingen problemmer med servicen. Jeg tror det bliver Frequence da de har en højtaler der ligner meget den jeg nok ender op med, nemlig en VP6XT så har jo allerrede været igennem test af delfilteret.

m@dsen

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen Madsen ellers skulle du spørge frequence  om de vil hjælpe dig med at bygge en sp6 som er gået af programet efter hds driveren ikke bliver lavet mere så skal du bare købe en scanspeak 9300 hos dem og så spørge om de vil hjælpe med delfilter,det har de jo klar til sådan en fætter.christian

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

Dat vil altid kunne mache de priser FreQuence kører med, og derinde kan du få tingene i hånden inden du køber. Du vil kunne gå ned og få de filterkomponenter du har brug for hurtigt. Jeg er næsten og sikker på at du kan tage en højttaler med derned og få den målt igennem hen af vejen.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Frequence har andre stumper end DAT. og har glimrende servise, hurtig levering og fornuftige priser... Jeg handler Kondesatore og spoler der! (da deres spoler er billigere end hos DAT og kondensatorene bedre end Intertekniks..og tillige lidt bedre, men det er jo smag & behag!.. men de helt gode skal jeg alligevel købe hjem fra Tyskland!)

DAT ligger nærmere og har en del interasante ting Frq. ikke har!.. og nogle gange et godt tilbud, og så er det ik så dårligt at lige checke dem ud!...

Det behøver jo ikke at dreje sig om for eller imod og enten eller!!!..

Bor man nærmest DAT er det naturligt at kikke ind om og lige se og høre hvad de kan gøre for en!.. omvendt hvis det er Frq. så prøver man dem!...

Det samme vil jeg sige om Q-Sound.. (jeg har dog tilgode at handle hos dem, da de har stort set det samme som DAT. og jeg bor en del nærmere DAT. priserne har efter mine forspørgsler ikke afveget stort meget såååå... ??)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum