Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2025 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Switch med indbygget forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

For det første vil jeg lige sige hej :), dette er mit første post, på hvad virker til at være en ret fed side.

Jeg har fornyligt (i går), anskaffet mig en gammel brugt beogram 2402 og en ordentligt stak plader, og har nu fundet ud af jeg har behov for en forforstærker, for at udnytte grammofonen ordentligt. Den er koblet til et gammelt minianlæg (ja den er ikke noget at råbe hurra for), som kun har en indgang, men da cd-afspilleren i minianlæget ikke virker har jeg også en lumatron afspiller koblet til dens aux indgang (eller det har jeg jo så ikke når grammofonen er koblet til), jeg har derfor gået med tanken om at lave en switch så jeg kan skifte mellem forskellige afspillere, og i den forbindelse var det måske en mulighed at lave en forforstærker samtidig med (måske indbygget i switchen).

Nu vil jeg så gerne høre om der er nogle af jer der kan anbefale et diagram, har selv fundet adskillige på nettet, men det kunne jo være i havde erfaringer med en bestemt

På forhånd tak :)
Til top Vis zpon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zpon Besøg zpon's Websted

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt lige over denne RIAA forforstærker, http://www.reprise.com/host/circuits/riaa_preamp.asp nogle der umidelbart kan se om den kan bruges til det jeg har beskrevet her over?
Til top Vis zpon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zpon Besøg zpon's Websted

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen der har erfaringer med RIAA forforstærkere som de vil dele?

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv i et godt stykke tid kørt med en RIAA, som er skåret (næsten) over samme læst, som den du linker til.

Den er udmærket uden at være helt hysterisk hi-end . Men til den pris det koster at bygge den, kan det ikke gå helt galt.

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Ebbe44 skrev:

Jeg har selv i et godt stykke tid kørt med en RIAA, som er skåret (næsten) over samme læst, som den du linker til.

Den er udmærket uden at være helt hysterisk hi-end . Men til den pris det koster at bygge den, kan det ikke gå helt galt.

mvh
Ebbe

Okay det lyder godt , er der noget jeg skal være opmærksom på mht komponentvalg? eller de ledninger jeg jeg trækker til/fra ind/ud stikene?

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Der er såmænd ikke de store ben i det. Undgå tantaler ved de 100uF, brug Wima eller lign. til de andre kondensatorer.

Skærmet kabel til ind- og udgang, ( medmindre du laver meget kort signalvej). Sno/flet ledninger fra strømforsyning, og så selvfølgelig trafo længst muligt væk fra RIAA.

mvh
Ebbe

ps. du kan jo osse vælge at køre den batteridrevet. De 9v, som er vist i eksmplet er nok i underkanten, men det skader ikke at prøve

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Ebbe44 skrev:

Der er såmænd ikke de store ben i det. Undgå tantaler ved de 100uF, brug Wima eller lign. til de
andre kondensatorer.

Så almindelig elektrolytter, keramiske eller lignende vil være fint nok?

Ebbe44 skrev:

Skærmet kabel til ind- og udgang, ( medmindre du laver meget kort signalvej). Sno/flet ledninger fra strømforsyning, og så selvfølgelig trafo længst muligt væk fra RIAA.

Når du nu siger skærmet, så er det vel noget med noget folie eller lignende rundt om? fx http://www.easyelectronics.dk/php/vareoversigt/kurv_tilfojns .php

Ebbe44 skrev:

mvh
Ebbe

ps. du kan jo osse vælge at køre den batteridrevet. De 9v, som er vist i eksmplet er nok i underkanten, men det skader ikke at prøve

Jeg har godt nok tænkt på det, men sådan et batteri holder vel ikke særligt længe til den slags.
Undskyld mine mange dumme spørgsmål, men jeg er ny i faget (i hvert fald inden for hifi)...

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

naaa, keramiske mener jeg ikke er ret gode her. De findes (såvidt jeg husker) heller ikke i så store størrelser. Men elektrolytter er ok (100 uF afkobling) 

Til gengæld vil det være fint at finde noget andet end elektrolytter til signalvej. Jeg har selv Wima (røde klodser) hele vejen i min egen, men den er heller ikke 100% mage til. Den største jeg har i signalvejen er 2.2uF.

Og skærmet kabel kan være et par stumper fra f.eks. et gammelt phonokabel. Dit link du'r ikke for mig, så jeg kan ikke svare for eksemplet.

Mht batteridrift, så er strømforbruget så lille, så det er ikke helt urealistisk at køre den batteridrevet, men som sagt, så er 9v nok i underkanten. Et lille gel-batteri 12v, 3-4aH kunne holde ret lang tid inden det skulle lades op igen

mvh
Ebbe

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Okay. Jeg syntes ikke kan finde wima ved nogle af de normale forhandlere (cypax.dk, elektronik-lavpris.dk etc.)

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg må tilstå, at det er længe siden jeg har været ude at købe ind, men prøv at lede på polyester kondensatorer, det er vist egentlig det "officielle" navn

Jeg bruger som regel: http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp

Det har tit vist sig at være billigt, og leveringen foregår næsten før man har nået at slippe tasterne (lidt overdrevet)

mvh
Ebbe

Edit: elektronik-lavpris kalder dem mkt / mkp.

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Okay, hvis de også bliver kaldt X og Y har cypax dem hvis også. Men ellers fandt jeg dem ved navnet wima http://www.el-supply.dk/?Gid=42

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Nogle der ved hvor man kan købe input switches som denne her http://dact.com/html/ct3_datasheet.html og hvad prisen er? Det er sådan set lige meget om det lige er det mærke og så videre, den skal bare (helst) have fire-fem positioner og fire poler til hver .

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Slet ingen?

zpon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt hjælp i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40763&P N=1, men hvis i kender flere steder man kan købe dem så sig gerne til

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej zpon,

En gang imellem ses Dali's Riaa til salg her' eller i Dba for 1000 kr. eller mindre. den funker, og til den pris, kan det ikke betale sig at bygge selv.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes