Forfatter |
|
TroelsThomsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg har brug for lidt hjælp til elektrisk eller akustisk modifikation af mine Snell D Jeg havde forleden muligheden for at få dem målt med Svend P's tact, og fik så bekræftet hvad jeg hele tiden havde vidst: Mine Snell type D er alt for løse / kraftige i bassen. De spiller nu med en Nad 216 THX fordi min Tripath gav op omkring Jul. Med Tripathen var der subjektivt nok lidt mere styr på bassen, men ingen tvivl om at det er højtalerne der har hovedansvaret. Til dagligt har jeg proppet nogle uldsokker i basreflexen og desuden skruet en smule ned på bassen på forforstærkeren. Så spiller det hele sådan set hæderligt. Jeg har indsat frekvenskurverne med og uden sokker i basreflexen nederst. (Uden elektrisk korrektion af bassen) Hvad kan jeg gøre ? Akustisk : - mere dæmpemateriale - basreflex - placering (de står allerede ½ m fra vægen) - ?? Elektrisk: - modificere delefilteret - ?? Håber nogen har nogle gode ideer !! mvh Troels 
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Spar de penge og køb en ny højttaler, de nyer snell er ikke sadan at rode med, vis du skal gøre noget så byg et nyt dele fildter, jo flere enheder jo svære bliver det, det var bare min mening 
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligner en stående bølge.
Du kan måske vinde en smule ved at placere dem længere fra bagvæg og hjørner, men jeg dog anbefale dig først at lave noget research på nettet (fænomenet hedder standing waves på engelsk).
En løsning kan bestå i at eliminere de parallelle vægge eller loft/gulv, som skaber problemerne (lav dem skrå). Men det er ikke en løsning, som er helt lige til.
Hvis du vælger, at følge nhj4s anbefalings om at sælge dem, er jeg interesseret køber. Lækre højttalere.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle også undre mig om det er selve højtaleren som har så meget ekstra output ved så lav frekvens - kan dog ikke huske Snell D, men hvis det er et meget højt kabinet kan der måske også være tale om resonans inde i kabinet, hvis er det svært at gøre noget ved - det er afgjort en højtaler til store rum og fri placering
Kender jeg Snell ret er det enheder med højere Qt og små magneter - i givet fald kan det måske hjælpe at montere et par ekstra magneter - muligvis også på mellemtone
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke kan løse problemet, ved at lave mere plads rundt om højttaleren, så er der nok ikke meget at stille op. Spiller du i et retangulært rum og spiller du på den korte led? Hvis du gør, så prøv den lange led. Eventuelt ryk sofaen/stolen (din sweetspot) ud fra bagvæggen.
Har du et billede af dit set-up+stue, du kunne poste med? __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Hej der !
Spar de penge og køb en ny højttaler, grunden til jeg skrev dette er at en kamaret har brugt et ½ år på at få dem plaseret så de lyd godt, han opgav på grund af den hævning i bassen, de nyer snell er ikke sådan at rode med, vis du skal gøre noget så byg et nyt dele fildter, jo flere enheder jo svære bliver det, det var bare min mening  |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Standing waves, ja det er nok meget muligt. Jeg har haft fornemmelsen af at jeg kunne flytte med resonansfrekvensen ved at variere afstanden til vægen. Den ene står 30x50 cm fra et hjørne, måske passer dette med resonansfrekvensen omkring 50-60 Hz...
Så muligvis skal de bare have endnu mere plads og rum omkring sig end jeg kan give dem lige nu.
Men da jeg ikke har hørt forslag i den retning, går jeg ud fra at det ikke er så let bare at lodde et eller andet parallelt over delefilteret !
Overvejer iøvrigt at tage sshd på ordet. Der er ikke noget som at købe hifi :-))
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
TroelsThomsen skrev:
Overvejer iøvrigt at tage sshd på ordet. Der er ikke noget som at købe hifi :-))
|
|
|
Problemet er bare, at du ikke får noget som helst ud af det, hvis dit problem er akkustisks. Problemet vil følge dig med nye højttalere uanset fabrikat.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 05:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Blokér refleksporten helt, og smid en akustisk ventil i (kræver at du saver i dine pæne kasser, men den kan sidde bagpå) - virker det ikke, er det nye højtalere...
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tilslutter mig at du har større problemer med rummet end med dine Sneller. Glem alt om ændret delefilter.
En løsning som jeg selv anvender er en behringer deq 2496. Den kan vel beskrives som en fattigmands Tact. Den kan ikke alt, men brugt som værktøj til at suge lidt niveau ud af bas-pukler og evt regulerer klangbalancen til at være mere ens mellem hhv højre og venstre side er den ok til. Du kommer milevidt længere end med dine tonekontroller.
mvh Per
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som gammel Snell ejer nægter jeg at tro, at hævningen i bassen er højttalerens "skyld". Jeg har selv haft RCS 2,2x og nu TDA 2200, og din måling ligner noget jeg og venner har oplevet. Det er rummet som forstærker bassen - det er jo det rumkorrektionen er udviklet til at korrigere for. En Snell som er i orden har meget små frekvensafvigelser. Det er jo netop det, man betalte for hos Snell.
Dit peak ligner med købmandsregning noget med en stående bølge mellem flader på ca 9-10 meters afstand. Det vil også opstå med den næste højttaler, du anskaffer, hvis du sidder/måler samme sted. Selvfølgelig i mindre grad ved en to-vejs højttaler som ikke går så dybt end ved en Snell, som kun er 3 dB nede ved den frekvens.
Håber du finder en løsning. Jeg tror SLET ikke på den med delefilteret. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|
Hackenberg Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Troels.
Som udgangspunkt HAR Snell type D en kraftfuld bas (ikke specielt små magneter). Amerikanske stuer er STORE og ofte bygget med forskalningsvæge som optager energi fra bassen. +10 til +25dB som du måler hidrøre dog helt klart fra dit rum. Som andre har skrevet bør du prøve alternative placeringer i rummet (på langs eller længere ud i rummet)
Du kan også prøve at lave et par basfælder. Tag et stort pap- eller plastrør. Min. 30 cmØ og min. 100cm lang. Sæt skiver af rockwool som propper i enderne. Du må eksperimentere med tykkelse og antal. Placer derefter rørene bag højttalerne eller i de modsatte hjørner. Ved stående bølger vil energien omsættes idet trykudligningen ud- og ind af rørene vil hæmmes af propperne.
Som Mollecon skriver kan du prøve med en eller to akustiske ventiler (Scan Speak) men vent med at lukke refleksporten. Det er ikke sikkert det bliver nødvendigt. Det er lidt det samme du gør når du dæmper porten med en uldsok. Ventilerne kan give en lydforbedring i form af "friere" basgengivelse også selvom de ikke løser problemet med for meget bas.
Inde i højttaleren kan du ikke gøre meget. Mere dæmpning vil hæmme dynamikken. Du kan godt prøve at sætte en magnet "omvendt" på basenheden (ca. samme diameter) og det vil give en lille forbedring af lydkvaliteten men ikke løse problemet. Du kan også prøve at skifte den serielle spole til bassen med en bedre af samme værdi men med LAVERE MODSTAND. Det vil ændre Q'et positivt og gøre bassen strammere.
Alle disse ord fordi Snell D er en fed højttaler. De kom til Klubben samtidig med Dali 850 som er en god højttaler. Snell'en er bare bedre! Chek lige homogeniteten!
Mvh. __________________ Hackenberg
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hackenberg skrev:
Som udgangspunkt HAR Snell type D en kraftfuld bas (ikke specielt små magneter). Amerikanske stuer er STORE og ofte bygget med forskalningsvæge som optager energi fra bassen.
|
|
|
Enig, Mht de 25 db er det helt klart et resonans fænomen. Mht det subjektive 6-10 db løft i bunden, er jeg lidt skeptisk. Hvordan kan man kalde noget der strækker sig næsten over en dekade for ressonans ? Jeg kan jo næppe have parallelle vægge med samtlige afstande mellem 3 og 10 meter (har ikke regnet). Der vil jeg henholde mig til citatet. Men jeg er meget interesseret i de forskellige forslag med magneter omvendt på, en ventil, en basffælde, og så fattigmands-tact'en. Flere af tingene kræver lidt googeling .... tpt
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spar sammen til en brugt TacT RCS 2.0 og hør løjer.
Endnu bedre spar sammen til en TDA2200+ og hør rigtige løjer. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du da et print i overskud ;-) 28'eren er en sød lille konstruktion. Tak for tippet
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
Spar sammen til en brugt TacT RCS 2.0 og hør løjer. |
|
|
Ja ... ... nu er det ikke bare fordi rønnebærene er sure men jeg synes nu umiddelbart at et sæt Dali Grand lyder bedre uden rumkorrektion, end Snellerne lyder med. (Omend der ikke blev leget ret meget med alle Tactens target kurver). Prisen er vel nogenlunde sammenlignelig. tpt
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har desværre ikke tid til at lave alt det der findes af gode ideer derude
Tilsyneladende findes kun print til Project 84
|
Til top |
|
|
Hackenberg Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Lige en komentar til korrektion generelt;
TACT/Behringer mfl. løser ikke problemerne de fjerner bare symptomerne! Jeg ved godt at TACT'en kan meget andet men ellers arbejder man kun med niveauet. Hvad med kvaliteten? Så meget resonans må lyde rædselsfuldt. Prøv basfællerne. De er billige og de løser problemerne!
Mvh. __________________ Hackenberg
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både og, men en akustisk løsning er selvfølgelig at foretrække hvis det er muligt
Bortset fra det findes der masser af filtre og elektrisk manipulation i næsten ethvert system, så som højtalerens egne filtre, EQ i den evt. sub, eller tænk bare på en riia, osv.
|
Til top |
|
|