Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Isobarisk sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mesteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Da jeg er den lykkelige ejer af et par Wilson Benesch Arc, samt et anlæg der muliggør aktiv deling/drift af stereosubwoofere, har jeg i nogen tid overvejet at lave et par woofere.

I tråd med WB's filosofi med isobariske basser i deres større modeller, er det denne løsning jeg ønsker -ikke mindst pga. pladsforhold. Altså den model, hvor den ene enhed vender ud af et basreflekskabinet og spiller mod den indvendige.

Jeg har overvejet følgende enheder:

Vifa PL26WR09-08

ScanSpeak Revelator 26W/8861T00 evt. 22W/8851T00 (Prisen kendes dog ikke, men det kan være afgørende)

Mine spørgsmål er følgende:

Hvilken enhed vil egne sig bedst?

Hvad skal kabinetvolumenet være?

Hvordan beregnes volumenet mellem enhederne?

Jeg håber der findes en venlig sjæl der kan give lidt råd!

Til top Vis mesteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesteren

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Download dette program (WINisd):

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Her kan du "afprøve" alverdens enheder i diverse kabinet typer.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Juli 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

En isobarisk løsning er ret nem at regne på.

To enheder koblet isobarisk, fungere som én samlet enhed, men med halv Vas.

Så finder du et beregningsprogram, så regner du bare på løsningen som om du kun bruger én enhed, men du halvere så Vas i T/S parametrene.

Jeg er klart tilhænger af isobariske løsninger, når vi snakker om basdelen (under 80-100Hz). Jeg har lavet en del eksperimenter med isobariske subwoofere, hvor lydkvaliteten har været meget imponerende - og her har jeg taget udgangpunkt i musik. Men kan den spille musik, kan den også bruges til film - det er lydtrykket der sætter grænsen.

Det er jo klart en ulempe, at man skal bruge to enheder, og det kan vanskeliggøre udførelsesprocessen, hvis man skal kunne få adgang til den indre enhed, uden at skulle ødelægge kabinettet. Desuden betaler man også med et 3dB drop i følsomheden.

- Hvis ikke du har lagt dig fast på om du vil bruge basrefleks eller lukket kabinet, så kan du bruge en hvilken som helst enhed, og koble den isobarisk. Men der er jo enheder der absolut egner sig bedst i lukket og andre med basrefleks.

- Som før nævnt, laver du beregningerne på kabinetvolumen med én enkelt enhed, men halvere Vas i T/S parametrene.

- Volumen mellem de to enheder er ikke noget du kan beregne dig frem til, men det bør være så lille som muligt. Jeg har tidligere eksperimenteret med diverse dæmpemidler i compound-rummet, som rummet mellem de to enheder hedder, men fik bedst resultat, uden brug af noget som helst. Begge enheder bevæger sig jo i samme retning ud mod lytteposistion, og tilbage mod væggen, så luften i compundrummet bliver ikke komprimeret under bevægelsen, den bliver blot flyttet frem og tilbage (=uden betydning).

mesteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

- Volumen mellem de to enheder er ikke noget du kan beregne dig frem til, men det bør være så lille som muligt. Jeg har tidligere eksperimenteret med diverse dæmpemidler i compound-rummet, som rummet mellem de to enheder hedder, men fik bedst resultat, uden brug af noget som helst. Begge enheder bevæger sig jo i samme retning ud mod lytteposistion, og tilbage mod væggen, så luften i compundrummet bliver ikke komprimeret under bevægelsen, den bliver blot flyttet frem og tilbage (=uden betydning).

Hej

Tak for dit svar -Meget fyldestgørende!

Hvad med den løsning Wilson Benesch bruger? Der sidder enhederne mod hinanden... Ved godt det ikke kan være isobarisk i fysisk forstand hvis de komprimerer luften imellem dem, men hvordan spiller de egentlig? Er det til at beregne sig frem til?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Der er ingen forskel om enhederne vender samme vej, eller mod hinanden. Begge enheder bevæger sig stadigvæk i fælleskab ud mod lytteren og tilbage mod væggen. Altså er den ene enhed koblet i modfase, så den trækker mens den anden skubber.

Fordelen med at placere dem på den måde, er at compound-rummet mellem de to enheder, kan gøre meget lille. Det sparer i mindste fald volumen.

Det vil ikke være nogen god ide at komprimere luften i mellem dem; altså så de spiller mod hinanden. Så vil de jo modarbejde hinanden. Resultatet vil være noget nær nul lyd, og som minimum lyde "underligt".

At regne på isobarisk er jo ret nemt. I nogle programmer, kan man vælge det som løsningsmodel, men i praksis er det bare at halvere Vas for én enhed, og regne på det. Men man skal huske at lægger nogle liter til den endelige volumen, for compound-rummet tager jo også volumen - den volumen kan man ikke bruger til noget i beregningerne.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Er selv på jagt efter min næste "super-subwoofer/basdel". Men har endnu ikke fundet noget der har slået Scan-Speaks 25W8565-00 enhed i isobarisk. Helt suveræn og super-musikalsk. Det er en af de sjældne enheder, der i et lukket kabinet (uden EQ), kan ramme et F3 på 35Hz - dog skal den have mindst 110-120 liter - hvilket så igen er 55-60 liter i isobarisk + ca. 5 liter til compound-rummet.

Selv flere af Scan-Speaks nyere enheder, kan ikke rigtigt leve op til den, efterhånden, gamle enhed.

- Jeg er stadig spændt på at prøve Peerless XXLS enhederne (specielt en af modellerne). De er til at betale, og på papiret ser det ok ud. Og kan de overgå Peerless SLS enhederne, er vi tæt på referenceklassen.

mesteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine svar

Handlen med SS 8861 glippede desværre, men jeg vender tilbage når der sker noget nyt på denne front.

God weekend

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være du har weekend. Men det har jeg IKKE

Hvad skal du med en sub til de højttalere? De spiller jo lineært ned til 12Hz

MVH WRONG

mesteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Det kan godt være du har weekend. Men det har jeg IKKE

Hvad skal du med en sub til de højttalere? De spiller jo lineært ned til 12Hz

MVH WRONG

Weekend er godt -Ferie er bedre

Daniels:

Kan du give mig en fornuftig forklaring på, hvorfor det kan være en fordel at lave en konstellation med modsatrettede enheder? Det er vel den yderste enhed der skal kobles i "modfase", men den energi der bliver afleveret til luften bliver vel reduceret, når der sidder kurv, magnet etc. "i vejen"...

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

I praksis er det sjældent et problem, ved de frekvenser & lydtryk, vi taler om. Luften kan sagtens komme forbi .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

@mesteren
Ja, det er den yderste enhed, der skal sættes i modfase.
Man skal betragte membranens bevægelse fra lyttepositionen. Går mellemtonens membran fremad, skal bassens membran også gøre det - uanset hvordan bassen vender, skal membranen følge resten af systemet.

Jeg har lavet en del eksperimenter med hvad der er bedst, med hensyn til at vende den yderste enhed. Der er minimale forskelle i hvordan den vender, og om det ene er decideret bedre end det andet, har jeg ingen endegyldig konklusion på - hvis der er en metode, der er bedre end en anden, så er det meget svært at måle og høre.

Den luft der arbejdes med inde i compundrummet mellem de to enheder, påvirkes minimalt af magneten, dæmpemiddel etc. Igen er det ikke noget jeg har kunnet konkludere noget endegyldig for.

Lidt simplificeret:
Tænk på luften i et compound-rum, som luften i et rør, med et stempel i hver ende. Begge stempler bevæger sig samtidigt, den ene skubber, den anden trækker. Luften mellem de to stempler bliver godt nok flyttet frem og tilbage, men luftmolekylerne skifter ikke plads i forhold til hinanden. Ideelt set, sker der intet med luften i compound-rummet. Lidt som at ryste en lukket tom vandflaske. I praksis bliver luften dog påvirket af gnidninger mod de bevægene membraner og kantophæng, samt gnidninger over magneten på forreste enhed - men vi er ude i så små påvirkninger, at jeg ikke har kunnet påvise noget, hverken med målinger eller lyttetests.
Egentlig svarer gnidninger af luft mod magnet, faktisk til den samme påvirkning som den luft der bevæger i et helt almindeligt kabinet med en enhed - har ikke hørt om nogen der har lavet beregninger for luftens gnidninger mod magnetsystemet på en enhed, og taget højde for det i kabinetkonstruktion eller filter.

- Man skal nok være noget af en perfektionist, for at regne på det - Desuden er der andre påvirkninger der er LANGT mere interessante.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Bare en lille kommentar!

Når man vender enhederne ( front mod front) eller (bag mod bag) får man symmetri mht hvordan magneterne påvirker hinanden.Det normale (bag mod front) giver derimod en uens påvrikning således at man ikke helt kan stole på at BL-produktet (og dermed andre parametre) er helt ens for de to enheder.

I paksis tror jeg dog ikke det gør den store forskel.

Jeg vil heller ikke være bekymret for om en udadvendt magnet vil skygge for den udsendte lyd. Magneten vil forårsage nogle reflekssioner fra lyd der rammer den.Men sålænge vi snakker subbas hvor bølgelængderne er flere meter vil magnetens bidrag faktisk være helt i fase med membranens ditto.

mvh

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

mesteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange for hjælpen, og skal nok holde tråden kørende når der sker noget

Mvh

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Er det sket noget?
Hvordan kan lydforskellen beskrives fra at bruge en enkelt enhed i et lukket kammer, til at bruge to, isobarisk, i et lukket kammer?
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende

Jeg følger lige med

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Der er tale om en forbedring af rigtigt mange parametre.

Det at der er to enheder om éns arbejde, gør at de sammen kan arbejde hurtigere = hurtigere start/stop = dynamik & detaljer.

Desuden gør den isobariske kobling jo også at enhederne kun skal bruge halv volumen, hvilket ofte gør at konstruktøren giver dem mere volumen, end de normalt ville have haft, og så får man en gevinst ved at de går lidt dybere.

Løsningen stiller dog lidt større krav til forstærkning, men ikke noget en strømstærk forstærker ikke kan klare.
Har oplevet fine resultater med små Cyrus effekttrin, der kun leverede 2x50W 8 Ohm - fint nok.

mesteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Desværre gutter!

Projektet blev skrinlagt pga. tidsmangel og andre fronthøjttalere (gallo ref. 3), som har en basgengivelse jeg udover det utrolige ifht. størrelsen. Jeg havde ellers købt enheder SS 25W et-eller-andet, men solgte dem videre...

Jeg undskylder at jeg ikke, som lovet, holdt tråden kørende...

Mvh 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Sådan går det jo.
Kan nu heller ikke holde styr på hvor mange højttalerprojekter jeg har sat igang, og stoppet igen af diverse årsager.

Sådan er en DIY'ers liv nu engang

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes