Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mylar m. aluminium (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hvor køber man mylar folie med alu. belægning, det skal helst ikke være over 8û incl. alu. men op til 12 û "kan" anvendes.
Samtidig skal det ikke være selvklæbende og alu. skal være dampet på, ikke limet eller valset.

Alternativt, har nogen en ide om hvordan man selv bygger noget som kan dampe alu. på  store emner (1 meter * 40 cm).
Det er nemlig ikke noget problem at købe folien uden alu. belægning, lideledes er det nemt at købe folien i væsentligt tykkere stand.

Da det skal bruges i et nyt ECL- projekt, er tykkelsen vigtig, menbramen skal være elektrisk ledende og så let som muligt, da vægten på membramen er den væsentligste grund til at ECL-højtalere lyder så meget anderledes end andre højtalere.

John

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke lave det selv *gg* Aluminium dampes på i et vacuumkammer (<10^-3 bar's tryk).

Men det bruges til at reflektere lys i gartnerier, så de fleste velassorterede online gartner forretninger sælger det i store ruller (goooooogle).
Ellers kan førstehjælpskassen i bilen sikkert være behjælpelig med et 'brandtæppe' der er lave i samme materiale.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Man kan ikke lave det selv *gg* Aluminium dampes på i et vacuumkammer (<10^-3 bar's tryk).

Men det bruges til at reflektere lys i gartnerier, så de fleste velassorterede online gartner forretninger sælger det i store ruller (goooooogle).
Ellers kan førstehjælpskassen i bilen sikkert være behjælpelig med et 'brandtæppe' der er lave i samme materiale.

Det er lige lykkedes for mig at anskaffe en vacum-maskine med diffusionspumpe.
Den kan netop lave 1/10.000 del ato. Nu skal jeg bare have fat i et større kammer, som jeg nok selv kommer til at lave.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

hahah, cool.
Det er altså et ret stort projekt du er igang med, men det antager jeg du er ganske bevidst om.
Men stor respekt herfra
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 04 August 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at nogen producenter vil give sig til at bruge pådampning som metode til at lægge alu på film, hvis man skal op i de tykkelser du taler om. Det lyder ikke rationelt.

Jeg har selv brugt 8my alu på ?my polyester i min båndhøjttalertid. Det blev produceret af Otto Nielsen Emballage, som vist ikke findes længere.

Hvad betyder ECL?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Jeg tvivler på at nogen producenter vil give sig til at bruge pådampning som metode til at lægge alu på film, hvis man skal op i de tykkelser du taler om. Det lyder ikke rationelt.

Jeg har selv brugt 8my alu på ?my polyester i min båndhøjttalertid. Det blev produceret af Otto Nielsen Emballage, som vist ikke findes længere.

Hvad betyder ECL?

Elektrostatisk højtaler

Jeg har netop også prøvet at få fat i det firma, men jeg kan heller ikke finde dem mere. Måske har de fået nyt navn, det var jo et ret stort firma da Otto Nielsen selv levede.

Måske leder jeg nogle forkerte steder.

De enheder jeg vil bygge er en efterligning af dem der sider i mit beveridge-system 5, der er alu på begge sider af menbramen, derfor ville pådampning være en god løsning. Det er nu ikke så nemt, da der kommer meget lidt på af gangen, faktisk så lidt at man kan kikke igennem det (jeg kan jo godt lave forsøg med små stykker). Dette betyder igen at der bliver for stor modstand i membramen, den skal ellers gerne tilnærme sig 0 ohm fra den ene ende til den anden.

Jeg vender tilbage når jeg finder en bedre løsning.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Beveridge - heftigt. Har du overvejet at få dem direkte trukne af rør - altså uden impedanstilpasningstrafoer?

Jeg har selv overvejet at kopiere linsesystemet og bruge det til en magnetostatisk højttaler i stedet, men jeg opgav for det var for stort et arbejde.

Elektrostat, ok - jeg kendte kun betegnelserne ESL og ELS.

Jeg har ellers forstået at der sædvanligvis ønskes meget høj modstand i den ledende belægning på membranen så ladningen kun langsomt bygges op. Men Beveridge har måske konstant spænding på statorerne og signal på membranen, hvor det modsatte er den typiske måde at udføre det på?

Quad benytter en tynd belægning af grafitpulver og der sælges en opslemning af nylonpartikler til renovering af Quad'er som angiveligvis skulle være bedre end grafit.

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Beveridge - heftigt. Har du overvejet at få dem direkte trukne af rør - altså uden impedanstilpasningstrafoer?

Jeg har selv overvejet at kopiere linsesystemet og bruge det til en magnetostatisk højttaler i stedet, men jeg opgav for det var for stort et arbejde.

Jeg har ellers forstået at der sædvanligvis ønskes meget høj modstand i den ledende belægning på membranen så ladningen kun langsomt bygges op. Men Beveridge har måske konstant spænding på statorerne og signal på membranen, hvor det modsatte er den typiske måde at udføre det på?

Quad benytter en tynd belægning af grafitpulver og der sælges en opslemning af nylonpartikler til renovering af Quad'er som angiveligvis skulle være bedre end grafit.

Rør: Det kan da ikke bruges til noget som helst!!! JA det mener jeg virkeligt!

Jeg ved ikke om beveridge er heftigt, men jeg har ALDRIG hørt noget der var bedre, eller nåede det til sokkeholderne.....

Beveridge har netop konstant spæning på statorene og signal på membramen - modsat alle andre ekeltrostater.

Øh, så fleksibelt er alu altså heller ikke!!!

Der er PATENT på linsesystemet.

Jeg ved godt  Quad bruger kul, men kul er ikke så godt som alu, da alu leder bedre og ledningsevnen er vigtig. Så kunne man da bruge kobber - ja - men kobber "ruster" hurtigere end alu, hvis det ikke er overfladebehandlet...

På mine Beveridege er der 3.0/3.0 KV  og 3.11 nF/ 3.25 nF på staterne. ( den ene af dem).  Delefiltrene er selvfølgelig beregnet ud fra disse data, hvorfor de ikke er ens i begge højtalere.

John

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Micro Flight Tec http://www.mft.nu/ har noget tynd alubelagt mylar.

For resten behøver du vel næppe så lav en modstand som tæt på 0 Ohm. Der skal vel ikke løbe strøm af betydning igennem folien. Bliver signalet ikke transformeret op til højere spænding? Det er vel kontaktmodtanden til folien der er afgørende og det der er svært at realisere, så signalet fordeles jævnt på membranen?

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Nej, jeg har ikke overvejet rør, det er mest fordi jeg endnu aldrig har hørt en rørforstærker som kunne spille ordentligt, de kan ikke lave bass.
Jeg "kunne" selvfølgelig bruge rør til staterne og bruge en anden forstærker til bass. Men med mit nuværende forstærkersæt og mine Beveridge tvivler jeg på det kan blive bedre.
Beveridge er ikke bygget på samme måde som andre stater og når jeg måler modstanden fra den ene ende til den anden på dem, er modstanden tæt på 0 ohm.
På Beveridge membramerne er der alu-belægning på begge sider af en meget tynt mylar-folie.

Det med at kopiere linsesystem må man jo ikke, men det burde ikke være svært at lave dem.
Bare nogle ens plader med riller i ( 8stk.) og noget pap som er skudt ind i rillerne (5 riller i hver side).

Jeg ved, Jos i Holland prøver at få mulighed for at anvende linsesystemet, mod at betale royalty til Rick som jo ejer patentet.

Folien, mener du denne:
Aluminum-färgad, 6,8 g/m², 0,004 mm tjock; 62 cm bred Pris: 98:-/frp

Så har jeg noget sådant liggende, men det er kun farven der ligner alu, det er ikke alu som er på.

John

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 12 August 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hørte et par af de store Beveridge for mange år siden og må indrømme de kan noget helt specielt. Den måde at gengive rum og plasticitet på er bare helt suveræn.

Ham der havde dem trak hele molevitten med en stor Audio Research rørforstærker på 2 x 250 Watt ( ... og den kostede dengang mange 1.000 kroner). Jeg byggede et elektronisk filter til ham, så han kunne køre aktivt med transistortrin på basserne - det var han meget tilfreds med.

Med hensyn til rør og elektrostater så er de jo nærmest lavet for hinanden - vel at mærke hvis man springer alle trafoerne over. Altså ingen udgangstrafo på rørforstærkeren og ingen indgangstrafo på elektrostaterne. Han kun hørt det een gang på triodefestivalen, hvor en meget farlig opsætning med højspæding alle mulige og umulige vegne gik til et sæt Martin Logan. Har aldrig før eller siden hørt elektrostater spille sådan. Det vil sige så længe det varede .. for det endte med en masse gnister og så var der ikke mere lyd den dag. Tror ikke det er noget man sådan lige skal rode med - 3.000-6.000 Volt i højttalerkablerne er ikke sundt

Held og lykke med dit projekt - kunne være særdeles spændende at høre resultatet.

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hørte et par af de store Beveridge for mange år siden og må indrømme de kan noget helt specielt. Den måde at gengive rum og plasticitet på er bare helt suveræn.

Ham der havde dem trak hele molevitten med en stor Audio Research rørforstærker på 2 x 250 Watt ( ... og den kostede dengang mange 1.000 kroner). Jeg byggede et elektronisk filter til ham, så han kunne køre aktivt med transistortrin på basserne - det var han meget tilfreds med.

Med hensyn til rør og elektrostater så er de jo nærmest lavet for hinanden - vel at mærke hvis man springer alle trafoerne over. Altså ingen udgangstrafo på rørforstærkeren og ingen indgangstrafo på elektrostaterne. Han kun hørt det een gang på triodefestivalen, hvor en meget farlig opsætning med højspæding alle mulige og umulige vegne gik til et sæt Martin Logan. Har aldrig før eller siden hørt elektrostater spille sådan. Det vil sige så længe det varede .. for det endte med en masse gnister og så var der ikke mere lyd den dag. Tror ikke det er noget man sådan lige skal rode med - 3.000-6.000 Volt i højttalerkablerne er ikke sundt

Held og lykke med dit projekt - kunne være særdeles spændende at høre resultatet.

Ja det er jo altid spændende om det kommer til at virke hehe. Først derefter kan man vudere lyden.

Det med 250Watt kan de slet ikke tåle nærmere er en effekt på 50-60W nok, følsomheden er 85Db.

På mine Beveridge er der 3KV/3KV og 3.11nF/3.25nF på det ene af panelerne. Der er ingen chance for at få stød da de sidder midt i et rundt trækabinet med linsen foran og dæmpet bagtil med skumgummi, så de er altså IKKE åbne på bagsiden som andre stater er. Jeg har også et sæt Martin Logan Aeon, så helt uden musik er jeg ikke. Til gengæld er Martin Logan dåserne ikke værd at bruge noget fra, de når ikke Beveridge til sokkeholderne, men de ser smartere ud..

De store Beverigde modeller havde indbygget forstærker konstrueret af Harold som var Ricks salig far og ingenør i noget med radar, så rør har været en naturlig ting for ham at bruge. For tiden bliver Beveridge ikke fremstillet af forskellige årsager, men der er en pæn chance for at det snart bliver tilfældet da Rick er ved at lave et nyt setup efter han er flyttet. Måske vil der endda blive lavet en særlig produktion i Europa.

Ham jeg købte mine Beveridge at var rørfanatiker, men han har hørt dem, hos mig der er det modsatte. Hvorfor han straks afskaffede sine rørforstærkere og fik fat i en med transistorer til at trække sine Snell, de blev fantastisk meget bedre af det. Men havde han hørt hvordan Beveridge-spillerne kunne lyde, havde jeg ikke haft dem i dag.

Jeg har endnu ikke hørt Ricks nye konstruktion (de er elipseformede) men det bliver spændende at høre dem.

HVIS det kommer til at virke som jeg håber, må du selvfølgelig godt komme og høre dem. Der er en nyhed i mit projekt som vil vende op og ned på alt i bassområdet. Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt afsløre hvad jeg har fundet på.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 12 August 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Med 85 dB følsomhed lyder 250 bestemt ikke som for lidt. Husk på at du i transisenterne kan komme meget højt - så længe spændingen ikke slår over i elektronstaten og skaber gnister. Kører selv med 100dB følsomhed, så jeg har ikke de problemer

Går ud fra at du er opmærksom på hvordan Beverdige skal stilles op? Der skal lyttes i 90 grader på højttalerne. Med andre ord skal de stå langs sidevæggene og gerne lidt fra hjørnet. Stiller store krav til lyttetrummet.

Lyde spændende med nye højttaler fra Beveridge og jeg tror dig gerne mht. til din sammenligning med ML. Det er 2 forskellige verdener.

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Med 85 dB følsomhed lyder 250 bestemt ikke som for lidt. Husk på at du i transisenterne kan komme meget højt - så længe spændingen ikke slår over i elektronstaten og skaber gnister. Kører selv med 100dB følsomhed, så jeg har ikke de problemer

Går ud fra at du er opmærksom på hvordan Beverdige skal stilles op? Der skal lyttes i 90 grader på højttalerne. Med andre ord skal de stå langs sidevæggene og gerne lidt fra hjørnet. Stiller store krav til lyttetrummet.

Lyde spændende med nye højttaler fra Beveridge og jeg tror dig gerne mht. til din sammenligning med ML. Det er 2 forskellige verdener.

Hmm, jeg bor jo ikke i KB-hallen min forstærker er vist på 200 watt og den er aldrig skruet mere op en 10-15% af hvad den kan. Jeg prøvede en gang at give den 50%, men det vil give høreskader efter en kort tid.

Mht opstilling syntes jeg nu de skal stå så det lyder bedst muligt.. mine ligger ned, langs med loftet....

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 13 August 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

TaForm skrev:

Mht opstilling syntes jeg nu de skal stå så det lyder bedst muligt.. mine ligger ned, langs med loftet....

Ha!   Mht. til det første kan vi ikke være meget mere enige, men langs med loftet .... det må være en joke

Men det er ikke joke det der med at de skal stå langs sidevæggene. Har også engang hørt dem hos Audio Consult - dengang Peter Qvortrup havde butikken. Opstillet så de stod langs sidevæggene og hele lydbilledet svævede mellem højttalerne. Hvis du opnår noget tilsvarende, med en konventionel opstilling så helt OK. Hvad siger Beveridge selv om opstillingen?

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

TaForm skrev:

Ha!   Mht. til det første kan vi ikke være meget mere enige, men langs med loftet .... det må være en joke

Men det er ikke joke det der med at de skal stå langs sidevæggene. Har også engang hørt dem hos Audio Consult - dengang Peter Qvortrup havde butikken. Opstillet så de stod langs sidevæggene og hele lydbilledet svævede mellem højttalerne. Hvis du opnår noget tilsvarende, med en konventionel opstilling så helt OK. Hvad siger Beveridge selv om opstillingen?

Hæhæ, selvfølgelig er det er joke, faktisk står de på hver sin side af mit arbejdebord, og lytte positionen er derefter midt i rummet hvor mit spisebord står. Faktisk er det en bedre lytteposition da man så sidder i den rigtige højde og jeg kan samtidig slippe for at have en sofa stående, som jeg jo ikke behøver da jeg ikke har TV.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes