Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Symmetri i 12v-+ forsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 August 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har købt en forsyning der måler lidt skævt -11,7 og +10,9

Jeg skal bruge det til xo med opa2134 kredse som skal have 12V+-. Dur det.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Ja, det dur, men man kan så altid starte en diskussion om, hvordan det vil lyde i forhold til korrekt fuld symmetri.

Ifølge databladene kan du kun have et spændingssving på udgangen op til forsyningsspændingen minus 1 volt, så så længe udgangsspændingen ikke skal højere op, er der ingen problemer.

Man kan ikke justere spændingerne?
Eller sidder der en for lille trafo på/i?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

OK. Jeg skal lige forstå det korrekt. Der kan altså være udsving på 1v mellem de enkelte forsyninger?

Jeg kan ikke justere spænding. Trafoen er stor nok, men der er et eller andet specielt, som elektronik-lavpris, heller ikke kan forklare. (det gælder alle modeller af strømforsyningen).

Hvad ville du gøre ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
OK. Jeg skal lige forstå det korrekt. Der kan altså være udsving på 1v mellem de enkelte forsyninger?

Nej. Selve opampen kan kun give en spænding ud, der ligger 1 volt lavere (relativt) end forsyningsspændingen. I dit tilfælde med -11,7 og +10,9 volts forsyning vil du kun kunne måle -10,7 hhv. +9,9 volt på opampens udgang (output) som maksimum.

kramer71 skrev:
Jeg kan ikke justere spænding. Trafoen er stor nok, men der er et eller andet specielt, som elektronik-lavpris, heller ikke kan forklare. (det gælder alle modeller af strømforsyningen).

Hvad ville du gøre?

Jeg havde konstrueret den selv. Men det hjælper ikke dig. Hvis der er et diagram, er der mulighed for at se, hvor svaghederne er, og om der er en mulighed for at rette spændingen op.

Men i første omgang ville jeg bare køre løs - bruge den, som den er - og få samlet det hele og lytte til det. Især så længe vi taler om signalspændinger på 1-2 volt peak, som det SVJV som regel er til XOer.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

OK,

Det er nu ikke det store problem at lave den selv, men jeg ville da spare et par timer :)

Strømforsyningen er en ACE-716A fra elektronik-lavpris.dk

Jeg har ikke diagram.

Jeg har et par standard 12v +- regulatorer, så jeg kunne såmænd bare lave en lille trafo med enstretter og lidt lytter. Men spørgsmålet er, om resultatet vil være bedre eller dårligere - eller det samme?

VH
Søren

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Svært at svare på. Det kommer an på krav til ripple og støj - og kredsløbenes realisering af disse. ACE-716A har ripple og støj på mindre end 100 mV - ikke enormt godt IMHO, men nok til "ikke-kritiske" kredsløb - og så undrer jeg mig lidt over spændingerne. Man kan måske forestille sig, at det er 2. sortering eller lign. Så jo, jeg tror, det kan gøres bedre, men ikke med 78xx/79xx alene.

Selv om det er vist, at strømforsyning har stor indflydelse på lyden, så synes jeg dog stadig, at du skal prøve først med ACE-716A. Hvis det fungerer udemærket, så ved du, at xoen virker. Næste skridt er så at finde en god strømforsyning.

Jeg har dog lige et par spørgsmål til:
1: Hvordan er spændingerne målt?
1a: Venligst mål både med og uden belastning. Og belastningen skal være to ens modstande, f.eks 500-1000 ohm.
2: XO - er det "cross-over" eller "xtal oscillator"?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej,

XO er aktivt delefilter til et sæt Linkwitz orion ht. Der er målt med belastning fra xoen (jeg tror den trækker en 150-300mA). Samme måling med og uden belastning.

Kan jeg købe en god strømforsyning (evt. hvor)?, eller skal jeg bygge den selv? - evt. fremgangsmåde. Spørgsmålet er, om det gør en forskel med mere end 78xx/79xx med det gode filter der på xoen i forevejen og den kraftige psrr på opa2134. Jeg har ingen erfaring ?

Se evt. nedenstående mail udpluk fra korrespondance med elektronik-lavpris.

"

Hej,

Jeg har testet nogle stykker af den pågældende type PSU.

Jeg er nået frem til nogenlunde det samme som du beskriver.

De 10,9V kan imidlertid drive langt de fleste 12V apparater (Heriblandt ellers kræsne motherboards mv...)

Problemet med blæseren kan ikke forklares rent teknisk, men dette gælder alle PSU'er af denne type. - Derfor ikke en fejl.

Er dette alligevel ikke tilfredsstillende, kan du selvfølgelig returnere.

Med venlig hilsen

xx

Elektronik Lavpris Aps.

----

> Hej,

>

> Jeg skal lige afklare om denne enhed har nogle fejl, og hvordan der kommes

> omkring dem.

>

> Når blæseren fjernes, stiger spændingen på 12V udgangen til omkring 19V.

> Ved belastning af 12V udgangen f.eks. med 150mA falder spændingen fra 12V

> til 10,9V.

>

> Minus udgangen virker fint.

>

> Hvordan ser du situationen ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Undskyld tiden mellem svarene. Jeg har en del at lave *også* i min fritid . . .

Jeg ville ikke bruge den købte strømorsyning til audio. I mine øjne er den for upræcis.

Mht. psr på opa2134 er den konstant indtil ca. 100 Hz for plussen og 1 kHz for minussen, hvorefter den falder 20 dB/dekade eller 6 db/oktav. Ved 10 kHz er plus nede på næsten 60 dB og minus er nede på 90 dB. Det er sådan set meget godt, selv om det optimale ville være, at den var konstant forbi de 20 kHz, men det er der SVJV ikke mange opamps, der gør.

Du kan sagtens bruge 78x/79xx med nogle kondensatorer på, men det vil støje, og deres impedans begynder at falde allerede fra en lav frekvens, jeg ikke lige kan huske værdien på (10-100 Hz?). Jeg har den holdning, at strømforsyninger skal have så lav   egenstøj som muligt og så konstant en impedans som muligt for at inteferere med musiksignalet så lidt som overhovedet muligt - dette selvfølgelig på signalniveau. Før bliver det ikke *rigtigt* godt.

Spørgsmålet er så, hvor du enten køber en god en eller finder en opskrift på en god en.

IMHO er *denne* en af de ultimative. Jeg har dog selv brugt High Fidelitys strømforsyning - den fra 1981 (forforstærkeren). Der findes sikkert andre, der også er gode, men jeg har kun kunnet finde disse to eksempler. Selv nogle af de mere kendte sites bruger 78xx/79xx og/eller LM317/LM337, hvor sidstnævnte skulle være endnu mere støjsvag.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Tak Bo,

Fint. Jeg bygger den selv. Starter med 78xx/79xx. Senere tror jeg jeg vil følge det op med noget diskret enkelt transistorbaseret, for at få det lavimpedante forløb du beskriver måske endda noget Jung halløj af den mere avancerede skuffe som ovenstående :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes