Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: silikone eller trælim? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ved at bygge et kabinet til en 15" sub på 300 watt. Jeg har lavet alt klart og nu skal den bare samles, så skal jeg bruge trælim eller silikone i samlingerne mellem MDF pladerne?

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger bare trælim, men du skal ikke være nærig med det.. Smør rigeligt med lim på, og når du så samler pladerne tøre du bare det overskydende væk med en klud. 
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Du kan bruge silikone indvendig rundt i hjørnene for at være sikker på at kabinettet er 100% tæt

har gjordt det i min bil suwoofer

HOMER

Til top Vis homer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homer

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

ok da jeg var nede i hifiklubbe sagde de at kabinettet blev bedst med silikone men det har jeg ikke mere af så hvad er det bedste? trælim bliver jo stift.

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Silikone tører også på et tidspunkt...  Hvis du vil have noget "gummeagtigt" som ikke størkner skal du bruge noget der hedder Unigum. Det er noget man plejer at bruge til at tætne toiletter osv.. Men det forbliver blødt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 August 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej,  silikonenen kan "blæse ud" - det har jeg faktisk set

En måske brugbar gummilim kunne være "CascoFlex" ( det er vist en gulvlim som også bruges af håndværkere til at lime isolering i ventilationskanaler ), men om det går uden skruer er ikke sikkert

Jeg har lært af en gammel snedker at man skal forsmøre/impregnere "endeflader" godt ved at stryge grundigt med en finger, så limen arbejdes godt ind i "endetræet"

Hvis det er MDF kan det være en god ide lige at stryge den glatte del af fugen let med sandpapir

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 August 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

AndreasCB skrev:
Silikone tører også på et tidspunkt...  Hvis du vil have noget "gummeagtigt" som ikke størkner skal du bruge noget der hedder Unigum. Det er noget man plejer at bruge til at tætne toiletter osv.. Men det forbliver blødt

Unigum er utroligt godt til at holde tæt rundt om enheden, bage lig en pølse rundt om huldet, og vent så til at overfladen ikke klister, og lig så enheden på plads, det virker super!

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

[QUOTE=AndreasCB]Silikone tører også på et tidspunkt...  Hvis du vil have noget "gummeagtigt" som ikke størkner skal du bruge noget der hedder Unigum. Det er noget man plejer at bruge til at tætne toiletter osv.. Men det forbliver blødt

Unigum er utroligt godt til at holde tæt rundt om enheden, bage lig en pølse rundt om huldet, og vent så til at overfladen ikke klister, og lig så enheden på plads, det virker super!

Ja nemlig ja ;-)

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Cascol lim er anbefalet af en del hjemmebyggere herinde, kan dog ikke lige huske hvilken slags.

Ellers kan du anvende Sikaflex. Det fæstner godt og størnker aldrig, skulle du desuden få lyst at bruge din sub i regnvejr holder det også til det. Det bruges f.eks. på skibe som tætningsmiddel.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger næsten aldrig andet end vandfast hvid snedker lim, det er utroligt godt og giver et holdbart og stift kabinet.

Jeg har dog et par enkelte gange kombineret med polyetan lim, da denne lim sammenblandet med vand er opskummende, og kan fylde evt. mellemrum op, og samtidigt med det giver en stærk og fast limning.

Sørg for at bruge nok lim, så kan du trække det overskydende lim på, som en fuge indvendigt i kabinettet.

Mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 August 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Grundliggende: Det SKAL være lim, hvis det skal holde sammen på boksen! Silikone og lign. er kun til tætning, de binder ikke i sig selv tingene sammen.

Almindelig, hvid trælim er glimrende i de fleste tilfælde. Man skal blot huske, at emnerne skal presses hårdt mod hinanden i et stykke tid (nogle timer), for at det holder. MDF er et ret tæt materiale, så hvis du er rimeligt gavmild med limen på endeflader, burde forlimning ikke være nødvendigt. Det er derimod en god ide hvis vi taler om spånflade.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes