Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Trafo til UCD moduler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 August 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Overvejer at bygge noget UCD 180 forstærker, men synes at deres 160va trafoer virker lidt for "småt".

Men når jeg ser på trafoer fra f.eks elfa, så har de 4 sekundære udtag, hvorimod hypex's har 3 (kaldet center tap, såvidt jeg har forstået). Hvordan forbinder man en med 4 sekundære til f.eks deres ST eller HG supply.? (Hypex's)

Hjælp modtages med kyshånd (gerne tegninger for dummies  )

På forhånd tak

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 August 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Center tap betyder bare, at de 2 sekundære viklinger er koblet sammen i trafo'en, så den er "klar" til symmetrisk drift - AC-"0"-AC.
Det, du kalder "4 sekundære udtag" er 2 sekundære viklinger, der ikke er tvunget til at arbejde sammen - AC(1)-AC(2) , AC(3)-AC(4).
Du kobler to af "udtagene" sammen, til fx. koblingen AC(1)-AC(2+3)-AC(4), hvor AC(2-3) så er "0". Du får så AC(1)-"0"-AC(4), der vil virke som AC-"0"-AC.
Hvilke 2 udtag, der skal kobles sammen, må du måle dig til.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 29 August 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Pas på du ikke forbinder de forkert på sekundærsiden, så kan du kortslutte trafoen

Brug altid sikring på primærsiden, hvis du ikke er sikker på, hvad du gør bør du overlade det til en fagmand at se det igennem inden du slutter 220v til !

Fiendto
Lukket konto
Lukket konto

Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Juli 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 August 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Et UCD modul kan ikke få strøm nok - uanset hvad folk siger - det er meget nemt at bevise

Køb evt 2 eller 4 af de trafoer og parrallekoble dem inden ensretterbroen

Til top Vis Fiendto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiendto

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 August 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
Pas på du ikke forbinder de forkert på sekundærsiden, så kan du kortslutte trafoen

Brug altid sikring på primærsiden, hvis du ikke er sikker på, hvad du gør bør du overlade det til en fagmand at se det igennem inden du slutter 220v til !

Ja, man skal selvfølgelig ikke kortslutte de sekundære viklinger.
Mål først på udtagene, som de er, for at fastslå, hvilke der hører sammen. Dette kan gøres simpelt med en ordinær modstands-måling uden strøm på trafo'en.
Når det er fastslået, hvordan viklingerne hører sammen -fx. AC1-AC2 og AC3-AC4, skal man jo også finde ud af hvordan de skal kobles for at give det ønskede resultat.
Hvis der ønskes en AC-"0"-AC kobling, må man jo fastslå, hvilke udtag, der skal kobles sammen.
Er det AC1+AC3, AC1+AC4, AC2+AC3 eller AC2+AC4 !!
Det nytter jo ikke noget, at de arbejder mod hinanden.
Disse koblinger kan godt laves og måles uden belastning uden fare for trafo'en.

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 29 August 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jep har fundet en løsning. Tak for hjælpen.!!
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 August 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Fiendto skrev:

Et UCD modul kan ikke få strøm nok - uanset hvad folk siger - det er meget nemt at bevise

Jeg tror at Feindto er inde på noget af det rigtige her - det er også den essens jeg har draget ud af denne lange tråde på DIYAudio:

PS design:  http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=44515

Hertil at man skal have en god lyt bank med lav ESR dvs. typisk flere mindre lytter frem for én stor.

Selv bruger jeg en 330 VA trafo per UCD180 monoblok - og så slitfoil lytter. Det er 'overkill', men lyder fint - men jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne med alternativt opbygget supply...

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Fiendto skrev:

Køb evt 2 eller 4 af de trafoer og parrallekoble dem inden ensretterbroen

Jeg må kraftigt fraråde parallelkobling af trafoer. Selv en ganske lille forskel i udgangsspænding vil gøre, at de så at sige trækker i hinanden, og man får så afsat en masse effekt, til ingen nytte. Skal det gøres, bør det gøres efter ensretteren, så hver trafo har sin egen ensretter (så kan den trafo, der tilfældigvis har den højeste spænding, ikke sende strøm ind i den lavere). Selv vindinger på den samme trafo bør ikke parallelkobles, med mindre de ligefrem er beregnet til det (man kan godt fremstille en trafo, hvor det kan lade sig gøre).

Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

HeJu skrev:
Fiendto skrev:

Jeg tror at Feindto er inde på noget af det rigtige her - det er også den essens jeg har draget ud af denne lange tråde på DIYAudio:

PS design:  http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=44515

Hertil at man skal have en god lyt bank med lav ESR dvs. typisk flere mindre lytter frem for én stor.

Selv bruger jeg en 330 VA trafo per UCD180 monoblok - og så slitfoil lytter. Det er 'overkill', men lyder fint - men jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne med alternativt opbygget supply...

I den konstruktionsartikel, som tråden linker til, er der placeret sikringer på sekundærsiden. Det er vanskeligt at se, hvad de skal gøre godt for. Da han ender med at placere dem inden ensretteren, skal de være ratede til ca. 10 gange den ønskede max strøm (fordi enretteren trækker strøm i pulser), og så er det svært at forestille sig et fejlscenarium hvor de vil beskytte noget, som ikke allerede er beskyttet af den sikring, som sidder i transformerens primær side. Dermed har man to ganske overflødige sikringer.

Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes