Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til byg af 4 stk power speaks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.L.B ioc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 August 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

hey der...

jeg har et spørgsmål ang højtaler byg?

er næsten grøn i selvbyg men vil bygge 4 gulvhøjtalere til mit surround sys da jeg mener sats og sub sæt er for tøsser...hehe

hvor stor en kasse skal jag bygge til de nedstående enheder og hvilke delefiltre skal der bruges??

skal jeg selv lave et så hvordan??

alt er af int også hvis det gælder evt udskiftning af de enheder jeg har valgt

på forhånd tak

R.L.B fra I.O.C

jeg vil bruge et stk

15" bas med dobbelt svingspole
Beskrivelse:
RMS: 2 * 250 watt
Music: 2 * 400 watt
Frekvensområde: 18 - 1.500 Hz
Impedans: 2 * 4 Ohm
Følsomhed: 97 dB
Fo: 21 Hz
Qts: 0,44
Vas: 391,1
Total ydre diameter: 385 mm
Indbygningsdiameter: 355 mm
Indbygningsdybde: 150 mm

2 stk

5,25" mellemtoneenheder
Beskrivelse:
Closed Basket
Ferrofluid
Wide Frequency Response
High Dynamic Transmission
250 watt R.M.S.
750 Watt max.
Impedans: 4 Ohm
Følsomhed: 90 dB
Frekvensgang: 300-10.000 Hz
Indbygget delefilter
Ydre diamter: 127 mm
Indbygningsdimeter: 112 mm
Indbygningsdybde: 55 mm

1stk

1" diskant horn
Beskrivelse:
RMS: 250 watt
Max: 700 watt
Impedans: 4 Ohm
Frekvensområde: 2000 - 22.000 Hz
Følsomhed: 96
Ydre mål på blå metalpyntering: 120 mm
Enhedens ydre diameter: 95 mm
Indbygningshøjde: 50 mm
Forsynet med guld-trykterminaler

alle enheder er fra ravemaster.

Til top Vis R.L.B ioc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.L.B ioc

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men hvorfor bygger du ikke bare et  færdigt system fra f.eks. www.frequence.dk
eller www.danskaudioteknik.dk

Der får du alt med tegninger, delefilter etc. og så er du sikker på at det virker!
Det er ihvertfald testet og gennem prøvet Jeg tror du får meget mere valuta for pengene på denne måde!

/Søren

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

15" er også for meget til de fleste rum, medmindre du har en kæmpe dagligstue. 12" er nok mere passende. Efter min mening bør en 15" heller ikke spille over 100Hz, og det er ikke nødvendigt med 2 stk mellemtone lyd/styrke mæssigt set, men du kan selvf. have d'appolito design planer.

Hvis du virkeligt gerne vil klare det selv af princip, kan du også bare nøjes med at få designet /færdigkøbt delefilteret, men det koster altså også knapper, sådan et, skal du regne med. Ellers skal du dele aktivt og det koster især med henblik på at købe 6 stk (evt. balancerede) forstærkere til dem, og et ordentligt aktivt delefilter.

Det er ikke muligt at vurdere enhedernes kvalitet præcist, men den mikro magnet der sidder bagpå lugter langt væk. En god tommelfinger regel er at basenhedens membran bør være så stiv som mulig (ingen polypropylen) - Her bliver (evt. forstærkede) papir/pap membraner ofte overset blandt "nybegyndere".

Du får meget for pengene med vifa eller peerless enheder, for at begynde et sted. (scan speak er dyrere...,) til sammenligning er en magnet der sidder bagpå en scan-speak 70Watt mellemtone enhed kraftigere - ... du skal nok ikke lægge så meget i de opgivede watt den kan trække, og det betyder heller ikke så meget for musik kvaliteten, og den volumen du kan spille.

www.tymphany.com

Inde på Højtalerbutikkens hjemmeside, ser Jamo's 12" hi-fi model, rimelig tiltalende ud, men du bør helt klart lave kabinettet større end de foreslåede 30 Liter.

Til top Vis HobbesJunior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HobbesJunior

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Sendt: 03 September 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er af samme opfattelse en 15" skal ikke spille mere end 100 hz. min sub deler ved 80 hz og den spiller rigtigt godt. Men dog mener jeg at dne 15" passer til alle rum, en så stor enhed har en helt særlig lyd som er super fed jeg har selv 3*15" inde få mit værelse på 8 kvm og det lydder rigtigt godt. Men gå ind på google og søg efter de ptogram der hedder WinISD og så download det det kan regne kabinetter og delfiltre ud til de forskellige enheder.

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

du mener vist alle rum refleksionerne lyder rigtig godt... et rum på 8 Kvm kan spille ned til ca 50 hz, hvor det vil opstå kraftige resonanserne omkring skæringen (har selv haft 2 15" på 15 kvm, og det lød ikke fedt... de lyder kanon udendørs eller i +70 kvm rum)

Udover det vil jeg gerne give dig ret i at 15" bas kan være stærkt vanedannende ;-)

edit: Med en VAS på 391 skal du have en kæmpe kasse til de enheder - gå efter 12" og VAS omkring de 100 (eller et stykke over), men tættere på 200 er for meget, da kassen skal være så stor, for at det bliver andet end en boom-box. (igen bare mit bud - skulle jeg bygge igen, ville jeg vælge en solid 12" eller en sub fra scan-speak)

Til top Vis HobbesJunior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HobbesJunior

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Sendt: 03 September 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu ingen problemer med mine 3*15" men de spiller også på tværs af rummet og spiller derfor kun en distangse på 2,5-3 meter, stiller jeg dem på langs af rummet der er 4,5-5 meter så jo så er der kraftig resonans.

men hvis det er en 15" du skal have så sørg for at få fat i noget ordenligt, hvis ikke den er bygget til hifi så er den alt for stram og lys i lydden, og det kan godt blive lidt svært at finde en rigitg god 15" der er bygget til hifi, jeg har selv brugt en enhde fra en Cerwin-vega CLSC-15S subwoofter og så har jeg bygget en kopi af deres kabinet og det er lykkedes rigtigt godt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes