| Forfatter |
|
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg vil erstatte min nuværende diskant med en diskant, der er en smule tykkere i godset (i dybden), men har samme diameter. Derfor vil jeg gerne fræse hullet den sidder i en smule dybere, men uden at beskadige kanterne, da det vil være synligt uden på højttaleren. Jeg har lånt en overfræser, men kan ikke få fat på det rigtige jern. Det skal være et, der fræser i dybden, men ikke fræser i siderne - altså ikke ligesom et fugefræsejern. Ved I, hvor man kan få sådan et jern eller hvad det hedder?
Den nuværende dybde er 3,6mm, jeg skal bruge 6,2 mm til den nye diskant.
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet lavprisbixene: harald & jemogbix o lign. De har ofte en hel æske med div. fræsejern til småpenge.
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge et alm. fræsejern med lige side og bund, som tager i siderne , dybden stiller du på fræseren til 6,2 mm . så starter du bare midt i hullet og fræser ud til hvor det gamle hul er.
__________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
Du skal bruge et alm. fræsejern med lige side og bund, som tager i siderne , dybden stiller du på fræseren til 6,2 mm . så starter du bare midt i hullet og fræser ud til hvor det gamle hul er. |
|
|
Lige præcis, sagde tømreren
MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad:
Jeg har prøvet Silvan, Biltema, Bauhaus og søgt på google m.m. Jeg har stadig ikke fundet præcist sådan et jern, jeg leder efter.
Wrong/Finn29:
I mener altså, at jeg ligeså stille skal fræse ud af mod kanten, og så stoppe ca. ½-1 mm fra kanten og tage resten med et stemmejern eller multisliber? Det vil selvfølgelig være noget nemmere end at tage det hele med stemmejernet eller en multisliber kan jeg godt se. Tak skal I have.
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm du kan lave en skabelon med den diameter du skal have, så finder du et jern hvor der er lige side og bund og med et kuleleje i toppen og så er det bare og gå igang  sør for at kuleleje køre på skabelonen imens du har den ratte dybde
|
| Til top |
|
| |
Iguana Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hedder et notfræsejern, held og lykke
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55: Ja, men det er sådan et, jeg ikke kan finde.
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 29 August 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
når jeg mener den er i det store sæt fra jem&fix
|
| Til top |
|
| |
soren Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 03 September 2006 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal lave et nyt, kustigt centerhul, og så bruge det cirkestyr, der sikkert fulgte med fræseren. Hvis ikke du har et sådant, må du selv lave et, det er ret let.
Det kunstige center laves ved at måle indvendig diameter af udskæringen til enheden. tag et stykke affaldsplade og mærk et stykke af denne cirkel op med en passer (du behøver ikke hele cirklen, blot center samt lidt på hver side af dette). Det afmærkede stykke saves NØJAGTIGT ud således, at det skal presses let for at komme i hullet. I centrum bores et hul til cikelstyret.
Tilbage er blot at indstille fræseradius og dybde.
Denne metode virker upåklageligt, og giver i praksis perfekt cirkelrund fræsning, hvilket du ikke kan opnå håndholdt, uanset hvor god du er på hånden. __________________ Naturlovene gælder. Om vi forstår dem er noget andet!
Meget af det du tror, du kan høre, er noget, du bilder dig ind. Lad bare være; det er rigtigt!
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Du kan også lime en lille tværstok fast på indsiden af baflen, herpå limet en stump plade (A) samme tykkelse som baflen. På A mærker du centrum for hullet af og så kan du med cirkelstyr som ovennævnt lave et nyt hul. Efter nyt hul slår du tværpinden af igen, hvis ikke den er limet for godt!
Den fremgangsmåde har jeg brugt et par gange, når mine opmålningsevner ikke er slået til!
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |