Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Støbe-højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Koalab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 September 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at leje med tanken om at bygge en højtaler. Jeg har her fundet et design som jeg mener vil være p***e fedt.

Dette design vil bestå af flere runde kugler sat sammen (lidt ala b&w podspeakers).

Før jeg går videre med idéen har jeg lige et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på.

1: Så vidt jeg kan regne ud er den eneste måde man kan lave kabinettet på, er via plastic støbning. Er der nogen der ved hvor man evt. kan få det gjort henne eller om det er muligt at gøre det selv?

2: Jeg har indtil videre læst mig til en del regler angående kabinet størrelse, udforminger osv. Jeg har dog ikke set nogen der adresserer et rundt kabinet. Jeg har tænkt mig at lave mit design med bassrefleks bagpå. Gælder udregningerne for kabinet volumen også ved runde kabinetter?

3: Jeg har læst at afstivning af kabinettet er meget vigtigt. Sådan som jeg ser det vil et rundt kabinet være ekstremt stivt og derfor ideelt til højtaler bygning. Er det korrekt? Eller er der ting så som resonans der er et problem ved runde kabinetter?

4: Kabinettet vil være opdelt i 3 kugler/rum. Her har jeg tænkt mig at placere en diskant i en "mindre" kugle og 2 ens mellemtone/bass enheder i 2 andre lige store kugler. Da der skal føres ledninger fra 2 af kuglerne ind til kuglen hvor delefilteret kommer til at sidde skal der bores/støbes små huller i kuglerne. Disse huller vil jeg efter ledningerne er ført igennem lukke til igen. Der skal derfor laves bassreflekt i kuglerne hvor de 2 mellemtone/bass enheder sidder. Det er vel ikke nødvendigt der for diskanten skal sidde. Lyder det som en løsning der kan bruges?

Hvis der er noget der skal uddybes eller forklares bedre skriv endelig.

Til top Vis Koalab's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koalab

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror sku ikke at du skal satse på plast "støbning", da du normalt skal bruge Ekstremt dyre forme, en mulighed kunne være at suge/blæse nogle skaller op, og lime to halvkugler sammen, men med mindre at du kan finde en der har forme, vil du også her komme til at betale for forme (men ikke så meget).

Hvis det skal være plast, vil jeg nok snarere prøve at bruge glasfiber, men Hvad med at støbe dem i betong ????

Det kan du gøre selv, hvis du evt. kan finde en flamingo kasse med rund kavitet(hul), og så komme en kugle fra panduro hobby ind, som skal forme hulrummet.

Eller finde en gammel margrethe skål og lave to halvdele, som så bagefter limes sammen.

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

Koalab
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Beton er nok lige tungt nok. Men glasfiber er nok en go mulighed. Hvis der er nogen der har lidt erfaring og evt nogen billeder af noget lavet i glasfiber vil jeg sætte stor pris på et link.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 21 September 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Her en højttaler med en enkelt kugle og en god diskant. Den blev iøvrigt testet i HF for et par år siden (med godt resultat).

http://www.audiophilia.com/hardware/gallons.htm

1. Ved jeg ikke noget om.

2. Ja matematikken gælder også for runde former.

3. En kugle må have en stor stivhed i sig selv.

4. Selve designet med kugler oven på kugler giver ikke rigtig nogen gevinst rent akustisk frem for et normalt kabinet (Tværtimod). Men hvis visionen er tre kugler oven på hinanden og du ikke kan lade være så go ahead... Det skal såmænd nok spille alligevel.

mvh Per 

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Sendt: 21 September 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Audes har lavet nogle højttalere, godtnok ikke med kugler men med cylindre. Her er svinet.

Ved ikke om det er noget der overhovedet kan have interesse, men det er lettere at realisere end at skulle til at støbe/dreje kugler.

Man kunne lave cylindrene ved at, som du selv er inde på, støbe dem i f.eks. beton. Det skulle ikke være så svært. Ellers kan du save en masse træcirkler ud og lime dem sammen så du får en cylinder.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Koalab
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Idéen med kuglerne er udelukkende for designets skyld....

Jeg må sige at de højtalere audes har lavet er virkelig fede. Lækkert design.

Tak for feedback

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Kloak plastrør fås i flere dimensioner, med bøjninger osv.

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 September 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:
Audes har lavet nogle højttalere, godtnok ikke med kugler men med cylindre. Her er svinet.

Ved ikke om det er noget der overhovedet kan have interesse, men det er lettere at realisere end at skulle til at støbe/dreje kugler.

Man kunne lave cylindrene ved at, som du selv er inde på, støbe dem i f.eks. beton. Det skulle ikke være så svært. Ellers kan du save en masse træcirkler ud og lime dem sammen så du får en cylinder.

Morten

"Svin" eller ej, fede er de i alle tilfælde!

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes