| Sendt: 21 September 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at leje med tanken om at bygge en højtaler. Jeg har her fundet et design som jeg mener vil være p***e fedt.
Dette design vil bestå af flere runde kugler sat sammen (lidt ala b&w podspeakers).
Før jeg går videre med idéen har jeg lige et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på.
1: Så vidt jeg kan regne ud er den eneste måde man kan lave kabinettet på, er via plastic støbning. Er der nogen der ved hvor man evt. kan få det gjort henne eller om det er muligt at gøre det selv?
2: Jeg har indtil videre læst mig til en del regler angående kabinet størrelse, udforminger osv. Jeg har dog ikke set nogen der adresserer et rundt kabinet. Jeg har tænkt mig at lave mit design med bassrefleks bagpå. Gælder udregningerne for kabinet volumen også ved runde kabinetter?
3: Jeg har læst at afstivning af kabinettet er meget vigtigt. Sådan som jeg ser det vil et rundt kabinet være ekstremt stivt og derfor ideelt til højtaler bygning. Er det korrekt? Eller er der ting så som resonans der er et problem ved runde kabinetter?
4: Kabinettet vil være opdelt i 3 kugler/rum. Her har jeg tænkt mig at placere en diskant i en "mindre" kugle og 2 ens mellemtone/bass enheder i 2 andre lige store kugler. Da der skal føres ledninger fra 2 af kuglerne ind til kuglen hvor delefilteret kommer til at sidde skal der bores/støbes små huller i kuglerne. Disse huller vil jeg efter ledningerne er ført igennem lukke til igen. Der skal derfor laves bassreflekt i kuglerne hvor de 2 mellemtone/bass enheder sidder. Det er vel ikke nødvendigt der for diskanten skal sidde. Lyder det som en løsning der kan bruges?
Hvis der er noget der skal uddybes eller forklares bedre skriv endelig.
|