Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal i nærmeste fremtid igang med at bygge højttaler og lurede lidt på om der er nogle der kan godt eller skidt om de forskellige principper. Jeg er nogenlunde låst fast på at det skal være en smal og dyb kasse på ca. 110 cm høj. Øverst skal der være en 5,25", derpå en diskant og så endnu en 5,25". Enhederne har jeg, men desværre ikke data på dem, da de kommer fra en anden højttaler. Jeg vil forsøge at lave kassen så smal som muligt med de valgte enheder. Det er også min tanke at have et eller flere rum til sand. Det har jeg tidligere haft stor succes med i en subwoffer.
Mit egentlige spørgsmål er om jeg skal bygge den som:
Trykkammer. Ingen beregninger, da større er bedre. Jeg ved godt størrelsen påvirker afrulningen i bassen. Mine forløbige tegninger vil give ca. 30 L luft.
Basrefleks. Masser af beregninger, som jeg kan have svært ved da jeg ikke har data på enhederne. Skumle impedanskurver. Hvordan påvirkes resten af toneområdet af basrefleks?
Bagladehorn. Tror jeg det kaldes. Det hvor man skaber en snegl på ca. 2,4 meter giver ekstra tilskud omkring 36 Hz. Hvordan påvirkes lyden af dette kabinet.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et ægte bashorn ville blive meget stort - du tænker vel nærmere på en en slags 1/4-bølge boks? Uden data på enhederne er lukkede bokse det absolut sikreste! Du kunne evt. designe boksen som en refleksboks med udmunding bagpå, afstemt til ca. 50 Hz. Så kunne du åbne/lukke boksen, alt efter behov. Man KAN jo risikere, at en lukket boks er for bassvag.
Forskellige 1/4-bølge bokse kan være spændende at arbejde med, men kræver osse, at man er villig til at bruge en bunke tid på afstemning med dæmpemateriale m.v.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 27 September 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.quarter-wave.com/Projects.html
Det kan udføres så det faktisk bare ligner en basrefleks
Men uden data er det jo umuligt at beregne, men sådanne enheder kan jo måles
Med lukket kabinet får du ingen bas
MEN hvis du udfører kabinet med et rundt hul i bunden, og kabinet på fødder så afstand til gulv kan justeres, så får du masser af bas
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laver man ikke bare et 1/4 bølge horn i den længde som passer med der hvor man formoder basenhederne begynder at rulle af?
Så man beslutter en frekvens og så regner sig frem til f.x. 2,4 meter. Laver kabinet, med en foldet kanal og så eksperimentere med dæmpe materiale?
Ved basrefleks skal man bruge enhedens data.
Jeg har også ladet mig fortælle at basrefleksens bas er dårligere end hornets. Rigtig eller ..... ?
|
Til top |
|
|
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
Sendt: 27 September 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din beskrivelse af bygge prosjektet ligner lidt på http://www.seas.no/thor.htm. ( http://www.seas.no/kit/Thor%20cab.pdf) som er en Transmisjons Linie høyttaler med en D'Appolito configuration. Vurderer selv å bygge en Thor når jeg er ferdig med et Forsterker prosjekt jeg har gang i Pt. __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 27 September 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at stjæle din tråd bdef, men hvad er egentlig forskellen på transmissionslinie og horn? De benytter sig jo begge af en kanal med det formål at forøge basoutputtet?
Morten
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Ikke for at stjæle din tråd bdef, men hvad er egentlig forskellen på transmissionslinie og horn? De benytter sig jo begge af en kanal med det formål at forøge basoutputtet?
Morten
|
|
|
Den hurtige/korte version..! i et horn bliver mundingen bredere og i transmissions-linje bliver det smallere.
Horn bliver mere effektive ”kan spille højre med lille forstærker”
Transmissions-linje bliver mindre effektive, og man opnår, man kan komme længere ned i frekvens.

__________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dine enheder er stift ophængt med meget tynde lette membraner egner de sig til horn
Ligner de derimod almindelige bas/mellemtoner med blødt ophæng og solide membraner, så er det transmissionline du skal kigge på
http://www.t-linespeakers.org/index.html
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 28 September 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marius: Det er lige sådan noget jeg jagter. Mange tak :-)
Det er ok no-limit. Jeg lærer også af det.
musicus: Stiv ophæng = gummi ? menbranerne ser solide ud, men jeg har også gummi ophæng og solide membraner.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 28 September 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stiv ophæng = hård bølge (gummi ) og især hård spider (den gule bølgede tekstil-fætter bag membranen).
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tung "gummibølge" og solid membran kunne tyde på det er transmissionline du skal lave
Måske du overså mit tip med et slankt kabinet med et hul i bunden, og justerbare fødder - det er det bedste forsklag jeg har da de justerbare fødder eller sokkel giver lidt justerings mulighed - en beregnet konstruktion til andre enheder vil ikke være bedre alligevel, da du jo ikke har data på enheder
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 29 September 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 29 September 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev hvis forkert tidligere, med hensyn til mine enheder mente jeg at "gummi"ophænget er blødt, mebranen stiv og magneten stor. Det giver vel et lavt Q?
Bjørn: Spændende læsning og spændende projekter du har hygget dig med. Jeg er vild med din sub, men undre mig over at længden af røret kun er 140cm langt, når 'thor' projektet har en kanal på små 2 meter og med mindre enheder.
Tak for alle indlægene.
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 29 September 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bdf
Min bas har et kabinet afstemt til 25 Hz. Det kan lade sig gøre fordi der er en labyrint inde i "sidebygningen". Desuden har du først et koblingskammer (den synlige del) og en linje som er mindre, og en lille åbning. Det svarer til en linje hvor arealet bliver mindre og mindre, hvilket sænker kabinettes tuningsfrekvens.
Jeg vil se om jeg kan få lagt nogle billeder op, som viser hvordan den er konstrueret.
Hej fra Bjørn
|
Til top |
|
|