Sendt: 07 December 2003 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh, jeg er bange for at det ikke er helt så enkelt...Såfremt man f.eks. udregner en kabinetstørrelse på basis af Thiele/Small parametre vha. et af de mange programmer til formålet - så er eventuelt dæmpemateriale slet ikke medregnet! Med god grund - det er alt for kompleks en variabel at sætte på formel.
Dæmpemateriale kan have to forskellige funktioner i et kabinet: 1) Ekstra dæmpning omkring højtalerens egenresonans, &, 2) Dæmpning af stående bølger i kabinettet.
Mht. til det første, dæmpning af egenresonansen, kan en grundig udfyldning af boksen med materiale medvirke til at dæmpe en for voldsom bas, især i lukkede kabinetter - sidstnævnte kan være et resultat af mange ting, for lille boks/svag ht-magnet, rumplacering osv. At bruge midlet på samme måde i basrefleks bokse er mere tvivlsomt - man vil sandsynligvis være bedre tjent med simpelthen at lukke porten & 'køre' boksen som lukket. Desuden vil anvendelsen af en større mængde i en refleksboks ændre forudsætningerne for beregningerne så meget, at de næppe holdt stik længere. Men at fylde boksen med dæmpemateriale har en gunstig, dæmpende virkning på stående bølger.
Mht 2), stående bølger, vil dette afhænge af mange faktorer - kabinetstørrelse, højtalerenheden (om den er lille med en tung membran eller modsat, stor med let membran). Man bør være opmærksom på at materiale med henblik på at dæmpe stående bølger er mest virksomt 'i' kabinettet - IKKE anbragt på boks-væggene som mange tror. Materiale anbragt der HAR en effekt, den er blot noget mindre.
Skulle jeg selv tilråde en 'procedure' for dæmpning, foreslår jeg følgende: Anbring en forholdsvis tyk 'pude' af materiale lige bag basenheden - gående ud fra bagvæggen og ud over midten af boksen, næsten hen til ht-magneten. 'Puden' behøver ikke dække hele bagvæggen bag enheden - blot den dækker den del der 'spejler' enhedens størrelse på bagvæggen. Hensigten er at kvæle de ubehagelige tidlige reflektioner. Jeg ville kun anbringe mere materiale hvis der var behov, f.eks. som beskrevet i pkt. 1 ved en for kraftig bas.
|