Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stor sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg går og pønser på at bygge en stor sub.

Men skal lige høre.

Den skal næsten kun bruges til film, men også nogle gange til musik.

Hvad ville være bedst?

En stor 18" eller så måske 2 x 12" Eller noget helt andet??

En 18" er jo nok ikke så god til musik da den ikke er så hurtig??

Og hvis i evt. kan skrive link til enheden(er)

PS. Det ville være lækkert hvis i kunne vise mig nogle enheder som ikke skal bruge sygt meget luft :D

Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Skal jeg være helt ærlig så vil jeg klart sige at en 15" er den ultimative enheds størelse til subber og store basser, 18"ere har det med at "summe" når de skulle være færdige med at spille, de kan ikke lave den der fede precise bas som en mindre enhed kan, og en 12 tommer går ikke lige så langt ned i frekvens som en 15" og der ud over så har en 15" en helt særlig lyd, i mine øre er den pefekt. Jeg har selv 3 af dem på mit værelse på 8kvm. men det er smag og behag.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er en 18" ikke ligeså hurtig som en 15"? Er det ikke blot et spørgsmål om, at der skal være tilstrækkelig med kraft til at kontrollere enheden - om end der er tale om virkelig meget kraft?

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Arh på en måde og på en måde ikke, det jeg baldt andet sagde var at en 18" står og summer når den spulle være holdt op med at spille, alså at den står og svinger vidre når signalet er holdt op. men jo når det er reaktionshastigheden det drejer sig om så er det et spørgsmål om kraft, problemet er bare at der er mange enheder der ikke kan klare den kraft der kræves for at kontrolere enheden precist. nu har jeg selv kørt mobildisko i en del år efter honden, og selv til disko brug kommer man i de fleste tilfælde ikke så højt op i kraft at man har dem samme kontrold over enheden som hvis dte var en 15".

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Christian: Langt hen af vejen er jeg enig med dig. Mht. dit mobildiskotek - eller generel forstærkerbrug i forhold til store enheder, som f.eks. 18", har du så afprøvet Crown K2? Den amp har virkelig saft og kraft så det batter  

Crown powertech er heller ikke ringe. Du bør prøve dem!

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Et par af bunbene var i det sæt fra HK Audio der hedder Deacon som er aktivt med 18", sammen lignet med HK Audios system Actor DX der også er ativt men med 15 tommer enheder så var Deaconen meget summende eller hvordan man nu skal beskrive det i forhold til Actoren, der ud over så har jeg også hørt en del andre større anlæg hvor vi ikke har haft noget med lydden at gøre hvor der har været den samme lyd.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

En efter min mening fed passiv sub er denne her:

http://www.jblpro.com/pub/cinema/4645c.pdf

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har sku aldrig været så meget for JBL. Så hellere Cerwin-Vega hifi subber eller Mackie prof subber særligt SWA1501.

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Mach sub´s er noget der kan larme, de er nårmalt til Disco, men havde selv et sæt med 2 stk 15" i hver på mit værelse da jeg boede hjemme, byg nogle kabinetter magen til dem, og smid de enheder i du vil have.

Men eftersom jeg er blevet et par år ældre så er mine øre ikke til den slags sindsyge bas mere, så har valgt at købe en Cerwin vega sub i hifi klubben, den med 2 stk 8", og tro mig den overaskede mig, den er hurtig ig kan gå dybt ned i tonerne.

Håber du kommer igang med at bygge en fed sub, smid gerne en del billeder herind af projektet.

Mvh, hasselstream

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Citat:"En 18" er jo nok ikke så god til musik da den ikke er så hurtig??"

Det er ikke korrekt. Enhedens størrelse har principielt intet med 'hurtighed' at gøre. Men, enhedens egenskaber, i samspil med forstærkerens (og boksens), er afgørende.

Så snart man kommer op over 8", kan man sagtens finde enheder der går dybt nok.

Måske er denne tråd noget for dig:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39433&P N=2 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Skal jeg være helt ærlig så vil jeg klart sige at en 15" er den ultimative enheds størelse til subber og store basser, 18"ere har det med at "summe" når de skulle være færdige med at spille, de kan ikke lave den der fede precise bas som en mindre enhed kan, og en 12 tommer går ikke lige så langt ned i frekvens som en 15" og der ud over så har en 15" en helt særlig lyd, i mine øre er den pefekt. Jeg har selv 3 af dem på mit værelse på 8kvm. men det er smag og behag.

18" har det med at summe? ikke hvad jeg ved af... det er vist noget dårligt 18" grej du er blevet udsat for! er det ikke at generalisere? kan en 12" eller en 18" ikke give en særlig lyd fra sig som kun en 15" kan?? det er vist også en røver.. men jeg er overbevist om at 3x15" i et værelse på 8 kvm må give en helt særlig lyd... men om den er god kan vel diskuteres, for som du siger er det vel smag og behag om man er til mudder-bas.... og at sige at en 12" konsekvent ikke går lige så dybt som en 15" er heller ikke korrekt..

Til top Vis him self's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af him self

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Ja der er en del skrøner vi her skal ha' aflivet

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Nu skriver jeg jo mine egne erfaringer, og jeg har ikke hørt en 12" eller en 18" der har kunne levere helt den samme lyd som en 15 har kunne. Og det med at det skulle være et dårligt anlæg jeg har hørt med 18" tvivler jeg noget på da et anlæg bestående af to toppe og fire 18" bunde til 70000 gerne skulle være i orden. Men det kræver en helvedes masse kraft for at kunne kontrolere en 18 tommer og hvis den skal bruges til hifi bliver det svært eller rettere dyrt at finde en forstærker der kan hifi forstærker der kan kontrolere en 18".

Alt hvad jeg sige er bare at Jeg personligt bedre kan lide lyden i en 15 tommer bas end den der kommer fra en 18 tommer eller 12 tommer bas.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Skal jeg være helt ærlig så vil jeg klart sige at en 15" er den ultimative enheds størelse til subber og store basser, 18"ere har det med at "summe" når de skulle være færdige med at spille, de kan ikke lave den der fede precise bas som en mindre enhed kan, og en 12 tommer går ikke lige så langt ned i frekvens som en 15"

DET er så ikke helt korrekt!.. en 12" ja sågar en  mindre enhed så som en 5" kan gå precis så dybt som en 15" det har intet med størelsen at gøre..

Som sagt en 5" kan spille helt ned til 20 Hz. ligesåvel som en 12" og en 15"..

Forskellen ligger kun i hvormeget luft der flyttes og her af hvor hørbar og mærkbar den dybe bas bliver for en given enheds størelse..

En 15" vil såklart flytte betragtelig mere luft i de lavere frekvenser end en eks. 5" og derfor vil en sub tone, høres og endda føles meget mere markant og tydeligere fra en 15"

Man kan så med mindre enheder udligne det og opnå næsten samme effekt, ved at anvende flere små enheder der deles om at flytte luften, noget der er meget set og anvendt (dette nok især af praktiske og plads mæssige grunde, da man så kan lave slankere og mindre dominerende højtalere)

Det afhænger iøvrigt også meget af slaglængden (excursion) på den givende enhed, jeg har stødt på 12" enheder der flytter lige så meget luft som en 15" grundet støre liniær excursion fra 12" i forhold til hvad 15" enheden kunne..

Så der er ikke nogen entydig løsning og eller sandhed her..

Men har man rum til det, så ER der ikke noget der virklig giver den helt fede bas fornæmmelse som en god 15"  det er jeg dog enig i... selv om for de fleste så opnås næsten det samme med en god 12" og med færre rum problemer..

og der ud over så har en 15" en helt særlig lyd, i mine øre er den pefekt. Jeg har selv 3 af dem på mit værelse på 8kvm. men det er smag og behag.   

3 stk på 8m2??? 

Ja så mangler du sgu ik bas!!!

Hvor er du selv i rummet når du lytter?? eller står du udenfor i døråbningen og lytter??  

Der er lige det med hurtigheden, lad mig sige at i sub bas under 100 Hz eller lavere, er hurtighed ikke en særlig faktor!  sub bas er IKKE hurtig!.. selv den største og sløveste enhed er hurtig nok ved eks 60 HZ. (rigtig sub frekvens begyndelse) en god 15 eller 18" med rimelig magnet og motor kraft, vil her være mere en hurtig nok..

Så hurtighed fra en decideret subwoofer er en skrøne..

Der hvor det bliver kritisk, er når vi skal have en bas i et decideret bassystem, der skal række på i nedre mid, og køre sammen med en mellemtone.. her skal den pågældende bas, være hurtig i det tone område hvor den skal spille sammen med mellemtonen, ellers kommer det ikke til at hænge særligt godt sammen.. (dårlig homogenitet) men rigtig gode 15 og 12" enheder magete faktisk ofte fornemt at funger op til mellem 100 og 150 Hz. og her møde en mindre mellemtone, og det ganske problem frit.

Dog kan støre enheder få problemer over 200Hz...  så deler man til en mid over 200 Hz bør man nok ikke overstige 10"...  kun meget få støre enheder magter dette..

Det er eks klar hørbart hos B&W og deres 801 Nautilus der deler en 5" til en 15" ved 300 Hz. her lyder deres 800 N. meget mere homogen med sine to 10" enheder eller deres 802 N. med to 8" enheder!...

Havde de delt 801 N. under 150 Hz. havde det nok gåët meget bedre..

Deres gamle 801 Matrix, anvendte en 12"  og HER! gik det meget bedre.. den er noget mere homogen end den nye 801 N. med dens 15"..

Så HER ses hurtigheden kontra enheds størelse som et problem!

Men som ren sub, til toner UNDER 100 Hz måske så lavt som rigtig sub woofer område der ligger fra 60 Hz og ned, her er alt dette slet ikke noget problem.

Her kan du med lige så stor sucess faktisk anvende en 21" hvis det skulle være..

Praktisk er 15" dog oftest det bedste.. og de færreste behøver mere i mindre end en sportshal.. ja langt de fleste vil kunne nøjes med en god 12" eller to 10" i normale lytterum op til 50m2.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:

Nu skriver jeg jo mine egne erfaringer, og jeg har ikke hørt en 12" eller en 18" der har kunne levere helt den samme lyd som en 15 har kunne. Og det med at det skulle være et dårligt anlæg jeg har hørt med 18" tvivler jeg noget på da et anlæg bestående af to toppe og fire 18" bunde til 70000 gerne skulle være i orden. Men det kræver en helvedes masse kraft for at kunne kontrolere en 18 tommer og hvis den skal bruges til hifi bliver det svært eller rettere dyrt at finde en forstærker der kan hifi forstærker der kan kontrolere en 18".

Alt hvad jeg sige er bare at Jeg personligt bedre kan lide lyden i en 15 tommer bas end den der kommer fra en 18 tommer eller 12 tommer bas.

prisen er vel underordnet, hvis basserne står og blafrer er der et sted i det dyre anlæg kæden hopper af.. om der er bundkasserne eller det der driver dem skal jeg ikke kunne sige.

forstærkning kunne evt. komme fra noget hypex, ice power eller en anden art klasse d forstærkere, hvor man i øvrigt får en masse strøm for ikke ret mange penge.

mener du så også at hvis man tager en 12, 15 og 18 tommer bas fra samme serie at lyden fra 15'eren så vil skille sig markant ud??

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

him self skrev:
Christian Jense skrev:

Frskellen på en 12 og en 15" er ofte marginal!...  og afhænger stræt af lytterummet!...

25m2 og ned efter fungere en 12" bedst og fra 25 m2 og opfeter er en 15" klart at fortrække!..

Af to ens mærker enheder og 12 / 15"  vil kun anvendelsen give forskellen.. (lytterum størelse mm.) 

mvh.

prisen er vel underordnet, hvis basserne står og blafrer er der et sted i det dyre anlæg kæden hopper af.. om der er bundkasserne eller det der driver dem skal jeg ikke kunne sige.

forstærkning kunne evt. komme fra noget hypex, ice power eller en anden art klasse d forstærkere, hvor man i øvrigt får en masse strøm for ikke ret mange penge.

mener du så også at hvis man tager en 12, 15 og 18 tommer bas fra samme serie at lyden fra 15'eren så vil skille sig markant ud??

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Miju jeg er helt enig, en en enhed kan sagtens tage en hz men om det kan mærkes eller høres er så noget helt andet. løsningen med flere små enheder i stedet for en stor er jeg enig med dig ikke er lieg så optimal som en stor enhed.

OG min lytte placering er lige mellem højtalerne på den modsatte væg af hvor de står.

him self Ja prisen er i nogle tilfælde underordnet men et anlæg til 70000kr skulle gerne kunne spille orndeligt, det her vart bar et eksempel på to anlæg fra samme mærke som lydder helt forskelligt, jeg har gennem tiden hørt en del tilfælde der ligner det jeg tidligere har nævnt.

Det med om en 15 tommer vil skille sig markant ud iforhold til andre enhedst størrelser hvis de kommer fra samme serie, så ja jeg ville kunne høre foreskeld, da jeg skulle ud ok købe mine Cerwin-Vega CLSC-15 så hørte jeg tre af gulvhøjtalerne i serien, nemlig CLSC-10, CLSC-12 og CLSC-15 og der stod CLSC-15 helt i en klasse for sig selv, under testen stod højtalerne side om side og på samme forstærker og i samme rum under samme betingelser.

him self
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:

Miju jeg er helt enig, en en enhed kan sagtens tage en hz men om det kan mærkes eller høres er så noget helt andet. løsningen med flere små enheder i stedet for en stor er jeg enig med dig ikke er lieg så optimal som en stor enhed.

OG min lytte placering er lige mellem højtalerne på den modsatte væg af hvor de står.

him self Ja prisen er i nogle tilfælde underordnet men et anlæg til 70000kr skulle gerne kunne spille orndeligt, det her vart bar et eksempel på to anlæg fra samme mærke som lydder helt forskelligt, jeg har gennem tiden hørt en del tilfælde der ligner det jeg tidligere har nævnt.

Det med om en 15 tommer vil skille sig markant ud iforhold til andre enhedst størrelser hvis de kommer fra samme serie, så ja jeg ville kunne høre foreskeld, da jeg skulle ud ok købe mine Cerwin-Vega CLSC-15 så hørte jeg tre af gulvhøjtalerne i serien, nemlig CLSC-10, CLSC-12 og CLSC-15 og der stod CLSC-15 helt i en klasse for sig selv, under testen stod højtalerne side om side og på samme forstærker og i samme rum under samme betingelser.

nu snakker jeg ikke om højtalere, men enheder... selvfølgelig vil en topmodel være bedre end de øvrige modeller i samme serie, men hvis man feks. lyttede til velodyne dd12 dd15 og dd18 mener du så at dd15 ville have en speciel lyd som de andre to ikke havde

enlighten me please

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes