| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til mit kommende aktive delfilter skal jeg bruge nogle opamps. Faktisk ender der med at komme en del (3-4 stykker) opamps i signalvejen og derfor er jeg på jagt efter de bedste til formålet.
Min plan var at have en input buffer (indgangsimpedansen bliver 1 Kohm som min forforstærker fint kan trække), som forstærker 6 dB. Derfra trækkes de to signalveje. til basmellemtonen bliver det 3 eller 4 ordens lavpas, med 2 ordens højpas med bashævning, samt baff korrektion. til diskanten bliver der nok 3 eller 4 ordens ren højpas. På begge udgange er der niveau regulering. De efterfølgende effektforstærkere har en indgangsimpedans omkring 1,8 Kohm.
Oprindelig havde jeg tiltænkt AD825 som inputbuffet samt til diskant delen og OPA4134 til basmellemtone delen, men nu har jeg så læst en del om af FET's sumper lyden og man skal bruge opamps med bipolare transistore i indgangen. Inde i filteret vil modstandene ligge omkring 10 Kohm og 220 kohm og derfor mente jeg de valgte opamps ville passe perfekt.
Nu vil jeg gerne høre lidt om jeres meninger og erfaring med diverse opamps. F.x. AD825, OPAx134, NE55xx, AD826, AD8620, AD812 m.m.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke en noget lav ingangs impedans du vælger?
Jeg ville nok gå efter en så høj impedans som muligt, da det vil skabe en lavere grænsefrekvens, hvis der benyttes en signal kilde med overførselskondensator i udgangen... Normalt ligger det vel på 20Kohm eller sådan noget?
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg har vist prøvet en del OPA's i min tid som pilfinger, og kan roglig sige at AD8620, specielt AD8620B er det bedste jeg er kommet i nærheden af. Der sidder faktisk også sådan en på min SB lydkort i min media center nu . B versionen er bedre trimmet med bedre tolerancer samelignet med de andre versioner og det kan betale sig hvis du ikke skal bruge elektrolytter i din signalvej og du ikke ønsker DC ud til resten af kredsløbet. Det eneste problem er at de koster en del....
Måske er det dog lidt overkill for den projekt du beskriver her, hvis du skal få det maksimalt ud af dem skal din PCB samt kvalitet af de andre komponenter også være i samme niveau, så kommer du til at betale 10-15 kr for en enkelt modstand og en del penge for kondensatorer... meeeen så kan den sikkert også spille musik.... __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micma18: Mellem min CD spilledåse (hvor jeg har modificeret udgangstrinnet selv) og min forforstærker (ren selvbyg) har jeg 50 cm høj kvali kabel og 10 Kohm (Alps potmeter) indgangsimpedans i forforstærkeren. Fra forforstærkeren og til mine aktive højttallere vil der blive ca. 3-5 m ledning og der siges det at jo lavere impedans, des mindre indflydelse har kablet. Jo højere impedans, des mindre induceret strøm skal der til at skabe en spænding der forringer musikken.
Panos: Jeg kiggede lige data for AD8620'eren. Den har en Ib på kun 10pA og fungere dermed meget fint med mine impedanser internt i filteret. en detalje jeg ikke lige havde set. Mine høje impedanser hænger lidt sammen med at jeg satser på at bruge keramiske kondensatorer med NPO dielektikum (har læst de skulle være super til formålet) og de fåes kun op til 10nF i rimelig prisleje. Ellers må det jo være poly-kondensatorer. De skulle også have en ganske ok lyd. Hvislke modstande bruger du til 10 - 15 kr/stk? Jeg selv bruger dem her : http://www.farnell.com/datasheets/51986.pdf
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
1k er for lavt, hvilken forforstærker drejer det sig om? der 'siges' meget, det skal du ik' lytte så meget til hvorfor har dinne effektforstærkere også så lav en input impedans? FETs er ikke velegnede til disse formål, det vil være en fordel at bruge opamps med BJT'er. NE5534 er udemærket til dette formål, prøv dem før du knalder en masse penge ad på BB eller AD. opamps er ikke noget man bare smider i tilfældige kredsløb, man skal enten putte den 'rigtige' i, eller designe op omkring den man har valgt. det samme gælder i øvrigt rør
de der generaliseringer om at FETs er 'sumpet' etc, keramiske kondensatorer er 'super', er ikke meget værd in real life. der findes mange gode komponenter der bruges forkert og den anden vej rundt
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sismofyt: Jeg har selv bygget min forforstærker. Den er bygget over en AD812, som (ifølge databladet kan trække ned til 150 ohm) Effektforstærkeren har jeg ligledes selv bygget omkring en LM3886 (midlertidig løsning, som måske kommer til at holde mange år) men de 1 Kohm er bliver indgangen til filteret. Nu er keramiske kondensatorer ikke bare keramiske. Der er mega forskel på de forskellige dielektikummer (den kunne jeg ikke stave til) og hvad jeg har kunnet se, så er NP0, næsten perfekte, mens de andre er meget ulinere i forhold til spændingen over dem, frekvensen og temperaturen. Man skal altså også se på de enkelte komponenter. Hvis dine enkelte komponenter er dårlige, får du aldrig et godt resultat. Det er dog også rigtigt at man med gode komponenter let kan få et dårligt resultat. Lige nu er jeg ved at finde alternativer til de komponenter som er kendte af mig.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok. men husk det er altid _summen_ af komponenterne, ikke den enkelte komponents 'lyd' der afgører det endelige resultat. NPO'er er ikke 'perfekte', der er mere til det end bare DA hvis du vil køre med de lave impedanser vil jeg ikke anbefale at du bruger FET opamps, ihvertfald ikke som input. du kan godt bruge dem i din (højimpedansede) filter del. personligt har jeg aldrig hørt en opamp der lød bedre ind i 1k i forhold til 10k, men jeg har ofte også brug for noget højere signal sving, 15Vpp
jeg synes nu ikke at det er særligt smart at vælge komponenter først, specielt ikke efter hvad man har hørt på diverse hifi fora
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder ud fra "Design og simuler", "Find komponenter", "Byg", "Lyt / Lev med i et stykke tid". Derefter kommer der en ny fase med "Design og simuler", "Find komp...... 
Sådan har mine projekter det med at blive nogle som kører over meget lang tid.
Lige nu er jeg igang med at finde gode lækre komponenter at fylde i min plan... 
Jeg ved godt der ikke findes perfekte komponenter. NP0 er ikke de ringeste. Jeg har tidligere brugt masser af poly'er, men de er ikke så 'sexede' i SMD og så søgte jeg på emnet og fandt en artikkel som sagde at NP0'er er de eneste som dur til Hi Fi. Derfor 
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Panos: Jeg kiggede lige data for AD8620'eren. Den har en Ib på kun 10pA og fungere dermed meget fint med mine impedanser internt i filteret. en detalje jeg ikke lige havde set. Mine høje impedanser hænger lidt sammen med at jeg satser på at bruge keramiske kondensatorer med NPO dielektikum (har læst de skulle være super til formålet) og de fåes kun op til 10nF i rimelig prisleje. Ellers må det jo være poly-kondensatorer. De skulle også have en ganske ok lyd. Hvislke modstande bruger du til 10 - 15 kr/stk? Jeg selv bruger dem her : http://www.farnell.com/datasheets/51986.pdf
|
|
|
Hej, jeg bruger WELWYN præcisions modstande, det er de samme som bl.a. Gryphon bruger, så vidt jeg ved. RS har dem også...
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, alle vej fører til rom. sorry, hvis jeg lød lidt knotten  husk psu'en den er også vigtig. kigger lige på dine andre interesante links og vender tilbage ..
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ok.
Jeg har fundet lidt om andres erfaringer på andre forum'er, men jeg ville bare gerne have jeres erfaringer også.
|
| Til top |
|
| |
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 06 November 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Jeg har fundet lidt om andres erfaringer på andre forum'er, men jeg ville bare gerne have jeres erfaringer også.
|
|
|
Hej Bdef,
Nogen chance for at du kunne overtales til at skrive en kort sammenfatning af hvilke erfaringer du har samlet op - jeg er i gang med et aktivt filter og er derfor også stærkt interesseret. __________________ Mvh
HeJu
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|