Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Beyma - Nogle der kender dem?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fat i 2 15" Beyma enheder. Er der nogle der kan sige noget om dem?? Og evt komme med en side hvor jeg kan se specs?

Model nr: 15g-300

Ville det være muligt hvis jeg finder specs og lave en sub ud af dem?? Altså kan jeg stadig bruge dem. De er ikke for gamle??

/Andreas

Se spørgsmål nederest...
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 November 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Det er ikke det helt store, jeg kender til dem, men jeg har tidligere set Beyma 15G400 anvendt i det berømte/berygtede bagladehorn á la konstruktionen fra Hifi & Elektronik (fra midt 80'erne eller noget i den stil), og så vidt jeg husker er det ikke en decideret sub enhed, men snarere en solid PA enhed.
På Beymas hjemmeside kan man her kan man finde data på 15G350 og 15G400 (under "Discontiued product list"), men ikke noget om 15G300 - desværre

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 November 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Beyma er fine enheder. Jeg har solgt mange af dem i Dansk Audio Teknik i sin tid. De laver både PA og hifi....tror nok G300 er med forholdvis hård lærredsophæng. Det betyder de spiller højt med meget output, men de spiller ikke monster dyb bas af den grund. Men gode enheder og store svingspoler. Minder en del om JBL i selve byggekvaliltet......dog billigere....arbejdslønnen er lavere i Spanien.

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Tak for svarne!! 

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 November 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

AndreasCB skrev:
Jeg har fået fat i 2 15" Beyma enheder. Er der nogle der kan sige noget om dem?? Og evt komme med en side hvor jeg kan se specs?

Model nr: 15g-300

Ville det være muligt hvis jeg finder specs og lave en sub ud af dem?? Altså kan jeg stadig bruge dem. De er ikke for gamle??

/Andreas

Det KAN være jeg husker galt, men jeg mener at 15G300 har nogle parametre der kan gøre den interessant i en båndpas-reflex kasse. Prøv at smide parametrene i et prog. og se !

Og husk, hvis kabinettet bliver for stort, kan du halvere Vas, ved at spænde dem op i en "sandwich", hvis du kan nøjes med en mono sub.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

BrianB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 November 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Til top Vis BrianB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianB

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

BrianB skrev:

Se her http://www.beyma.de/seiten/beymatable/oldies.html

mvh Brian

Jeg har kigget lidt på din side. Tak for det!

Jeg har ikke tænkt mig at bygge det helt store ud af dem, men kom til at tænke på om det er muligt og lave et meget enkelt delefilter som får dem til at spille som fuldtone enheder?? Ved godt de ikke er bygget til det, og det vil sikkert ikke lyde så godt. Men er det muligt og sætte dem til at spille fuldtone mee ikke vandtvittig meget top og så lidt mere bund og så bruge dem som en slags fest højtaler??

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 20 November 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mit råd er lad dem spille......skære diskanten af ved 400-800 hz, f.eks med en spole i serie og en kondensator på tværs. Jeg kan ikke lige regne det ud hvilken komponenter du skal bruge.  Hvis du vil lave en "fest" højttalere, så må du have en diskant. Jeg forstiller mig en diskant type med en store tragt......det giver effekt! Så det er en slags power to-vejs system.

Uden diskant bliver en mærkelig fest. En billig tragt/bullit diskant fåes hos DAT, DLT, naturligvis Pouls Audio Butik i Århus.....og som tilfældigvis har flere års erfaring med Beyma og Beyma - pro-byg. www.poulsaudiobutik.dk bør kunne hjælpe dig, men gratis er det ikke. Men køber du et par diskanter og lidt spoletråd, så vil jeg æde min hat på de gerne tegner et filter på en serviet.

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Mit råd er lad dem spille......skære diskanten af ved 400-800 hz, f.eks med en spole i serie og en kondensator på tværs. Jeg kan ikke lige regne det ud hvilken komponenter du skal bruge.  Hvis du vil lave en "fest" højttalere, så må du have en diskant. Jeg forstiller mig en diskant type med en store tragt......det giver effekt! Så det er en slags power to-vejs system.

Uden diskant bliver en mærkelig fest. En billig tragt/bullit diskant fåes hos DAT, DLT, naturligvis Pouls Audio Butik i Århus.....og som tilfældigvis har flere års erfaring med Beyma og Beyma - pro-byg. www.poulsaudiobutik.dk bør kunne hjælpe dig, men gratis er det ikke. Men køber du et par diskanter og lidt spoletråd, så vil jeg æde min hat på de gerne tegner et filter på en serviet.

Mvh

Tak for det!

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 22 November 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt dem en del (ok, mest G400'eren) - Så vidt jeg husker minden den en HEL del om Torbosound 300 (Fane) - ellers kan den fint erstatte JBL, Fane, Eminence fra samme årgange

ganske fin enhed :)

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ok, med de data, som er opgivet på Brians site, vil de gå til 50 Hz i en 100 liters boks afstemt til 45 Hz. Går du ned til 75 liter v. samme afstemning, opnås -3dB v ~57 Hz.

En billg party-højtaler kan laves ved at smide et par piezo-diskanter i parallel med bassen i hver boks. Disse 15" kan sagtens spille mellemtone, så det går fint (selvom de måske nok fortjener en endnu bedre diskant, men det ville nok blive for dyrt).

Under alle omstændigheder er det synd ikke at bruge disse fine enheder, synes jeg

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 23 November 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

En billg party-højtaler kan laves ved at smide et par piezo-diskanter i parallel med bassen i hver boks. Disse 15" kan sagtens spille mellemtone, så det går fint (selvom de måske nok fortjener en endnu bedre diskant, men det ville nok blive for dyrt).

Under alle omstændigheder er det synd ikke at bruge disse fine enheder, synes jeg

Det ville da være lige så synd at smide piezoer på sådan et par fine enheder...

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vidste, at den ville komme. Men, det ville være mere synd slet ikke at bruge dem! Hvis Andreas har råd & lyst til at lave en løsning med et godt højtonehorn, er det da fint. Men det ville nok koste mere, end han har måttet bruge på Beymaerne indtil videre.

Til partybrug går det såmænd fint med piezoer...

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale Zomax driver/horn kombination 2017. Den kan fås for ingen penge, og er faktisk ikke så ringe endda...

Delefrekvensen bliver lidt for høj, men resultatet klasser bedre end med piezo. Ring og hør hos www.dltaps.dk , de kan også klare filter.

MVH

Bonné

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Tak for de rigtig mange svar! Ja jeg ved det er synd, men har ellers ikke så meget at bruge dem til, og som mollecon skriver, synes jeg også det er synd ikke at bruge dem...

Men et spørgsmål, som jeg ikke ved om i kan svare på, men jeg håber :D

Ville de komme til at spille højt når de nu også skal spille mellemtone??

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

AndreasCB skrev:
Tak for de rigtig mange svar! Ja jeg ved det er synd, men har ellers ikke så meget at bruge dem til, og som mollecon skriver, synes jeg også det er synd ikke at bruge dem...

Men et spørgsmål, som jeg ikke ved om i kan svare på, men jeg håber :D

Ville de komme til at spille højt når de nu også skal spille mellemtone??

Dit problem er nok snarere det modsatte.......de fleste  prof enheder spiller faktisk højest i mellemtonen, det er derfor du ser urealistisk høje følsomheder på basenheder, f.e.k.s. din egen. Beyma opgiver føsomheden til 101 dB/watt, men hvis du tjekker målekurven gælder dette kun over 1 KhZ !  I  det reelle basområde ligger din enhed tættere på 96-98 dB/watt og xmax er begrænset til 5 mm. I gamle dage kaldte man enhedstypen for "mellembas", idét den umiddelbart er bedst til at gengive øvre bas ( 100 - 400 hz ). En anden mulighed er at smide enheden i et "glidebanehorn", også kaldet bagladehorn, hvilket bringer enhedens følsomhed imellem 50-100 hz, op på enhedens gennemsnit, og giver et mere egalt system, som kan spille højt i bunden uden at overskride x max. Ulempen er et kabinet som selv i den professionelle verden er for stort til at være praktisk....

I et standard reflex kabinet vil enheden "mudre" omkring 200-300 hz og "squake" omkring 2-3 khz.  Det kan evt. korrigeres på en eq med et tåleligt resultat.

Hovedproblemet i mellemtonen for sådanne enheder, er den begrænsede spredning pga. enhedens diameter, og at gengivelsen er baseret på "opbrud" i membranen idét at enheden holder op med at opføre sig som et stempel over omtrent 500 hz ! Så forvent masser af output men ikke særligt meget "hifi". Her ser dine beymaer dog ud til at have respektable forvrængningsværdier.

Hvad angår mid/hi, kan du prøve at kombinere med en motorola MPT-177 piezo diskant. Det er den eneste piezo der kan følge nogenlunde med i følsomhed, men den spiller først fra ca. 4 khz og op. Til gengæld koster den kun omkring en hund, så det er billigt at prøve. Men kun hvis du har mulighed for at lave eq på systemet, det vil være rimeligt "forward" steder, hvor en festhøjttaler ABSOLUT ikke skal være det....

Ellers kan du prøve de billige 1" drivere med horn fra monacor/zomax, men de koster stadigvæk fra 600,- kr og op, og skal deles "rigtigt" omkring 1,8/2,5 khz.

mvh

Bonné

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 28 November 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Monacor har fået CELESTION PA enheder på programmet, som de kalder TRUVOX

Specielt den lille 5" TRUVOX synes jeg er rigtig interessant med bredt lineært frekvensområde

Den ville kunne spille 500hz til 10000hz, og det vil være rimelig nemt at hænge en diskant på her

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

De er desværre ikke følsomme nok, og at få det hele til at spille sammen uden elektronisk delefilter...

15"/8"/1" kasser var meget populære i 80/90, men er i dag næsten forsvundet fra markedet, idét konstruktionen er næsten lige så dyr som at kombinere med en god 2" driver ( den rigtige løsning ! )

MVH

Bonné

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Mellemtonen fra Beymaen kan evt. dæmpes med en passende seriespole, 1,5-2 mH - vil virke endnu bedre, såfremt enheden impedanskorrigeres med et RC-led parallelt over terminalerne.

At bas/mellem-enheder arbejder i membranens opbrudszone i deres øvre arbejdsområde, er osse normalt indenfor hifi-højtalere. Det foregår så som regel højere oppe i frekvens, da enhederne er mindre. Men der er designet mange vellydende systemer, der arbejder på den måde.

~97 dB er nok en meget realistisk følsomhed. Det er så osse 8-10 gange bedre end typiske hifi-højtalere. Med 50-100 Watt kan man nok få naboproblemer...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 29 November 2006 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

Beymaen skal bare have en seriespole på 8-9mH, så falder følsomheden og dermed relativ mere bas, men også lavere delefrekvens

Ellers er der den her AltecLancing CF 404-8A, 

Den koster lidt mere men ser ud til at passe fint, synes iøvrigt den ligner en Tangband jeg har haft kig på

http://www.spectrumaudio.de/

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes