Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Restaurering af Primare forstærker?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 November 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har set en mindre pæn Primare I20 her på KSB i sort, med en del skrammer. Den kan dog fås ret billigt og det lokker jo...

Jeg har en lille idé om at købe den og restaurere den til en custom alu-udgave... altså - måske fjerne de værste ridser på selve kabinettet måske med lidt sandpapir/let sandblæsning og så spraymale i sølvmetal... det er ikke her jeg ser det helt store problem...

Fronten er nok det jeg ser som det sværeste område - er der nogen ved om alu-pladen er til at tage af, eller sidder display og knapper fast i det?
Hvis den er til at tage af, burde man så ikke kunne polere de værste ridser væk på en eller anden måde? Jeg går ikke ud fra at alupladen på fronten er gennemfarvet sort?

Hvad siger I? Lyder det som Mission Impossible, eller burde det være til at lave..? Jeg er ikke den helt store handy-man, men hvor der er vilje, er der måske en vej??

/Christian

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg tror ikke at det sorte er malet på, det er formt. eloxeret, som er en kemisk proces. Derfor kan du formt. heller ikke polere ridser væk, som ved maling...

Det med at male...har du forstand på det, ellers send til en maler.

mvh. Per

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke alle alle produkter i hele verden og jeg er heller ikke "jernmand" men de produkter jeg har set i sort, uanset mærke, har bestemt ikke være malet men har fået en eller anden form for behandling som gør at de fremtræder sorte. Om du kan gøre noget ved ridserne skal jeg ikke kunne sige, men jeg tvivler-med mindre du vil gå en lidt anden vej end det optimale og MALE ridserne væk med en sort på feks en vatpind. Det vil nok aldrig blive helt godt, men bedre end det er nu tror jeg godt du kan ende med at få det. En anden mulighed er også at tage den under armen og opsøge feks en smed, det kan være han har nogle gode idéer...
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Det er en eloxeret overflade som skrevet tidligere. De er en meget hård overflade der bliver dannet under en kemisk proces hvor der også bindes farve i overfladen. Det er i direkte kemisk forbindelse med aluminiuet og derfor ikke noget der lige fjernes. Problemet med slibning er at når overfladen gennembrydes blotlægges det meget blødere aluminium så men nemt får slebet hulninger i de partier der blotlægges først. Der er firmaer der kan genbehandle eloxerede overflader, men den nemmeste vej til et godt resultat er formodentligt at få den malet istedet.

Anderson og Sørensen i Ryesgade  (København) har vist nok lavet fronter for Primera i tidernes morgen, men det er vist mange år siden (over 10).

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Det er firmaer som det her du skal have hjælp af hvis du vil gå videre med den eloxerede overflade: http://www.anodisering.dk/forside/

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

ChriZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Det er firmaer som det her du skal have hjælp af hvis du vil gå videre med den eloxerede overflade: http://www.anodisering.dk/forside/

Mvh

Tak for linket - og tak til alle for ordene indtil videre. Hører gerne om nogle har lavet noget lignende...

Jeg tror jeg vil forhøre mig hos ovenstående firma hvad prisen ville være for at restaurere sådan en front, da jeg nok må indse at lige dét nok er for stor en mundfuld for os uden ekspertisen...

/Christian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes