Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lille, lukket og dyb bas: Det umulige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne høre nærmere om andres erfaringer med basenheder, der kan gøre det umulige (?):

Spille dybt i et lille lukket kabinet.

Ved der er fysiske love, der selvfølgelig sætter grænser, men hvilke erfaringer har I gjort jer med det bedste kompromis?

Jeg tænker specielt på et ønske om eksempelvis en 7-9" bas/mellemtone, der kan levere bas ned til f.eks. 35-40Hz i et 20 liter lukket kabinet, og stadig gå op over 1Khz.

Det er jo selvfølgelig et kompromis, men hvilke bud kan vi finde frem?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 November 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg umiddelbart kan huske, Daniels, er de mindste subenheder i Scanspeaks serie. De klarede (igen, såvidt jeg husker) ca. 32 Hz i et ~27 liter kabinet. Om de så kan arbejde helt så højt, som du ønsker, er en anden sag. Desuden ligger det i sagens natur, at de er meget lidt effektive - godt 80 dB Watt følsomhed, tror jeg .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 November 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Kig på de små 4" med tilhørende passiv enhed de har fået hos frequence.dk! ved ikke om de går helt der ned, men lidt fylder de da..

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

@mollecon
Ja, Scan-Speaks 22W enhed kan klare sig ret godt i små lukkede kabinetter, men den kan ikke gå ret langt op i frekvens før den ikke lyder godt (ikke over 2-300Hz i hvert fald).

@Greekstar
Størrelsen af enheden må godt være oppe i nærheden af 9", og det er heller ikke størrelsen af selve enheden, der afgører hvor stort kabinet den skal bruge.

Hvad med de bas/mellemtoner, der sidder i mange af de gode "reol"-højttalere. De må da kunne gå forholdsvist dybt (40-50Hz)?

Synes da 18W8530 og 18W8535 går pænt ned i frekvens i et lukket kabinet på 15-20 liter. Men er der ingen bedre?

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 20 November 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hej daniels

Jeg tror det var 23W mollecon omtalte... 22W går ikke ret dybt i et lille lukket kabinet...

Men 23W kan bare slet ikke spille mellemtone... 22W kan godt komme til det, Wilson's anvender den som bas/mellemtone i duette, dog nok en OEM version...

Vil du have dyb bas fra et lille lukket kabinet, så kræver det en lille ækvivalent volumen, og lav fs... De to ting sammen, kan kun opnås ved at have en høj bevægelig masse, og et realativt hårdt ophæng... Og herved dur enheden ikke til at spille mellemtone... 

Linkwitz Grainer korrektion er vist den eneste løsning til den opgave...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hov det var også 23W jeg mente...

Kender den godt den 23W, og har før overvejet den, men den lave følsomhed har gjort, at jeg har opgivet den igen.

Har lidt kig på en af 22W'erne: 22W8857

Den spiller ikke afgrundsdybt, men rammer da ca. F3 ved 54Hz for 8857 i 20 liter.
Den 8857 har min interesse. Givet et F3 på 54Hz i 20 liter, er ikke imponerende, men med et lille gain på 3-6dB i det lave, og når roomgain lægges til, så burde den ramme et F3 på 30-35Hz. Fint nok til mig.

Så er man nok nået noget af vejen.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels

Hvad skete der med dine planer om mange scsp 25W enheder? Kom der noget WAF i vejen?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Stig Carlsson, ham der udviklede Carlsson højttalerne, (ja, deraf navnet!) anvendte en 18W bas fra Scan-Speak, og han anvendte det fif, at placere enheden nede ved gulvet. På den måde fik ham energien forstærket, fordi han anvendte både gulvfladen og bagvægfladen, og den gav faktisk ret meget og ret præcis bas. Gik også ret dybt.

Så det afhænger af hvordan systemet fungerer med det rum det skal fungere i. Små basser kan anvendes fint i mindre rum.

Men der skal ikke mange stuekvadratmeter til, før end man glædes over et større membranareal end en 6" eller 8" har. Ellers anvend 2 stk. pr. side.

Mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

@PHN2
Jeg fik skam lavet en 25W isobarisk subwoofer. Men 70 liter fylder immervæk i landskabet. Og det var kun for én subwoofer. De spillede MEGET dybt, og ramte et f3 på 17-18Hz - og spillede rigtigt godt.
...Men størrelsen... Alt for store at have stående...

@hifigen
Gulvreflektion og generelt roomgain, er absolut noget jeg må benytte mig af, for at få maksimal dybde. Desværre har jeg dårlige erfaringer med fuld udnyttelse af gulvreflektion - har ikke kunnet få det til at lyde fornuftigt nok.
Flere små enheder kan selvfølgelig kompensere for membranarealet, men så stiger kravet til volumen jo også...

Kunne selvfølgelig lave en isobarisk løsning med to enheder koblet isobarisk med to andre... Men... Det er nu ret dyrt i enheder (skal jo så have fire til hver side - dyrt!), og da den også skal kunne spille op over 1Khz, begynder det isobariske at skabe flere problemer end det gavner.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Det var vist 23W, den Scanspeak havde som modelbetegnelse . Er du villig til at anvende et vist mål af EQ'ing, skulle der være en del enheder, der kan være med, Daniels. I en lukket boks kan man regne med at komme ca 2/3 oktav længere ned ved en EQ'ing på + 6dB, mht. F3. Er F3 uden EQ'ing f.eks. 50 Hz, rammer man så ~32Hz med EQ'ing . Meeen, pas på! En 6½-7" enhed kan ikke flytte uendelige mængder luft.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Carlsson kører basrefleks :)

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Carlsson kører basrefleks :)

Det er rigtigt. Min pointe var bare den, at anvende 2 flader. Om det er refleks, lukket eller noget andet er en anden sag.

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Du kan vel godt få dyb bas fra et lille, lukket kabinet (vha. Linkwitz-transform), men på bekostning af max. SPL - se eks. på en BeoLab 3. Du kan
jo prøve at lege med Rod Elliot's regneark (se i beskrivelsen her http://www.sound.westhost.com/project71.htm) med en velvalgt kombination af
enhed/kabinet som udgangspunkt.

/U.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

@mollecon
Det er en uretfærdig verden vi lever i De fysiske love er ret irriterende.

Jeg havde håbet lidt på nogle tips til andre gode enheder, men ved også jeg har været langt omkring for at finde hvad jeg søger. Ser ud til jeg må "nøjes" med et F3 på 45-50Hz i et lille lukket kabinet (uden gain/roomgain). Det må jeg så leve med, indtil jeg finder en fornuftig dybbas-løsning.

Der er lidt hype for tiden omkring Audio Technology enheder, men jeg kan ikke se at deres specs er specielt gode, når det kommer til dyb bas. Regner jeg på tingene ud fra både C-Quence og FlexUnits specs'ne, så går de ikke ret dybt. Som udgangspunkt ser det ud til de er bedst egnet til basrefleks, men selv her ser de ikke ud til at gå ret dybt.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

@CarrotMan
Har rodet en del med aktive filtre fra LC Audio, hvor jeg også har brugt gain. Det virker overbevisende, men stiller store krav til enheden. Meget mere end 6dB gain, giver mange enheder noget åndenød, når man skruer lidt op. Ideen er god nok, og jeg vil da også benytte det til en fremtidig sub-sub-løsning, men til en almindelig basløsning vil jeg helst undgå det. Det er jo en enhed, der skal gå over 1KHz = masser af energiudladning i forvejen, og derfor ikke det store overskud til et gain i det dybe.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Helt enig, men som du selv er inde på så er der nogen fysiske love som er i vejen for projektet ellers

/U.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvorfor er det liiiige at du ikke vil have basrefleks? Det forstår jeg simpelhen ikke.

Hvorfor ikke lave en højttaler og supplerer den med en sub med f.eks. 23W eller 26W ? Det ville da være det mest fornuftige.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

@syncroniq
Jeg har dårlige erfaringer med basrefleks, der mudre og port-resonans der er hørbar.

Ved godt der findes mange rigtigt gode højttalere med basrefleks, og det også er muligt at lave rigtigt gode basrefleksløsninger selv. Men det er meget få selv-byg løsninger jeg har hørt, hvor basrefleksløsningen har været god. Og de gange hvor den har været rigtigt god, har kabinetterne været enorme (over 100 liter).

Den generelle tendens er desværre at benytte basrefleks, for at presse enheder ned i mindre kabinetter og kompensere for manglende bas, med en porttuning, der ødelægger lydbilledet, og en portresonans, der skær i ørerne.

Jeg lavede engang en subwoofer, der havde et F3 på 19Hz som basrefleks, og den målte glimrende, uden en skærende portresonans. Resultatet var en sag på 155 liter (en Dynaudio sag).

Skal enheden have optimale arbejdsbetingelser, bliver et basreflekskabinet ofte ret stort. Audio Technology laver nogle fine enheder til basrefleks, men når jeg knuser T/S parametrene gennem et beregningsprogram, er de fleste ikke særligt imponerende i deres frekvensgang i dybden - de spiller ikke ret dybt.

----
I sidste ende kommer jeg heller ikke uden om en sub-sektion. Men jeg vil gerne lave delingen til subwooferen så lav som mulig. Og kan jeg få et F3 på 35Hz, så er jeg tilfreds - og får ikke brug for subwoofer.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 21 November 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Man behøver jo ikke lave basrefleks afstemningen så den lyder dårligt. Den 23cm enhed skaaninge har, har jeg spillende i et basrefleks derhjemme, og den kan du altså ikke høre spiller ibasrefleks vil jeg lige sige. Det kommer jo an på hvordan du dimentionerer dit kabinet i forhold til tuningen. Du kan jo ikke bare selv vælge kabinetstørrelsen når du vælger basrefleks. Du bliver nød til at kigge på groupdelay. Folk fokuserer for meget på frekvenskurver.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 November 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Man behøver jo ikke lave basrefleks afstemningen så den lyder dårligt. Den 23cm enhed skaaninge har, har jeg spillende i et basrefleks derhjemme, og den kan du altså ikke høre spiller ibasrefleks vil jeg lige sige. Det kommer jo an på hvordan du dimentionerer dit kabinet i forhold til tuningen. Du kan jo ikke bare selv vælge kabinetstørrelsen når du vælger basrefleks. Du bliver nød til at kigge på groupdelay. Folk fokuserer for meget på frekvenskurver.

Nemlig! og ofte skal men bruge mindre kabinetter end man tror til basrefleks. Så vidt jeg kan se er den simulator, du har lavet til audiotechnology i "normal" mode udført så den beregner en "maximally flat" afstemning. Altså at den er lineær så langt ned i frekvens som muligt.

Hvis man kigger på group delay kan man opnå bedre resultater (uden peak) ved at benytte SBB4, SC4 eller QB3 alignment. Disse giver et lidt højere group delay i den helt dybe bas men lavere group delay i mellembassen omkring afstemningsfrekvensen. Disse afstemninger benytter ofte mindre kabinetter end den foreslåede.

Prisen er så at de begynder at rulle af ved lidt højere frekvens men til gengæld er afrulningen blødere og med mere niveau i dybbassen.

MVH

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum