| Forfatter |
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 22 November 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brug for at vide - rimelig præcist - hvor det akustiske center ligger i forhold til monteringsflangen. Jeg ved godt at jeg selv kan gøre dette, men ønsker et rimelig præcist måleresultat. Det drejer sig om Scan-speak 18W-8531G00 og Scan-Speak D2905-990000, men man kunne evt. lave en database!?
Og så lige et spørgsmål; normalt måles der fra svingspolen. (1) hvor på svingspolen? (2) ville det ikke være mere hensigtmæssigt at måle fra det punkt, hvorfra lyden blev udstrålet, hvorend det så defineres. Eller skal man simpelthen laver målinger med mikrofon og hele udstyret for at få et acceptabelt resultat?
Morten
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der har noget info? Måske jeg skulle have postet i "selvbyggeri" forum...
Morten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror også det hører til under "Selvbyggeri".
Mener du kan måle det fra midten af magneten/svingspolen, og ud til enhedens kant med en lineal.
Hvordan man skal måle det præcist, er jeg lidt mere i tvivl om. Kunne måske måle tidsforskydelser for de to enheder monteret på samme lodrette baffel, og ud fra tidsforskydelserne og lydens hastighed, burde man vel så kunne beregne hvor stor afstanden bør være på de to enheder.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 05:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Hvordan man skal måle det præcist, er jeg lidt mere i tvivl om. Kunne måske måle tidsforskydelser for de to enheder monteret på samme lodrette baffel, og ud fra tidsforskydelserne og lydens hastighed, burde man vel så kunne beregne hvor stor afstanden bør være på de to enheder.
|
|
|
Præcis, det var det jeg havde tænkt mig som den "optimale" løsning. Men der må være nogen derude på nettet der allerede har foretaget de målinger, vil prøve at google lidt. Og nu vil jeg sove  Morten
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden varierer det akustiske center med frekvensen...
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Desuden varierer det akustiske center med frekvensen... |
|
|
Ja, det har jeg desværre fundet ud af. Der er en del faktorer der spiller ind: Fase-foskydninger i selve filteret, frekvensgang og form og størrelse af kabinet/baffel. Så endnu et punkt hvor der skal taget måleudstyr i brug i en endelig version, god damnit. Og her er det ikke så simpelt igen, vil kræve en masse "Trial and Error".  Morten
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok vælge der hvor svingspoleformen er sat på membranen som udgangspunkt. Men ellers er det rigtigt at punktet flytter sig med frekvensen.
Jeg fandt et program som kunne beregne minimumsfasen ud fra en frekvenskurve (Den man kunne forvente under ideelle forhold). Meningen var at jeg ville sammenligne med den fase som jeg så rent faktisk kunne måle vha måleudstyret for derefter at få en ide om hvorledes dette akustiske center flyttede sig. Meen... min PC og det downloadede program er ikke alt for goe venner endnu så jeg har et resultat til gode.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man gøre tingene ordentligt, kommer man ikke uden om måleudstyr.
Jeg oplever store forskelle på hvad der står på papiret, og hvad der kommer ud af højttalerne...
...omvendt har jeg også set højttalere måle noget nær perfekt, og lyde forfærdeligt...
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Skal man gøre tingene ordentligt, kommer man ikke uden om måleudstyr.
Jeg oplever store forskelle på hvad der står på papiret, og hvad der kommer ud af højttalerne...
...omvendt har jeg også set højttalere måle noget nær perfekt, og lyde forfærdeligt...
|
|
|
Jeg er ved at indse nødvendigheden af måleudstyr. Men CLIO koster 10 kilo  , det er jo også en sjat. Er der andre muligheder? Jeg har nok ikke brug for det vilde i starten, men det skal selvfølgelig kunne beregne time-alignment, delefilter, andet? men det må også gerne være fremtidsikret da det helt sikkert ikke er en engangsfornøjelse... Kom gerne med nogle bud! Morten
|
| Til top |
|
| |
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten,
Jeg er ude i noget af det samme - og her er min plan så til din info - eller gennemhulning af dem der evt. måtte vide bedre... jeg hører gerne nærmere:
Et problem for os der måler selv, er at vi ofte må operer i 'relative' værdier. Jeg kender f.eks. ikke fasedrjete (som funktion af frekvens) for hverken min måleforstærker, højtaler (og det var jo den vi skulle vide noget om), min mikrofon, min mic. forstærker eller mit lydkort....
Jeg har nødvendigvis heller ikke behov for at kende den absolutte placering af det akustiske center - i mit tilfælde er det nok at kende den relative forskel mellem min mellemtone og min diskant - denne giver nemlig forskellen på hvor dybt de skal placeres i baflern. Bas/mellemtone overgangen
(I mit tilfælde så er diskanten dog en 'bånd ting' så faktisk ved jeg godt hvor dens akustiske center er placeret - men det er en anden historie).
Typisk har vi brug for at kende den relative placering ved en eller anden valgt delefrekvens. Min ide er derfor vha. sinus signal (og gerne ude i haven - så man ikke har alt for mange reflektioner) og et skop at sammenligne fasen på signalet til højtaleren og så udgangen på signalen fra min målemic. Kender man nu bølgelængden ved den valgte frekvens, må det herefter med lidt tålmodighed kunne justerer afstanden til en eller andet fast fasdrej - mål afstanden og gentag proceduren med den 'anden enhed'. Justeret til samme fasedrej og mål igen afstanden. Forskellen mellen de to målte afstande er da forskellen i dybde på akustisk center (±et eller andet antal hele bølge længder - som man hurtigt burde kunne finde). Det elegante skulle her så være at alle de ubekendte fasdrej går ud med hinnanden - men dette gælder altså kun ved én fastholdt rekvens - så metoden dur ikke til at mappe placeringen for et bredt frekvensområde.
Hmmmm ..... ikke så nemt at beskrive, her efter en lang arbejdsdag, men måske det giver bare lidt mening...
Hvis ideen straks kan skydes ned - så kom frisk - jeg kan klarer det __________________ Mvh
HeJu
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeJu skrev:
Hej Morten,
Jeg er ude i noget af det samme - og her er min plan så til din info - eller gennemhulning af dem der evt. måtte vide bedre... jeg hører gerne nærmere:
Et problem for os der måler selv, er at vi ofte må operer i 'relative' værdier. Jeg kender f.eks. ikke fasedrjete (som funktion af frekvens) for hverken min måleforstærker, højtaler (og det var jo den vi skulle vide noget om), min mikrofon, min mic. forstærker eller mit lydkort....
Jeg har nødvendigvis heller ikke behov for at kende den absolutte placering af det akustiske center - i mit tilfælde er det nok at kende den relative forskel mellem min mellemtone og min diskant - denne giver nemlig forskellen på hvor dybt de skal placeres i baflern. Bas/mellemtone overgangen
(I mit tilfælde så er diskanten dog en 'bånd ting' så faktisk ved jeg godt hvor dens akustiske center er placeret - men det er en anden historie).
Typisk har vi brug for at kende den relative placering ved en eller anden valgt delefrekvens. Min ide er derfor vha. sinus signal (og gerne ude i haven - så man ikke har alt for mange reflektioner) og et skop at sammenligne fasen på signalet til højtaleren og så udgangen på signalen fra min målemic. Kender man nu bølgelængden ved den valgte frekvens, må det herefter med lidt tålmodighed kunne justerer afstanden til en eller andet fast fasdrej - mål afstanden og gentag proceduren med den 'anden enhed'. Justeret til samme fasedrej og mål igen afstanden. Forskellen mellen de to målte afstande er da forskellen i dybde på akustisk center (±et eller andet antal hele bølge længder - som man hurtigt burde kunne finde). Det elegante skulle her så være at alle de ubekendte fasdrej går ud med hinnanden - men dette gælder altså kun ved én fastholdt rekvens - så metoden dur ikke til at mappe placeringen for et bredt frekvensområde.
Hmmmm ..... ikke så nemt at beskrive, her efter en lang arbejdsdag, men måske det giver bare lidt mening...
Hvis ideen straks kan skydes ned - så kom frisk - jeg kan klarer det |
|
|
Kigger lige på det i morgen, kan ikke kapere tekniske forklaringer lige nu. Men det lyder umiddelbart fornuftigt, men igen ... så kræver det det forbandede måleudstyr  Morten
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 28 November 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har Clio 7.3 og bor i Randers. Sig til en weekend (nok først til januar) så kan vi måle dine enheder igennem.
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Jeg har Clio 7.3 og bor i Randers. Sig til en weekend (nok først til januar) så kan vi måle dine enheder igennem. |
|
|
Det lyder sweet! Det takker jeg gerne ja til  Morten
|
| Til top |
|
| |