Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Scanspeak flow resistor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Ja det handler om disse:

Det er ikke meget man ser til scanspeaks flow resistor, men engang imellem finder man nogen enkelte som sværger til dem.

Ide'en er vel noget med at når man spiller lavt virker de som et lukket kabinet, og når der kommer gang i enhederne vil de give en kombination af trykkammer og bas reflex.

Hvordan virker det i praksis??

Jeg har nogen Vifa PL18WO0908 enheder i 30 liter kabinet.
(http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=1268)

Nogen ide hvordan de vil skabe sig med flow resistor?

Hvis nogen har nået læse stof omkring emnet hører jeg gerne fra jer.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 November 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

De virker ved at gøre et lukket kabinet "kontrolleret" utæt. Dette giver sig udslag i at systemets Q-værdi sænkes og impedanspuklen ved basenhedens egenresonans flades en smule ud.

Den snyder på en måde enheden til at tro, at den sidder i et større kabinet end det fysiske rumfang af kabinettet. Lidt samme effekt som hvis man fylder kabinettet med fåreuld el. lign.

I kombination med dæmpemateriale kan man således benytte et noget mindre kabinet for at opnå en givet Q-værdi.

Det vil altså IKKE fungere som basrefleks.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 23 November 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Tak Anders.

Hvordan påvirker det så frekvensgangen? Vil man kunne opnå den samme dybde som med basreflex?
Finder der nogen programmer som kan simulere en frekvensgang med et SS filter

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Nej, boksen vil ikke gå så dybt som en  refleksboks. Korrekt udført går boksen lidt dybere end en tilsvarende lukket, med en fremragende impulsgengivelse (= 'tør' bas). Desuden letter den fladere impedanskurve samarbejdet med forstærkeren. Man kan sammenligne måden ventilen virker på med støddæmpere i en bil - den dæmper eftersving.

Jeg har selv haft et par bokse med Dynaudios version af disse ventiler, og kan stå inde for, at de virker. Selv som i mit tilfælde, med et basenheder med meget 'for små' magneter, evnede ventilerne at styre bassen - faktisk vil jeg tro, at en del mennesker ville finde bassen for kontrolleret!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg lige sikre mig at jeg har fat i det rette.

Bassen bliver mere kontroleret end bas reflex, men går lidt dybere end et lukket kabinet. Derfor egner flow resistor sig godt til en bånddiskant?

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Diskanten er vel ikke åben bagtil, eller hur? Hvis den er lukket med eget kammer er det jo lige meget hvilket kabinet den sidder i.

mvh.per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Nej den er lukket, men jeg tænker mere på "hurtigheden" af mellemtonen/bassen.

Ofte har jeg hørt at en bånddiskant er "hurtig" og derfor vil en "hurtig/tør" mellemtone/bas være foretrukket.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke betragte et kabinet med en ventil som noget for sig selv.
Det er at se som et lukket kabinet i alle beregningshenseender.

Ventilens funktion, med en kontrolleret ventilation, gør at enheden i kabinettet ser kabinettet som større end det egentlig er. Man kan godt regne med aktustiske ventiler, ved at give ekstra volumen for hver ventil man tilføjer.

Det er ikke rigtigt til at beregene noget præcist ud fra ventilers funktion, og det er at prøve sig frem for hvad der er bedst.

Mine erfaringer siger mig dog at næsten alle lukkede kabinetter jeg har konstrueret har gavnet af akustiske ventiler.

Hvorfor du nævner en bånddiskant og en akustisk ventil sammen, forstår jeg ikke (???)

En bånddiskant flytter så lidt luft at en ventils funktion er ligegyldig i den sammenhæng.

Det er i mellemtoneområdet, og især i bassen, at gevinsten kan findes.

Rent beregningsmæssigt er det sikreste at beregne et lukket kabinet, som man vil have det, og så tilføje ventilerne bagefter - uden at lave specielle udregninger for ventilerne.

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden,

Ikke for at kapre 3257's udmærkede tråd - men jeg har et 'tillægsspørgsmål' (som det i Lars E's tid hed på trafikradioen, når folk lige skulle af med spørgsmål nr. 2 - som oftest slet ikke havde nogen sammenhæng med deres oprindelige spørgsmål)

Er der nogen der har læst eller erhvervet sig erfaring med om sådan et-hul-med-svamp udelukker at man også kan bruge en Linkwitz tranformation. Det hedder sig jo normalt at dette kun duer ved 'lukkede' systemer'...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt akustiske ventiler i løsninger med Linkwitz Riley systemer.

Som nævnt før, ændre de aktusiske ventiler ikke noget (læs:ret meget) ved måden at beregne på. Men med f.eks. gain-kredsløb, kan man være nødt til at tage hensyn til ventilerne. Jeg har endnu ikke kunnet finde nogen måde at forudsige forløbet med beregninger, men har brugt målinger, der tydeligt viste forbedringer i hvor dybt en subwoofer kunne spille.

Et eksempel er en konstruktion jeg lavede i sin tid (ligger under DIY konstruktioner herinde som LokaSub20), som endte med at spille linært (næsten) fra 18Hz og op til de 74Hz, hvor jeg skar af op til resten af systemet. I den brugte jeg to aktusiske ventiler - og de hjalp meget.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hey,

Lige en lille rettelse til Daniels forklaring af den akustiske ventil.

En akustiske ventil forøger ikke den akustiske volumen enheden ser. Qværdien falder, men det er på grund af det strømningstab som ventilen danner.

Altså, Q falder, men den volumen enheden ser er den samme.
Det er en gammel skrøne at den virker ligesom dæmpemateriale.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Der har altid været diskussioner om, hvordan en akustisk ventil egentlig virker...

Én ting bør man være opmærksom på: Forsynes boksen med en ventil, er den i realiteten ikke lukket, og vil være følsom overfor subsoniske svingninger - især hvis man anvender EQ'ing, bør der bruges et filter, der fjerner uønsket lavfrekvens.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hey,

Et system med en akustisk ventil er et 3. ordens system, imod lukkede der er 2.ordens.

Jeg fik en lang god forklaring af en der arbejde ved scanspeak engang, samt diagrammer og målinger. Super god læsning.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil heller ikke sammenligne en akustisk ventil med det der sker, når man bruger dæmpemiddel. Men i praksis kan man som fingerregel bruge at kabinettet "ser" størrer ud for enheden.

En god teknisk gennemgang (evt. fra producenten selv), kunne være guld værd.

Mine erfaringer er bygget på praktisk brug.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

Efter han ingeniørens udsagn, er "fingerregel bruge at kabinettet "ser" størrer ud for enheden" forkert. Det skriver han direkte. Q værdien sænkes, men ikke på grund af en akustiske volumenforøgelse. Det har noget at gøre med gennemstrømningen i kabinettet.

Jeg ved ikke hvad han siger til at jeg poster hans mail herinde, så det vil jeg indtil videre lade være med. Hvis han læser det her, og mener jeg god må, må han gerne sende mig en pb.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ja, men f.eks. i mit beregningsprogram, bliver beregningerne de samme, om jeg ændre volumen, eller Q.
Derfor ændrer jeg volumen - og så fordi jeg i praksis har set at ventilens påvirkning stemmer overens med hvad beregningsprogrammet finder frem til, når jeg netop ændre volumen og ikke kun Q.

En ting er teori, en anden praksis. Men netop derfor anbefaler jeg normalt også, at man laver kabinettet som et almindeligt lukket kabinet, og derefter tilføjer ventilerne - uden egentlig at tage højde for ventilerne.

Men ingen fingerregel end undtagelser...

Hvis nogen har en bedre måde at beregne med akustiske ventiler, så hører jeg dem gerne.
Hvordan mon sådan en som @miju har brugt sine ventiler, i sine konstruktioner?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Miju bør nok selv svare på dette. Men, såvidt jeg husker virker ventilerne i praksis i hans konstruktioner både som en større boks (= dybere bas) og et lavere Q.

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Ventilene har i hovedsaK to effekter:

Et lukket system vil ha en eksakt egenressonans med påfølgende impedanspukkel. Denne effekten reduseres av ventilen slik at høyttaleren bliver en lettere last.

Videre vil vacuumet i et lukket system modvirke elementets frie rørelse i varierende grad avhængig av volum. Denne effækten reduseres også betydeligt.

Mvh.  RS

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også 2 stk af disse flow-resistors i min konstruktion.

En til mellemtonen (Scan-Speak 12M/4631) og en til mellembassen (Scan-Speak 18W/4531).

Mit beregningsgrundlag, var den simple/sikre vej, beregning på et lukket kabinet, og så efterfølgende trimme ved hjælp af dæmpemateriale.

Jeg er vild med den lyd det giver, mellemtonen virker mere opløst, idet man ikke har "stress/press" på membranen i den indadgående stempel virkning, da den jo ikke skal komprimere luften i det lukkede kabinet.

Og bassen, ja, den er tør og velopløst!

Så min erfaring, at det giver en rigtig god detaljering, og så slipper man for basrefleksportens uheldigheder med refleksion og "svampe-lyd".
(men nu skal min mellembas jo også kun spille ned til 80Hz, hvilket gjorde valget endnu nemmere..)

De kan lige anes på bagsiden her:

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Miju bør nok selv svare på dette. Men, såvidt jeg husker virker ventilerne i praksis i hans konstruktioner både som en større boks (= dybere bas) og et lavere Q.

Nu ved jeg ikke om  de 3 akustiske ventiler jeg anvender, gør kabinettet "støre" jeg ved blodt med sikkerhed at de sænker impedanspuklen samt Q. verdien, og strammer gavaldigt op på det hele, og at de faktisk giver en lille smule mere dybde.

Dog kan jeg sige at hvor systemet normalt er omkring 12 db. nede ved 20 Hz. er det med 2 kg. fåreuldi i de 120 liter, 8 - 9 db. nede.

OG! med de tre ventiler så er de 6 db. nede ved de 20 Hz. så lidt gør de i hvertfall for at give dybere bas, her faktisk omkring 3 db. mere niveau ved 20 Hz.

Om det er fordi enheden "ser" støre vol, eller andre faktore ved jeg ærligt talt ikke helt sikkert.

Hvordan afruldningen / stejlheden på en akustisk afruldning på mid, eks. forløber med akustisk ventil, afhænger ekstremt meget af mængden og densiteten af dæmpematerialet bag denne.

Jeg kan sige at i mit mid. system så forløber afruldningen faktisk stadig ganske tæt på 2 orden, trods en DynAudio Variovent.

Men dæmpematerialet umidelbart bag denne er dog ganske tæt pakket.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum