| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 23 November 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa jeg sad lige og ledte efter en sub-basenhed der kunnes bruges i tovejssystem med en bånddiskant (hvis det altså kan lade jeg sig gøre) og så faldt jeg over denne her http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=321
Den er linær næsten op til de 1000 hz, men kan man bruge det til noget i den praktiske virkelighed?
Den har i øvrigt også en pæn følsomhed! 
mvh.
AdamFelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
smnx Lukket konto

Udviklingsingeniør, Tymphany
Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 23 November 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du kan se på frekvensgangen, har den en temmelig nasty peak ved 3 kHz, Så du skal enten anvende et filter, der skær en del under 1 kHz eller et med en forholdsvis høj orden, for at sikre at den ikke slår igennem. Jeg vil anbefale dig at kigge efter noget mindre eksempelvis en 6½". Hvilken bånddiskant har du i tankerne?
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! NeoPro5i ribbon tweeter. http://www.fountek.net/products_neo_pro5i.htm
Fedt at se en fra firmaet selv svare! superservice!
mvh.
AdamFelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bånddiskanten er meget effektiv og det er ikke praktisk godt at dæmpe den SÅ meget
Bassen er en subenhed og nok rimelig "sløv" i mellemtonen
Det ligner en "worstcase" combination
Du har brug for noget som denne 10" audio nirvana, den fås et par steder i tyskland
http://www.nirvanaspeakers.com/nirvana.html
Eller måske en HEMP 8" er bedre, og så vil du i givet fald kunne klare dig med en mindre bånddiskant
http://www.spectrumaudio.de/
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Bånddiskanten er meget effektiv og det er ikke praktisk godt at dæmpe den SÅ meget
Bassen er en subenhed og nok rimelig "sløv" i mellemtonen
Det ligner en "worstcase" combination
Du har brug for noget som denne 10" audio nirvana, den fås et par steder i tyskland
http://www.nirvanaspeakers.com/nirvana.html
Eller måske en HEMP 8" er bedre, og så vil du i givet fald kunne klare dig med en mindre bånddiskant
http://www.spectrumaudio.de/
|
|
|
er det dårligt med en stor bånddiskant?
Jeg tænkte at så meget bånddiskant som muligt desto bedre...? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt for diskanter gælder det nærmere at mindre er bedre - alt andet er kompromisser som dikteres af enheden den skal spille sammen med
Og det er nok uomtvisteligt at mindre filter komponenter degraderer lyden mindre end større filter komponenter
OG prisen for den store båndiskant er højere
MEN det er korrekt at vil man have en delefrekvens som ligner det der kan opnås med en konventionel domediskant, ja så kræver det at bånddiskanten er ret stor - men husk så lige at forvrængning vil stige markant hvis du vælger lavest mulige delefrekvens og samtidig kræve stejle og mindre ideelle filtre, og belastbarhed vil være lavere
OG den ideelle bånddiskant er ikke ophængt i siderne, men kun i enderne - når båndiskanten er fæstnet i alle kanter giver det uønskede ressonanser - kigger vi på Fountecs kalder de kun JP modellerne "TRUE" RIBBONS
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke ubetinget enig med Musicus - en større bånddiskant, der går længere ned, kan have fordele. MEN, at kombinere den med en XXLS Peerless sub-enhed er tæt på håbløst... Så ville en 10-12" PA type enhed nok være bedre, især hvis der er tale om en effektiv bånddiskant.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
vælges større PA enhed vil den store bånddiskant selvfølgelig være det oplagte valg, så der er vi nok enige alligevel - om så en 12" magter at hænge på en bånddiskant er en anden sag
P.Audio har en 12", C12-300MB som fås hos Strassacker i tyskland - den har jeg selv kig på
|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du ikke ikke noget om resten af systemet. Skal der deles pasivt/aktivt? Hvilke(n) forstærker(e) du vil anvende. Forstærker og højtaler kan ses som et kredsløb. De vil påvirke hinanden i positiv/negativ, forstærke hinandens gode/svage sider. Men generelt er det meget svært, at få en dynamisk enhed til at spille sammen med et bånd. Som andre foreslår. Gå ned ned i størrelse, for at få hastighed. Hvis du har 2 forstærkere til rådighed vil aktiv deling løse nogen af dine problemer.
Jeg er spændt på at høre, hvad dit projekt ender med. __________________ Arcam AVR 300
Denon 1730
Sharp LC-37 skærm
Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Tak for inputs! 
Nu var det bare en tanke, har tænkt over mange forskellige kombinationer af enheder.
men uanset hvad det bliver til, skal der nok en aktiv drift og deling til, det virker mest overkommeligt... tror jeg..
Har tænkt meget på NewClassD modulerne.
men lige pt. har jeg ikke råd, jeg har nemlig lige brugt 26000 kr på en håndbygget bas.. hehe.
men tak for svar alligevel! - det er altid rart at lære noget nyt. når jeg en dag kommer igang med projektet skal jeg self. nok poste masser af billeder!
mvh.
Adamfelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu behøver man jo ikke lukke en tråd fordi starteren står af , hvis ellers andre kunne være interessede
Jeg kan da lige bemærke at der tales om at den nævnte Super AN 10" (AudioNirvana) er ret god, og måske det ville være super med en mindre båndiskant og et simpelt filter
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Nu behøver man jo ikke lukke en tråd fordi starteren står af , hvis ellers andre kunne være interessede
Jeg kan da lige bemærke at der tales om at den nævnte Super AN 10" (AudioNirvana) er ret god, og måske det ville være super med en mindre båndiskant og et simpelt filter
|
|
|
Jeg står skam ikke af! 
Smid lige et link til omtalte enhed!
Tanken med at lave en 2-vejs ht som havde høj effektivitet kunne være fedt.. altså en totalt anti-waf med en ordenligt 10" og en bånddiskant på 6" som den der fountek er..
er der nogen som har forslag til enheder der ville passe godt, altså noget i den stil? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der foresten nogen som har hørt de der Hemp Acoustics enheder?
Ser meget interessant ud! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her har du et eksempel .... 102dB/1 Watt ... men kun ned til omkring 150-200 Hz.
10" mellemtone er en PHL 3451 og båndet er det store fra Aurum Cantus. Der deles ved ca. 2 kHz.

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils, interessant nok, men 102db og ingen bas, bliver lidt vanskeligt og dyrt med bassen
Både HEMP og AudioNirvana fås hos http://www.spectrumaudio.de/
Strassacker har flere bånddiskanter, klik på RIBBONS http://www.lautsprechershop.de/
Begge enheder er givetvis lidt utidige i toppen, men det jo underordnet da der skal bruges en bånddiskant
For mig ligner det lidt en slags "stå-af-ræset" højtaler
Hvis tråden fortsætter vil jeg anbefale en anden titel
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Her har du et eksempel .... 102dB/1 Watt ... men kun ned til omkring 150-200 Hz.
10" mellemtone er en PHL 3451 og båndet er det store fra Aurum Cantus. Der deles ved ca. 2 kHz.

|
|
|
Nice! Hehe.. det var lige sådan noget jeg havde i tankerne.. Hvordan lyder den? - specielt mellemtonen, er lidt betænkelig ved om PA-enheder kan levere en god mellemtone.
Hvordan omdøber man trådens overskrift? - jeg stemmer for overskriften "Konstruktionsforslag til anti-waf ht!" 
Er der forresten noget med at spredningen er dårligere på bånd end domes?
mvh.
Adamfelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu nok mere kalde det en studie-enhed end egentlig PA. Den lyder absolut godt - men har selvfølgelig sine begrænsninger. (står således også for snarlig udskiftning med langt dyrere enheder - men næsten samme følsomhed).
Opefter begynder opbrydningerne lige over 3 kHz ... højere oppe blive det lidt værre. I sit arbejdsområde fra 200 til 2.000 Hz har den yderst nærværende og meget dynamisk karakter. Stemmer og instrumenter kommer frem i stuen. En saxofon lyder som en saxofon! Kan på mange områder sammenlignes med horn, dog uden disses farvninger.
Spredningen er dog ikke god - her er båndet langt bedre. Op og ned spreder bånd jo ikke (nærmest tvært imod), men i vandret plan er der ingen problemer.
Du kan se frekvensgang samt flere billeder på min hjemmeside. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Generelt for diskanter gælder det nærmere at mindre er bedre - alt andet er kompromisser som dikteres af enheden den skal spille sammen med
Og det er nok uomtvisteligt at mindre filter komponenter degraderer lyden mindre end større filter komponenter
OG prisen for den store båndiskant er højere
MEN det er korrekt at vil man have en delefrekvens som ligner det der kan opnås med en konventionel domediskant, ja så kræver det at bånddiskanten er ret stor - men husk så lige at forvrængning vil stige markant hvis du vælger lavest mulige delefrekvens og samtidig kræve stejle og mindre ideelle filtre, og belastbarhed vil være lavere
OG den ideelle bånddiskant er ikke ophængt i siderne, men kun i enderne - når båndiskanten er fæstnet i alle kanter giver det uønskede ressonanser - kigger vi på Fountecs kalder de kun JP modellerne "TRUE" RIBBONS
|
|
|
Problemmet med filterkomponenter kan løses med digitalefiltre, eventuelt pc baseret. Her kunne man så anvende en fire kanalsforstærker her fra www.41hz.com .
Og at opnå en delefrekvens, der er væsentligt lavere end med domediskanter er ret let. Men det er korrekt, at båndet skal have stort areal (mit 300 cm2).
Og min erfaring, siger mig klart at et bånd netop skal fæstnes i sidderne. Det er ikke noget problem med forvrængning, da arealet er stort bevæger båndet sig meget lidt. Problemmet ligger i, at de lukkede bånd normalvis har en helt plan membran, hvor resonanserne kan fise uhinderet igennem.
MVH
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ved det godt Andre .... en bånd fæstnet i siderne er ikke længere et bånd. Det er en magnetostat! 
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Du ved det godt Andre .... en bånd fæstnet i siderne er ikke længere et bånd. Det er en magnetostat! 
|
|
|
Det vil jeg da ikke indrømme, at jeg godt ved. For gør jeg det skal jeg indrømme, at vi i 3 år har kørt en diytråd under falsk varebetegnelse .
MVH
|
| Til top |
|
| |