Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lukke basporten. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at lukke basporten på bagsiden af mine Epos m22.

Hvad er bedst at lukke dem af med?

Har højtaleren godt af det?

Giver det en lyttemæssig fordel?

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Tja, du kan jo graduere hvor meget du lukker af ved at bruge mere eller mindre fast materiale.

Jeg har eksperimenteret en del med en sok (ren) som du ruller sammen, mere eller mindre hårdt. Den kan du stikke helt eller delvist ind i porten og dermed regulere lukningen.

Lydmæssigt synes jeg det er meget forskelligt hvad man opnår, nogengange kan det være fint at slippe for en buldrene bas, men det kan også gå ud over dynamikken, hvor lyden kan blive en anelse klemt.

Men det er jo gratis, så på med vanten, eller sku jeg sige i med sokken :-)

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Morpheus
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil

Bruger siden: 05 November 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 November 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Prøv med bølgepap! Simpelhen lave en pølse af det, og så ellers ind i måsen.. Så kan dine højttalere ånde lidt endnu.

Men jeg ville hellere undvære at kvæle dem. Så hellere prøve at sætte højttalerne således, at det ikke skulle være nødvændigt. Bare godt ud fra bag og sidevæg, så skulle den ged være barberet!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 November 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte engang tilstoppede basporte på en højttaler. Det løste et bulderproblem i bassen. En dag prøvede jeg at fjerne dem igen....sikke en forbedring!

Bulder problemet blev løst ved en alternativ placering af højttalerne.

Jeg vil fraråde tilstopning...men det er jo nemt og billigt at prøve. Men hust at fjerne dem igen ind imellem!

En reflexhøjttaler bliver ikke en god lukket ved tilstopning, den bliver kastereret....

Ofte er højttaler placeringen givet fra start (konen, ens egne forestillinger, tv placering, etc.). Det er skidt.

Tænk nyt.....tænk lyd....vær ukonventionel...og bliv belønnet med god lyd fra billigt anlæg. Lad være med at blive en af dem der køber dyre komponenter, kabler og tweaks til et setup der er grundlæggende har fejlplacerede højttalere...

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Højttaleren tager ikke skade.
Impulsgengivelsen bliver bedre, men basniveau og dynamik bliver mindre.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 November 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det bedste du kan gøre er at forlænge basrøret. Du har for meget bas, siger du. Så tag, imens du eksperimenterer, et stykke A4 papir, riv det i trediedele på den korte led. Rul en af dem løst sammen så det afrevne stykke danner et rør. Rul det sammen og stik det ind i basrøret, lad det slutte til rørets side, så det sidder rimeligt fast. Lad det stikke 3-5 cm ud til at starte med. Lyt. Skub det tilbage i røret 1 cm ad gangen til du synes det er godt. Eller start med et rør som stikker 10 cm bagud. Og skub ind til det hele passer. Sæt papirstrimlen fast med tape, eller køb noget karton og sæt bedre fast på røret, når du har fundet ud af hvor langt ud det skal sidde. Sådan gør man.

Denne måde er langt langt bedre end den der med at kvæle basporten. Du vil iøvrigt sikkert bemærke at du får "bedre" mellemtone og diskant - de to rider jo på basbølger og det er en væsentlig grund til man ikke bare må lukke af for et basreflekssystem. Det er jo født til at ånde frit og skal ikke begrænses. Basrefleks overgår lukkede systemer by far.

Held og lykke!
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 November 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

prøv at komme sugerør i basreflexen. Proac har haft stor succes med det
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad

Fl.D.P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 November 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=kontrast] Det bedste du kan gøre er at forlænge basrøret. Du har for meget bas, siger du. Så tag, imens du eksperimenterer, et stykke A4 papir, riv det i trediedele på den korte led. Rul en af dem løst sammen så det afrevne stykke danner et rør. Rul det sammen og stik det ind i basrøret, lad det slutte til rørets side, så det sidder rimeligt fast. Lad det stikke 3-5 cm ud til at starte med. Lyt. Skub det tilbage i røret 1 cm ad gangen til du synes det er godt. Eller start med et rør som stikker 10 cm bagud. Og skub ind til det hele passer. Sæt papirstrimlen fast med tape, eller køb noget karton og sæt bedre fast på røret, når du har fundet ud af hvor langt ud det skal sidde. Sådan gør man.

Denne måde er langt langt bedre end den der med at kvæle basporten. Du vil iøvrigt sikkert bemærke at du får "bedre" mellemtone og diskant - de to rider jo på basbølger og det er en væsentlig grund til man ikke bare må lukke af for et basreflekssystem. Det er jo født til at ånde frit og skal ikke begrænses. Basrefleks overgår lukkede systemer by far.

Held og lykke!

Spænende læsning,og den løsning kendte jeg ikke til.

Til top Vis Fl.D.P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fl.D.P

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 November 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Du kan også påvirke portnen med dæmpematriale indvendig i kabinet, placeret omkring porten

Det har jeg oplevet som en bedre løsning end "sok-løsningen"

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 November 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Tak for alle fiffene

men det endte med at jeg rykkede højtalerne lidt tætter på væggen og ikke satte dem så meget i vinkel, så var den der, så de endte 45.5 cm fra bagvæggen og vinklet en halv cm.

helt utroeligt hvor meget 1cm kan betyde for lyden!

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes