| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle! 
Jeg har et spørgsmål.
Hvad er det der gør en højttaler-enhed hurtig til at bearbejde det elektriske signal til lyd?
mvh.
Adamfelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
|
Hejsa alle! 
Jeg har et spørgsmål.
Hvad er det der gør en højttaler-enhed hurtig til at bearbejde det elektriske signal til lyd?
mvh.
Adamfelix
Hej
Ha ha, nu er hurtighed jo relativt, mener du svingninger per sekund, peaks (opbrydninger) eller hvordan?
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Adamfelix skrev:
|
Hejsa alle! 
Jeg har et spørgsmål.
mvh.
Adamfelix
Hej
Ha ha, nu er hurtighed jo relativt, mener du svingninger per sekund, peaks (opbrydninger) eller hvordan?
vh
|
|
|
|
|
|
Nu skrev jeg jo hvor hurtig en enhed var til at omforme et elektrisk signal til lyd.
jeg ved ikke hvad man kalder denne egenskab på fagsprog. Er det helt volapyk det jeg skriver? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 03:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ingen expert, men vil da mene at magnetspolen er den, der omsætter det electriske signal til svingninger, der får membran til at svinge, så der kommer lydbølger = lyd. Så vægten af membran og ophængninsskum (lettere er bedre) og kraften er magneten og spolen, der får højttaleren til at svinge er vigtigst, hvis man antager, at hurtighed er vigtigst.
Jo højere antal ohm, jo lettere er højttaleren at drive, hvilket muligvis også gør den hurtigere. En mere detaljeret forklating herom, kan jeg ikke komme med pt.
Er som sagt ingen expert så ret mig endelig :)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 05:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er frekvensrelateret - forklaret på "træskomaner" kan du tænke på en basguitarist, han spiller simpelthen langsommere end en violinist - det samme gør sig gældende med en tuba i forhold til en trompet, det er meget svært at spille hurtigt på en tuba
Det vil sige at instrumenter som spiller dybe toner er langsommere end instrumenter som spiller høje toner
Det samme gør sig gældende med højtalerenheder - små enheder til høje frekvenser og store til lave ditto - og så selvfølgelig heldigvis også sådan at enheder formår at gengive frekvenser uden for dens ideelle område rimeligt
Det er så også en udbredt misforståelse at små basser skulle være hurtigere end store - det er ikke tilfældet så længe de spiller bas - men bevæger vi os lidt op i frekvens bliver den lille enhed hurtigere hvor den store enhed simpelthen bliver for tung
Det peger så igen på sammenhængen mellem vægt og størrelse som giver mulighed for at ændre lidt på enhedens egenskaber - ved at lave den store membran let vil den kunne gengive lidt højere frekvenser, men mister så samtidig lidt i bunden - og her er så det sjove, at ved meget lave frekvenser øges følsomhed i takt med øget vægt - men vi skal kun over subfrekvenser, så forholder det sig stik modsat og følsomheden øges i takt med lavere vægt
Men der mange kompromisser og variabler som stivhed, magnetsystem og ressonanser i det svingende system
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > Jeg har nu hørt at den tankegang omkring vægt og magnet er noget sludder. Det hele handler om Induktion. Altså Le. Accellereationsfaktoren har intet med hastighed at gøre, kun følsomhed (vægt og BL).
Energien vandre igennem en tung membran lige så hurtig som en let membran. Dog er tabet størrere i en tung membran, hvorfor det kun har noget med følsomhed at gøre.
Det er induktionen der bestemmer hvor hurtig en enhed er. Prøv og kig på frekvenskurver og kig på Le. Enheder med høj Le går ikke så højt i frekvensområdet som den med lav Le. Det er jo derfor man kan se 15" PA enheder gå op til et godt stykke over 5-7000Hz. De har en lille spole.
Problemmet med små spoler er at man få en kort xmax (membranvandring), men Dan W fra AdireAudio har lavet et nyt motorsystem hvor du med en meget lille spole får et meget lang vandring (33mm liniær hver vej). Se mere på www.adireaudio.com (Det hedder XBL^2).
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Musicus > Jeg har nu hørt at den tankegang omkring vægt og magnet er noget sludder. Det hele handler om Induktion. Altså Le. Accellereationsfaktoren har intet med hastighed at gøre, kun følsomhed (vægt og BL).
Energien vandre igennem en tung membran lige så hurtig som en let membran. Dog er tabet størrere i en tung membran, hvorfor det kun har noget med følsomhed at gøre.
Det er induktionen der bestemmer hvor hurtig en enhed er. Prøv og kig på frekvenskurver og kig på Le. Enheder med høj Le går ikke så højt i frekvensområdet som den med lav Le. Det er jo derfor man kan se 15" PA enheder gå op til et godt stykke over 5-7000Hz. De har en lille spole.
Problemmet med små spoler er at man få en kort xmax (membranvandring), men Dan W fra AdireAudio har lavet et nyt motorsystem hvor du med en meget lille spole får et meget lang vandring (33mm liniær hver vej). Se mere på www.adireaudio.com (Det hedder XBL^2).
|
|
|
Hey tak for svar! Jeg er ikke lige så klog på det her felt.
Men kunne du måske remse op hvilke parametrre der har noget at sige hvad angår hurtighed og hvad parametrene skal vise for at en enhed er hurtig eller langsom. så ville jeg være meget glad!
Glædelig jul! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu sagde jeg magnetsystem, som jo altså også omfatter svingspolen
Vil du have en STOR enhed med rimelige højfrekvensegenskaber, skal du se på enheder med lavt Le
Men det er altså oftest også enheder som er svage ved laveste frekvenser
Der kan i nogen omfang kompenceres for lavt Le ved at anvende meget kraftig magnet, men det giver som bekendt lavt Qt = stram/svag bas
Men ser vi på 10" og derover vil det være en god ide at dele op i 3 grupper
1. Enheder med exstreme bas egenskaber
2. Enheder med hæderlig mellemtone
3. Enheder med deciderede bredbåndsegenskaber/højere frekvens
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Vil du have en STOR enhed med rimelige højfrekvensegenskaber, skal du se på enheder med lavt Le
Der kan i nogen omfang kompenceres for lavt Le ved at anvende meget kraftig magnet, men det giver som bekendt lavt Qt = stram/svag bas
|
|
|
Hey tak for svar!
Jeg har fundet 2 enheder hvor det tilsyneladende er det modsatte der gør sig gældende.
Hvorfor?
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=97
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=98
den enhed er den med højest Le men den går 2-3 oktaver højere end den med lavest Le. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu ret enkelt - du vil se at enheden som rækker højere i frekvens har mindre svingspole/voicecoil - både mindre diameter og kortere slaglængde
Nu er forskellen på Le 1.4 0g 1.7 ikke markant - at enheden med bredere frekvensområde stadig har højeste Le formoder jeg er fordi den har et mere effektivt svingspolesystem grundet kortere slaglængde
Det er en kendt kendsgerning at enheder med kortest slaglængde altid lyder bedst, indenfor deres virkeområde - mindre svingspole giver generelt bedre højfrekvens
Du må nok erkende at hvis du vil opnå noget exstra i den ene ende, så mister du også noget i modsatte ende - alting har sin pris
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det er nu ret enkelt - du vil se at enheden som rækker højere i frekvens har mindre svingspole/voicecoil - både mindre diameter og kortere slaglængde
Nu er forskellen på Le 1.4 0g 1.7 ikke markant - at enheden med bredere frekvensområde stadig har højeste Le formoder jeg er fordi den har et mere effektivt svingspolesystem grundet kortere slaglængde
Det er en kendt kendsgerning at enheder med kortest slaglængde altid lyder bedst, indenfor deres virkeområde - mindre svingspole giver generelt bedre højfrekvens
Du må nok erkende at hvis du vil opnå noget exstra i den ene ende, så mister du også noget i modsatte ende - alting har sin pris
|
|
|
Okay.. nu er jeg med.. 
Men så vidt jeg kan se er der lavere fs i den der går højest op.
Det er måske bare grundlæggende en bedre enhed? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til HiFi burde den mindre slaglængde på +/- 5mm være rigeligt - men til PA kunne det være en begrænsning for opnåeligt lydtryk
Men husk nu lige at det ekstra enheden måske kan i toppen ikke nødvendigvis lyder godt - men en blød afrulning uden peaks er altid at foretrække
Men til HiFi ligner den bestemt som et bedre valg, men forskellen er måske minimal - men måske nok så vigtigt er enheden mest lineær i det område den bør bruges
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 03:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
ahh, hvad for noget...????? Le bidrager til det samlede BL produkt. Men det er meget afhængigt af det elektriske signal du tilføjer. Hvis du ikke har nogen seriemodstand i form af impedans eller andet, så er jeg faktisk i tvivl om, hvor meget enhedens arbejdspunkter flytter sig...i praksis altså, din impedanskurve bliver i hvertfald mere vild med et højere BL.
sludder og vrøvl, der er 100 andre faktorer at se på, ex. en membrans egendæmpning...
15" har som regel en svingspole på 4", det er ikke specielt småt og dermed får du netop et højt Le. Og nej, grunden til at en pro enhed går langt op skyldes, at den har et stift ophæng/bundstyr, let membran (ofte af papir som bidrager i dens opbrydning til at gå langt op) og såmænd er magneten heller ikke så lille endda.
alt i alt kan man godt argumentere for en hurtig enhed bestående af en let membran (som måske bryder op), stift ophæng og en kodyl magnet - så skulle der være en chance for god følsomhed, måske oven i købet parret med opbrydninger eller måske bedre endnu i form af peaks.
Men ellers er hurtige enheder subjektivt og efter min overbevisning et produkt af andre faktorer. Dog vil jeg mene, at "hurtige enheder" er enheder med lette og stive membraner og med høj følsomhed, gerne over de 100 db. Bas kan ex. føles gumpetungt hvis dit samlede Q er for højt og man ikke har faset den ordentlig sammen med resten af systemet. Dermed kommer bassen at "stå alene" og lyder dermed langsom. En hurtig bas er ofte kendetegnet ved, at bassen ikke går særlig dybt, men måske bare virker sådan.
Men summa sumarum, enheder tager altså den tid de er bestemt til, altså svingninger per sekund.
Håber det hjalp, selvom vi ikke nærmede os et svar som sådan.
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
musicus skrev:
|
|
|
|
Hey tak for svar!
Jeg har fundet 2 enheder hvor det tilsyneladende er det modsatte der gør sig gældende.
Hvorfor?
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=97
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=98
den enhed er den med højest Le men den går 2-3 oktaver højere end den med lavest Le.
kig lige på enhernes andre parametre, den ene har en membran vægt noget lavere end den anden. Måske er den enes ophæng også stivere, og magnetens ligeså. Der er desuden også forskel på svingspolerne, den ene har ex. en 3", den anden en 4"
Kunne ikke downloade den ene, men kan se at der er masser af forskelle.
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den af disse to enheder med bredest frekvensområde må faktisk være blødere ophængt da den har lavere egenressonans, trods mindre svingende masse ( mindre svingspole ) - jeg medgir Adam at der faktisk er nogle modstridende størrelser som formentlig grundt et heldigt mix alligevel giver en bedre enhed
Jeg tør godt konstatere at tommelfingerregelen om at enheden med kortest slaglængede som udgangspunkt generelt giver den bedste lyd - unødvendigt at have exstrem slaglængde som man egentlig ikke har brug for
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Den af disse to enheder med bredest frekvensområde må faktisk være blødere ophængt da den har lavere egenressonans, trods mindre svingende masse ( mindre svingspole ) - jeg medgir Adam at der faktisk er nogle modstridende størrelser som formentlig grundt et heldigt mix alligevel giver en bedre enhed
Jeg tør godt konstatere at tommelfingerregelen om at enheden med kortest slaglængede som udgangspunkt generelt giver den bedste lyd - unødvendigt at have exstrem slaglængde som man egentlig ikke har brug for
nej, det forholder sig netop sådan, at hvis en enhed er stift ophængt, så går den også højere op! Og det er lettere at få et bredere frekvensopråde opadtil. Selvfølgelig er den enhed med lavest fs, som går længst ned, membranens vægt har dog også afgørende betydning. Der er intet der fortæller dig, hvilke af disse to enheder der er bedst. Den ene kan klare 700 watt, så den er lavet til at blive misbrugt. Det er ikke sikkert at det er svingspolen som giver den ekstra masse - jeg tvivler! Det er sandt, at man generelt kan kigge efter den enhed som har lavest power max, som udtryk for bedre lyd - men det er som du nævner, kun en tommelfingerregel.
Under alle omstændigheder skal man kigge på TS og hvad man i sidste ende skal bruge enheden til. Derefter kan man jo så tage en lytter.
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
musicus skrev:
|
nej, det forholder sig netop sådan, at hvis en enhed er stift ophængt, så går den også højere op! Og det er lettere at få et bredere frekvensopråde opadtil. Selvfølgelig er den enhed med lavest fs, som går længst ned, membranens vægt har dog også afgørende betydning. Der er intet der fortæller dig, hvilke af disse to enheder der er bedst. Den ene kan klare 700 watt, så den er lavet til at blive misbrugt. Det er ikke sikkert at det er svingspolen som giver den ekstra masse - jeg tvivler! Det er sandt, at man generelt kan kigge efter den enhed som har lavest power max, som udtryk for bedre lyd - men det er som du nævner, kun en tommelfingerregel.
Under alle omstændigheder skal man kigge på TS og hvad man i sidste ende skal bruge enheden til. Derefter kan man jo så tage en lytter.
vh
|
|
|
|
|
|
Hejsa! Tak for svar! 
Jeg ved ikke om du lagde mærke til at den både går højest op og går dybest, altså en og samme enhed. hvad skyldes dette? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
At den går højere i frekvens skyldes det lettere svingende system (membran og svingspole)
At den går dybere skyldes lavere egenesonans, og da den er lettere kan det kun skyldes blødere ophæng
Ved nærmere eftersyn kan jeg se at de to enheder har vidt forskellige membraner - den tunge har en lige konisk membran med forstærkning - den lettere har en glat og lidt kurvet membran
En glat kurvet/buet membran er klart at foretrække - gode basenheder er ofte meget dybe - og enheder med gode højfrekvens egenskaber er ofte mere flade
Men hvis det egentlig var helt så enkelt ville verden kun bestå af lutter gode enheder 
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
tadman> Prøv nu og læs DanW's artikel. Le er den afgørende parameter hvad angår en hurtig enhed. Selvfølgelig kan man ikke se udelukket på én parameter, men det skulle være den vigtigste. Læs artiklen. Flere topingeninøer ved scanspeak har givet artiklen ret.
|
| Til top |
|
| |