Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: OPamp skift: fra TL072 til NE5532? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jeg blev nysgerrig efter at undersøge, om min ellers udmærkede lille og gamle effektforstærker Classé 70 skulle kunne forbedres. Fandt ud af, at den i indgangen har en dual opamp: TL072, som jeg så efterfølgende har undersøgt renomeet af: det er ikke godt!

Har så undersøgt i dette forum hvad der anbefales, og jeg er ikke vild med fet's og vil derfor undgå OPA27/37 familien (findes den i dual-udgave?)

Fandt så anbefalinger af NE5532/43, som jeg gerne vil prøve.

Mit spørgsmål er derfor: Kan jeg bare udlodde den eksisterende, og ilodde en NE5532, eller skal der andre modofikatioer til?

Anbefales andre OPamp i stedet?

Tak for input.

PS: det er vist ligeså galt med min Classé 30 forforstærker, men det kommer jeg tilbage til. Den har jeg ikke diagram på.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg lodde den ud, og sætte en sokkel i - så kan du teste forskellige uden at skulle lodde hver gang 
Jeg tror du vil bliver overrasket over hvor stor forskel der kan være, på opamps.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Pas lige på her.

TL072 bliver som regel ikke brugt til lyd, men primært som DC servo osv. Så vidt jeg husker er det ikke en gang pin kompatibelt med NE5532.

Hvis det nu bliver brugt som dc servo (og det er jeg næsten overbevist om den gør) kan du med fordel skifte den med en TL052.

Ellers så vidt jeg kan huske fra denne gang jeg har kigget i en Classe, bruger de BB OPA2134 kredse. Efter min mening kan de med fordel skiftes til en OPA2132 som ikke er så skarp i lyden.

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Pas lige på her.

TL072 bliver som regel ikke brugt til lyd, men primært som DC servo osv. Så vidt jeg husker er det ikke en gang pin kompatibelt med NE5532.

wHAT!  gu' er den direkte kompatible ben for ben ...,

Det får mig til at spørger, hvilken årgang er du fra ?

TL072 blev nemlig bla. benyttet bla. af tidsskriftet "Ny Elektronik" i en byg selv pre-amp som benyttede vores kære (nu lille trætte degraderet til lala funktion) TL072 (TL082 for de fattige) i den reguleret strømforsyning, liniedelen, riaa og for de Marantz orienteret tonekontrol modulet med bas, mellem og diskant reguleringer..., dette modul benyttede TL074 (TL084),

konstruktionen blev trykt lige omkring 1979-1980 ...., her var der tale om hvad der for perioden var et meget seriøst audio projekt med super op-amps fra Texas Instruments  

og når det på daværende tidspunkt var et faktum at en TL0xx op-amp havde højstatus,

så kan man jo lige som regne ud at det var pææænt langt tid før det var muligt at købe en NE5532  

Ps. jeg lavede selv den pre-amp ..., meget yt! i mange kredse pga. brugen af op-amps

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg kan absolut tilsutte mig anbefalingen til at udskifte IC'en, med en sokkel, således der kan prøves med lidt forskelligt

Selv har jeg hamre gode erfaringer med at udskifte NE5532 med 2 stk Analog Devices OPA627.
Der er en tysker, som laver nogle rigtig fine moduler, som passer lige i din sokkel.

Det synes jeg er en rigtig snild løsning, som giver en go lydforbedring, selvfølgelig forudsat, at den sidder i signalvejen, og ikke i servo eller andre DC styrekredsløb.

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

hifiigen

10 til 1 på at det er DC-Servoen ..., du vil næppe kunne høre forskel, men vil du insistere på at have 1mV eller mindre DC Offset i "worst case" så sæt "overkill" op-amps i forstærkerens DC Servo kredsløb, om det er for mange spildte kroner at benytte i den funktion ? ..., Det vil  realistisk mest dreje sig om et spørgsmål vedr. "placebo" effekt ..., det er i nogle tilfælde den karma der driver værket for nogle folk  

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Tænk at et så "seriøst" firma som Classé benytter en TL072  Uha det er High End!!!!

Jeg kan simpelthen ikke se hvad der har fået dem til at vælge TL072... Eneste argument er prisen!!
Smid en NE5532A i. Husk det skal være en "A" udgave, der er "trimmet" til audio.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Tænk at et så "seriøst" firma som Classé benytter en TL072  Uha det er High End!!!!

Jeg kan simpelthen ikke se hvad der har fået dem til at vælge TL072... Eneste argument er prisen!!
Smid en NE5532A i. Husk det skal være en "A" udgave, der er "trimmet" til audio.

Min Classé var deres entry level forstærker, så egentlig high-end har de ikke selv kaldt det. Det er kn dem der har dem til salg brugt der gør det! Den spiller nu godt synes jeg, men ærlig talt (Placebo-effekten er nævnt ovenfor) SÅ SYNES JEG DEN BURDE LYDE LIDT BEDRE NU JEG VED DER SIDDER EN RIGTIG DÅRLIG IC I!

Nå, der er mange af de der små lakridskonfektstykker at vælge imellem:

http://www.aeri.com/search/NE5532A

Der er flere fabrikanter med flere udgaver. Hvad skal jeg vælge?

Og hvor køber man dem her i DK?

Det med sokkel lyder jo felksibelt, men vel ikke den kontaktmæssige beste løsning - på sigt. Man kan selvfølgelig efter afprøvning lodde den endelige i. Jeg er dog ikke tilhænger af for mange gange lodninger på printet - men man kan vel også lodde den endelige fast i soklen?

Tak for rådene indtil nu. Jeg vil smide et diagram til The Dude, så får vi se om den er DC serve regulerende eller signalforstærkende.

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

PB i din inbox

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Lige en update:

The Dude har været rar og sendt mig en del forslag til opgraderinger.  Bl.a. en del parallelkoblinger ef eksisterende og nye el-lyt-kondensatorer med parallel film typer, af angiveligt fabrikat. Men det er jeg ikke lige i hjørnet til at forgribe mig på: 1: jeg er ikke stor tilhænger af lytter parallelkoblet med film: det lyder "kantet" og uharmonisk i mine tidligere ører. 2. Det fylder ad helvede til!

Men han forslår en ændret lyt på 4,7MF til en lyt + film. Tænk: en lyt i signalvejen! Dér havde jeg gog en 10MF SiderealKaps liggende, og det var en god upgrade. Efter et par dages sianalbehandling, hvilket var nødvendigt: mere luft, hul-igennem og klarhed. Bkkerner har mere farve. Dog også en anelse hårdhed, måske min gamle opamp ikke kan følge med?

Nu venter jeg bare på modtagelsen af de opamp The Dude anbefalede - så om det senere.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 04:05 | IP-adresse registreret  

Smid en AD8066 i og sæt dig tilbage og nyd, hvordan lyden bliver 10x så ren og velopløst, samt meget større, indbydende og lækker. Det sker 8 ud af 10 gange, når jeg har skiftet til 8066.

Har du 80'er grej, der skriger, er 8620 måske et bedre valg, den har lidt lavere egenstøj, og mere relevant, ikke særlig stor båndbredde, så toppen en mindre velopløst og fylder mindre i lydbilledet. Den lyder mere hen af 5532, blot renere og MEGET mere åben, velopløst og ren.

Desværre har jeg et par gange konstanteret, at lyden bliver hård, tynd og massiv ved skift til de hurtige op-amps, men de fleste gange giver det et enormt løft. AD8610/8620, er dog i de fleste tilfælde et sikkert valg.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Tak for input.

AD8066 og AD 8620 er begge FET-bestykket, og jeg vil gerne undgå FET's.

OPA627 anbefalet ovenfor er tillige med FET.

Er der andre alternativer end NE5532 hvis det skal være fedtfri? (FET-fri)

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg tror nu ikke man skal være direkte bange for fet´s. Jeg har fornylig skiftet fra 5534 til en AD 8065 (single udgaver). Forskellen er ikke lille, men min Meridian DAC fra 1990 spiller altså nu ret godt. Opamps er ikke alt, men det er min klar oplevelse at hurtige opamps kun er til det bedre. Toppen er pludselig fri og bunden ikke "skjult".  Jeg har oplevet at min lyd er virkelig blevet hævet fra middelmådigt til at lugte lidt "hi-end".

Jeg kan anbefale AD826 som jeg mener er kompatibel med 5532. En anden er OPA275. Den er også en anelse bedre end 5532, men 8065 er afgjort den bedste af de tre. I din stereokreds er det naturligvis 8066 du skal bruge. De fås som SMD monteret på et 8-ben print, så sokler er afgjort hensigtmæssigt. Du bør prøve dem alle, kredsene koster ikke nogen krig.

Mvh  

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Gør dine egne forsøg og glem hvad kubikken prædiker...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Som det blev nævnt af flere er vigtigt at udersøge om opamps'ne sider i signalvejen, eller bare er servo-amps eller andet.

Mit bud på rigtig god opamp er LM4562 fra national, den findes også DIP8 og er pin kompatibel med TL072. Hvis du har tilgang til et oscillioskop kan du hurtigt se om det er en servo amp eller om den sider i signal vejen.

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Gør dine egne forsøg og glem hvad kubikken prædiker...

www.brndog.com

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

ADVARSEL:

Husk på at en AD8620/8610 (måske flere)  kun kan holde til +- 13 Volt

http://cimarrontechnology.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS& amp;Category=6

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Op-Ampen er en ganske alm. buffer og sidder altid sidder i signalvejen, den er implanteret før power-ampen for at lave en balanceret indgang  ..., desværre springes den ikke over når man bruge Phono indgangen hvilket nemt kunne ha' været lavet ved at wire XLR/Phono omskifteren en smule anderledes, jeg skrev til Hifiigen ...at pricipelt så kan op-ampen ikke være god nok i det at lyden altid skal igennem komponenten ... strømforsyningen til Op-Amp kan klart tag fordel af parr. af de lytter der sidder omkring spændings regulatorene ...jeg kan lige svare på et spøgsmål som Hifiigen havde til mig ...Jo! det kan klart betale sig at benytte bedre regulatore men jeg ville stadigvæk benytte parr. af lytterne der sidder i strømforsyningen til Op-Amp(s) som er vist på tegningen "Reg/Bal input buffer" 

mht. parr. kobling så benytter Classe' rent faktisk selv den metode i den lokale strømforsyning til power-ampens differential og VA trin ...deres overlap konderne i mellem er bare ikke særlig gennemført 

en anden ting er at regulatorenes udgangsspænding uden problemmer kan sænkes fra de nuværende +/- 15VDC til +/- 12VDC for at gøre Op-Amp PSU'en kompatibel med de kredse som ikke tåler +/- 15Volt ...

mht. til hårdhed i lyden når der parr. kobles konsekvent i en power-amp .., så er det som regel kilden der bliver afsløret som værende underlødig

Og prisen på kilden er desværre alt for ofte ikke en direkte reflektion af dens lydkvalitet 

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Meget taknemmelig over den gode hjælp jeg har fået i opgraderingsprojektet. Tak The Dude for direkte input. Har bestilt forskellige opams, sokler mv., men det er endnu ikke modtaget.

Men jeg har spekuleret på denne mulighed for Op-amp opgradering:

Opamperne sidder som input-buffer, og er 100% modkoblet. Der sidder to stk. og de anvendes begge når forstærkeren fungerer med balanceret input. I ubalanceret brug (single-point eller alm.) anvendes kun den ene opamp. Da jeg kun anvender single-point fungerer opampen som fasevender med forstærkning på 1. Signalet går ind i opampen på +In, og der er en modkoblings jumper mellem -In og Out. 

Kan jeg så ikke bare lodde en jumper mellem opampens +In og Out? Og således springe Opamp'en helt over? Jeg skal vende + og - på højttalerne for at opretholde en samme absolutte fase.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Fedt! du har set lyset

Der er en nemmere metode ..., kik på hoved diagrammet (70PCB2) 

Du får mest ud af at trække kabel direkte mellem Phono stikket og hovedprintet,

den varme og kolde leder fra phonostiket føres til henholdsvis VE+ og stelpunkt på R102

-VE skal!!! føres til stelpunktet på R102.

Så har du sprunget hele indgangs printet over ink. omskifteren og Op-Amp ...,

selv den bedste Op-Amp kan ikke levere bedre lyd end ingen Op-Amp i signalvejen  

Jeg vil ligeledes anbefale dig at tilføje en kondensator på 200pF/630V- 1% Philips for at skabe et RC filter sammen med med R101 overgangsfrekvensen bliver ca. 160KHz -3dB

Konden skal tilsluttes punktet mellem R101 og C101 og den "kolde" leder føres til stel (ex. ved R102)

Det øger HF stabilteten og det har den bi-effekt er at forstærkeren levere en betydelig bedre diskant 

Så er der serveret

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum