Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Trapez Xii (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Ved et tilfælde faldt jeg over et sæt kabinetter fra en af de højttalerer jeg var helt pjattet med i 80'erne (Fik aldrig hørt dem men var vild med designet) og da de var billige slog jeg til  Har endnu ikke helt besluttet mig for om de skal skifte farve til hvid.

Nu er der så lige den detalje at der ingen enheder var udover de originale Focal 5N312 mellemtoner, men det giver jo mulighed for at lade sig inspirerer af hvad der er kommet på markedet af enheder siden den gang (Derfor det extra "i" i navnet  )

Der til kommer lidt godt fra en kuldsejlet projekt. Så min beholdning ser pt. sådan ud...

Diskant: Vifa XT25
Mellen: Focal 5N312 eller Seas CA15RLY ( http://www.seas.no/Prestige%20Basser%20PDF/CA15RLY-H1216-08. pdf)
Bas: ???

Diskanten og SEAS'en har jeg haft til at spille med et 6db kondensatorfrit serie-filter som jeg var godt tilfreds med (dog ikke meget bas) men 2 spørgsmål trænger sig på.

1. Vil Focal'en mon være et bedre valg end Seas'en?
  2. Hvilken 10" bas vil være en passende legekammerat til Trapez'en

Forslag om kommentare er velkomne

Og lige en ting mere. Hvad er det for nogle rille der er i mellemtone-kammeret? Det ser ud til at når der bliver klæbet skud henover, så har man næsten noget der ligner en akustisk ventil?

/Brian

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 04:56 | IP-adresse registreret  

Hva' med en Peerless 10" SLS?

Kan godt være en akustisk ventil til mellemtonen - BAS-delen til den oprindelige Trapez var jo designet med en sådan :) 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Har kigget på SLS'en men min mellemtone har en følsomhed på 87dB og SLS'en på 88.7dB, så jeg er lidt bange for at den er lidt for følsom i fht. min mellemtone.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

du kan godt  bruge den  enhed .. du kan bare dæmpe den lidt..
Dæmpning ca 1 dB 2 dB 3 dB 4 dB
Serie modstand, ohm 1 1,5 2,2 2,7
Parallel modstand, ohm 33 27 22 18

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Måske du kunne bruge en 12" SLS med akustisk ventil måske

Brug evt. justerbare L-pads

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke vild med at skulle bruge dæmpning på bassen. Dels er det her der bliver afsat mest effekt og dels får forstærkeren ikke så godt "fat" i bassen når der sidder en modstand i vejen.

Mht. SLS'en i en 10" så er den godt med i mine overvejelser, men der er jo også andre sjove enheder. F.eks. har jeg godt kik på en VifaPL26WR09-08 som ser rigtig spændende ud.

Skal bare lige regne lidt på hvordan SLS'en og Vifa'en vil opfører sig i det givne kabinet.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

De justerbare L-pad var nu IKKE tiltænkt bassen, men derimod mellem/diskant

bassen må meget gerne være mere effektiv end resten men selvfølgelig fri for peaks

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Kære Brisse

Er du klar over at Audiovector/F3-lyd for få år siden solgte et ultimativt opgradekit til Trapez'en? Det så meget spændende ud og lignede det jeg selv fik opgradet mig til da jeg var Trapezoid. Et af de bedre opgrades for mig(min var en X og ikke Xi) var at montere en "ny" frontplade i vandfast finsk birkefinér(et af opgrades´ne mellem X og Xi var at kabinettet var med højere densitet). Det hjalp gevaltigt på sammenhæng, timing og definition i bunden(boede på 14m2 - puha).

Kh Ingolff

Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej Ingolff

Se det var nyt for mig - lyder spændende! Kan du fortælle mere om det opgrade-kit? Var kun forpladen eller blev der også skiftet enheder? Fortæl endelig mere.

Mvh. Brian

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg svarer mere fyldestgørende i morgen - Kh osv.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

PL26WR09-08 dem har jeg 2 stk af .. det har en db på 87.. de spiller oki ...  men en 12" lyder lidt mere naturlig end disse enheder.. hvis du ikke vil dæmpe dem.. kan du bare lave det med et aktiv dele filter.. og bruge 2 forstærker i stedet for

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud, Brisse. Har selv haft en xi'er, og den var altså ikke noget at råbe hurra for. Hvis jeg var dig, ville jeg også finde en ny mellemtoneenhed .

Bliver spændende at følge projektet!

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Kære Brisse

Der var mange forskelle på X og Xi men ikke noget der ændrede markant på lyden. Det jeg selv tror gav mest forskel var at kabinettet til sidst blev lavet af MDF-fibreboard(spåndplade af mere findelt savsmuld). Efter min opfattelse var bassen i Xi ringere end(mindre svingspole) forgængeren. Forskellen var næsten den samme. Dog fik mand i Xi ikke så meget fordel af at have en stor strømforsyning i sin forstærker(Sugden A48) som i X. Dette gjorde til gengæld at mindre forstærkere klarede sig bedre med Xi.
 Der var flere versioner af hver model der hovedsagelig skyldtes ændrede leverandører. De revner fra mellemtonekabinettet til op bag diskanten du spørger til blev lukket af flere af mine kammerater. Ikke at jeg kunne høre nogen videre konsekvens heraf. Mine var dog også modificeret kraftigere end deres(magnet piggyback på både bas og mellemtone og endnu et eksamensprojekt som spole(rummål større end basenheden) i delefilteret). De endte deres dage solgt tilbageført til original og solgt til en ung mand der straks brændte basenhederne af - øv.
 Den nævnte forpladeændring var noget jeg selv fandt på og snakkede med Ole Klifot om. Jeg tror ikke han var begejstret. Udskæringen af den var et svendestykke for en af mine medkollegianere. Skal den flugte eksagt er det ikke noget for begyndere.
 Efter dagens standart(blandt de kombetente producenter) er Xi lidt sløv i det. Mange har formået at få mere ud af de løsninger F3 prøvede at give. Ligesom de problemer mand forsøgte at løse i dag ofte klares på anden vis. Der er sket rigtigt meget på højtalermarkedet siden da.
 Den ulimative version er set på en Messe i Falkonér for få år siden. Den havde såvidt jeg kunne se en ordentlig mothherf***'** af en svingspole i Bassen, en anstændig spole i filteret, en ny diskant og mellemtone jeg syntes at huske jeg havde set før. Det komplette sæt var lavet i anledning af lanceringen af deres nuværende topmodel som vidst faldt sammen med et jubilæumsår for Trapez'en. Måske det kunne være sjovt at se hvad de laver til 30års jubilæet for Onken/Focal - Hø. Alle elektromekaninske dele kostede så hut jeg hvisker 3.5-4.5 tusind kroner per side men det må du selv checke. Det falder nok ikke lige inden for de økonomiske rammer du starter ud med. Det var ikke muligt at høre dimsen på messen men det fik mig da til at varmes lidt om hjertet og tænke på de skønne kabinetter du også er faldet for.

&nbs p; God arbejdslyst
         &nbs p;                           Ingolff

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Tak til ingolff for info'en - kunne være sjovt at se den heftige trapez fra falkoner-messen.

Eller er der sket lidt nyt - eller rettere der kunne ha' været sket lidt nyt. For nu har jeg regnet på nogle forskellige enheder og jeg har besluttet mig til at gå efter et par Peerless SLS 10". Dem har Dansk Audioteknik på lager og der bliver de liggende  Var lige forbi forretning i dag omkring kl 15 og der var lys i butikken og en masser fine højttalere, dog bag en lukket og låst dør så basser fik jeg ikke nogen af idag.

Kabinetterne skal også ha en kærlig omgang med sandpapir da jeg har besluttet at de skal være hvide. Og med lidt held kan jeg få det klare i weekenden.

Hvor får jeg fat i skum til fronten? Har ikke rigtig kunne finde noget hos DAT (af indlysende årsager kun checket via deres hjemmeside) og Frequence.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes