| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle! 
Jeg har et sprøgsmål:
Hvorfor er alle PA-højttalerenheder (ikke compressiondrivers) lavet med papirmembran?
Og er der PA-enheder (ikke compressiondrivers) med andet end papirmembran?
Links er velkomne! 
mvh.
Adamfelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
|
Hej alle! 
Jeg har et sprøgsmål:
Hvorfor er alle PA-højttalerenheder (ikke compressiondrivers) lavet med papirmembran?
Og er der PA-enheder (ikke compressiondrivers) med andet end papirmembran?
Links er velkomne! 
mvh.
Adamfelix
|
|
|
Hvis tråden lige skulle være gået tabt i de seneste nye tråde, poster jeg lige her igen..  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, god følsomhed er en afgørende parameter for PA-enheder, og skal dette kombineres med god lyd, er papir et oplagt valg. Papirmembraner farver ofte lyden, men på en musikalsk og lyttevenlig måde. Papir er desuden det mest gennemprøvede membranmateriale overhovedet, dets egenskaber er kendte og forudsigelige - og PA-fabrikanter, og deres kunder, er ofte 'konservative' i deres tilgang.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Tjah, god følsomhed er en afgørende parameter for PA-enheder, og skal dette kombineres med god lyd, er papir et oplagt valg. Papirmembraner farver ofte lyden, men på en musikalsk og lyttevenlig måde. Papir er desuden det mest gennemprøvede membranmateriale overhovedet, dets egenskaber er kendte og forudsigelige - og PA-fabrikanter, og deres kunder, er ofte 'konservative' i deres tilgang. |
|
|
YES! mit første svar! tak!
Min tanke var jo at man i hifi-verden som regel oplever at papir-enheder har den laveste følsomhed, altså sammenlignet med plastisk, keramik og magnesium osv..
Hvordan kan det være?
Ville der være et andet materiale end papir der ville egne sig bedre efter din mening? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener da også man er begyndt at bruge metal membraner i PA, men nu er det jo in med hamp membraner
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg mener da også man er begyndt at bruge metal membraner i PA, men nu er det jo in med hamp membraner
|
|
|
Metalmembraner? -send link 
Ja det bliver spændene med de hampmembraner lige i bedste musikerånd.. -lidt generelt sagt!  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAK! Den er pæn
Men det var ikke det jeg spurgte om   __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beyma fremstiller flere 10" enheder med de egenskaber du søger 
18" bas, 10" mellem og tweeter har måske været på tegnebordet, men Franskmanden har nok en kone og resulterede i et kompromis 
Ps.
jeg har den tweeter der bruges i det viste projekt (Byema CP21/F), jeg kan bekræfte at den lyder rigtig godt 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Papirmembraner kan laves lette eller tunge, efter behov. Visse subenheder bruger tykke & tunge papirmembraner, de kan være særdeles ufarvede anvendt således.
Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at papirmembraner giver den laveste følsomhed? Det kommer jo an på, hvordan man anvender materialet i den givne enhed... Jeg vil fastholde, at er en let membran, og dermed høj følsomhed, en nøgleparameter - så findes der få materialer, om nogle, der kan konkurrere med papir.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Papirmembraner kan laves lette eller tunge, efter behov. Visse subenheder bruger tykke & tunge papirmembraner, de kan være særdeles ufarvede anvendt således.
Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at papirmembraner giver den laveste følsomhed? Det kommer jo an på, hvordan man anvender materialet i den givne enhed... Jeg vil fastholde, at er en let membran, og dermed høj følsomhed, en nøgleparameter - så findes der få materialer, om nogle, der kan konkurrere med papir. |
|
|
Ikke til prisen.. bruger forresten selv Beyma enhender i min sub - et par 12" monitor modeller
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at papirmembraner giver den laveste følsomhed? Det kommer jo an på, hvordan man anvender materialet i den givne enhed... Jeg vil fastholde, at er en let membran, og dermed høj følsomhed, en nøgleparameter - så findes der få materialer, om nogle, der kan konkurrere med papir.
|
|
|
Okay 
Det var også lidt det jeg ville ha' at vide..
Du har helt ret det kommer helt sikkert an på hvordan man anvender papiret
Jeg skulle bare høre om der var andre materialer som egentlig var bedre men som bare ikke blev brugt fordi det var for dyrt, keramik fx.? tror du det forholder sig sådan? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
|
Beyma fremstiller flere 10" enheder med de egenskaber du søger 
18" bas, 10" mellem og tweeter har måske været på tegnebordet, men Franskmanden har nok en kone og resulterede i et kompromis 
Ps.
jeg har den tweeter der bruges i det viste projekt (Byema CP21/F), jeg kan bekræfte at den lyder rigtig godt 
|
|
|
Jeg er glad for din deltagelse men du kommentere i en forkert tråd 
Den tråd jeg formoder at du ville ha ment at kommentere er denne: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47019&K W=Adamfelix
Hvad sammenligner du med når du siger at den lyder rigtig godt? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohh... De er godt nok pæne, hvorfor vidste jeg ikke noget om dem da jeg købe enheder.. hehe 
De egner sig langt bedre til lukkede kabinetter end dem jeg har, de er bare ikke så stærke, så vidt jeg kan se...
Jeg har altid haft det svært med eminence, ved ikke hvorfor... -bare en slags forudtaget holdning..
Nogen der har erfaringer med dem? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage til dit spørgsmål ... 
Jensen (speaker inc.) ..., tog patent på den dynamiske enhed i 1915 og membran matrialet var pap, I USA efter anden verdenskrig skete der et stort fremskridt i kvaliteten, ydelsen samt evnen til at masse produktionen højttalerenheder pga. en masse folk var blevet højt uddannet på statens bekostning, da disse folk blev fritstillet valgte en del af dem at arbejde med lyd, "mint conditon" højttalerenheder produceret i den periode fra ex. Altec og JBL for at nævne de to største er jo den dag i dag nærmest deres vægt værd ikke i guld, men i sterling sølv 
Om nogle få år når man fejre 100 året for den dynamiske enheds fødsel vil man samtidigt kåre pap som det ultimative bedste membranmatriale gennem alle tider ..membraner er mest et spørgsmål om cost/benefit (pris og ydelse/egenskaber) ...pap er til basenheder overleget hvad det angår. 
|
| Til top |
|
| |