Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter til superdiskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvad har i af erfaringer som alternativ til den sædvanlige ene kondensator?

- Jeg har alm. god dome (seas topmodel) og et meget hurtigt lille bånd (infinity semit) som jeg vil sætte på toppen, og tænkte måske lidt ala euphonia løsningen. Er det 2 ordens ved 15k? Hvordan ville i opbygge en sådan løsning.

Hvad siger erfaringerne i øvrigt?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

hmm .. det kommer an på hvad det må koste at lave ...

for hvis du går meget op i at lyden frem for alt .. vil jeg lave det med et aktivt delefilter men det kræver flere forstærker. og bliver lidt dyrt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Der er ingen positiv effekt af aktiv deling ved 15kHz: Ingen af enhederne er afhængige af elektromagnetisk dæmpning, og der kommer ingen spoler i signalvejen.
Lad metaldomen køre sit eget løb uden filtrering. Dens powerrespons > 15kHz er alligevel svagt pga. manglende spredning. Båndet deler du efter dets krav. Jeg ville da starte med en god kondensator.

Er diskanten en T25CF002?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hmm .. det kommer an på hvad det må koste at lave ...

for hvis du går meget op i at lyden frem for alt .. vil jeg lave det med et aktivt delefilter men det kræver flere forstærker. og bliver lidt dyrt

Aktivt filter, med sep forstærker, er ikke noget problem hvis det er nødvendigt. Men er det nødvendigt for at finde løsningen i hovedtræk?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Der er ingen positiv effekt af aktiv deling ved 15kHz: Ingen af enhederne er afhængige af elektromagnetisk dæmpning, og der kommer ingen spoler i signalvejen.
Lad metaldomen køre sit eget løb uden filtrering. Dens powerrespons > 15kHz er alligevel svagt pga. manglende spredning. Båndet deler du efter dets krav. Jeg ville da starte med en god kondensator.

Er diskanten en T25CF002?

Yeps sorry. T25cf002 stof dome. Spredningen er selvfølgeligt afgørende, men det er svært at se fordelen ved god spredning alligevel ved de frekvenser :) - eller hva

Skal jeg ikke lave niveautilpasning. Det vil jo påvirke domen at få et bånd på toppen?

Kan du ikke uddybe de to første sætninger - jeg skal lige forstå det ordentligt?

Er der nogen der faktisk ved hvordan løsningen er udført i euphonia?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

uddybning, OK:
En af fordelene ved aktiv drift er at forstærkeren er i direkte kontakt med enheden uden passive komponenter indimellem. Det giver maksimal elektrisk dæmpning. Da diskantenheder typisk overvejende er dæmpet mekanisk, falder dette argument for aktiv drift væk! Hvis Qe og Qm for en diskant opgives, vil du kunne se, at Qm er langt lavere end ved en basenhed.
T25CF002 er en enormt underrated, fremragende diskant. Det, jeg mente med powerrespons var, at selvom den er lineær på aksen til 20kHz, vil dens spredning aftage kraftigt over 14kHz, og dermed osse dens powerrespons. Derfor vil du kunne sætte et bånd ind over 15kHz uden at skulle bekymre dig om afskæring opadtil af Seas´en.
Men båndet skal selvfølgelig niveautilpasses med et par modstande - eller endnu bedre: en autotransformer!

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Ok,

Hvorfor så ikke bare afskære med mindre kondensator? - ligge skæringsfrekvensen højere oppe - frem for at bruge modstande?

Skal vi tune ind efter liniaritet ved 30 eller 60 grader off axis ved 5 eller 10 k - hvad er det mest rationelle hvis jeg går efter rigtig klang i hele rummet? - og vi "måler" på speakeren i en alm stue med og ikke i et lyddødt rum?

Hvis man ser på spredningen, specielt ved de lave frekvenser under 5-10k, hvad siger det os så om, om vi skal skære båndet med 1 eller 2 ordens eks. ved de 15k?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hvorfor så ikke bare afskære med mindre kondensator? - ligge skæringsfrekvensen højere oppe - frem for at bruge modstande?

hmm, så ryger den sidste rest af linearitet, ikke?

Skal vi tune ind efter liniaritet ved 30 eller 60 grader off axis ved 5 eller 10 k - hvad er det mest rationelle hvis jeg går efter rigtig klang i hele rummet? - og vi "måler" på speakeren i en alm stue med og ikke i et lyddødt rum?

Jeg ville nok starte med at niveautilpasse båndet til Seas´en med helt almindelige modstande og så smide kondensatorer ind efter øret :-)

Hvis man ser på spredningen, specielt ved de lave frekvenser under 5-10k, hvad siger det os så om, om vi skal skære båndet med 1 eller 2 ordens eks. ved de 15k?

Hvis båndet er fx. 1cm bredt, er det rundstrålende i horisontalplanet under 20kHz. Diskanten vil begynde at "beame" over 10kHz. Jeg gad ikke at rode med 2. ordens afskæring af båndet, hvis det kan holde til 1.ordens over 10kHz. Har du data på båndet? Pas på med bånd - de er sarte, og tåler IKKE at tilsluttes en forstærker uden en kondensator i serie (noget, man sagtens kan gøre med en dome).

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig brudt mig om at montere diskanten bagpå højtaleren, men det kan måske have sine fordele

Placeret foran tror jeg ikke du slippper for en lille serie spole på Seas diskanten

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig haft problemmer med at integrere mine super tweetere, tidligere brugte jeg Gamma VLD12 uden horn monteret og med en tyndere folie end standard, det giver mere luft

Lige nu har jeg en delefrekvens på ca. 14KHz/6dB okt. på mine (elskede) Technics "Leaf tweeters" ...min erfaring har vist mig gang på gang, at det det drejer sig om er dels ikke at dele for højt oppe samt meget mere vigtigt at have det rette niuvue mellem de to enheder, du er ikke det mindste i tvivl om hvornår den overlegen båndenhed tag over uden at ligge for meget til når rette niuvue er fundet .., det gøres nemmest ved at benytte L-Pad .., millimeter justering 

Det du skal primært skal benytte af optagelser, er klassiske eller anden akustisk musik, gerne percussion kombineret med sang..., højde bredde og dybde perspektiv i lydbilledet ændre sig drastisk ved korrekt niuvue til et resultat der reelt er en ny klasse ..., det er vigtigt at undgå en "imponator" setting ved at tilføje super tweeteren for meget niuvue, når det lykkes at finde det rette niuvue vil du opdage en meget interessant ting, nemlig at det samlede højttaler systems ydelse er lige så afhængig af den øverste oktav, som vi er vant til at man opnår når der implanteres en subwoofer i systemmet...nemlig at det vil tilføre mere stage..., det samme sker med STW'er ... believe it or not

Ps. mit nuværende højttaler system har en frekvensgang fra 15Hz til 125KHz .. de 15Hz (20Hz std.) er en realitet fordi at Audio Pro'en bla. er blevet ændret i dens højpass filter, som er del af ACE Bass kredsløbet   

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

hmm, så ryger den sidste rest af linearitet, ikke?

Jeg ville nok starte med at niveautilpasse båndet til Seas´en med helt almindelige modstande og så smide kondensatorer ind efter øret :-)

Hvis båndet er fx. 1cm bredt, er det rundstrålende i horisontalplanet under 20kHz. Diskanten vil begynde at "beame" over 10kHz. Jeg gad ikke at rode med 2. ordens afskæring af båndet, hvis det kan holde til 1.ordens over 10kHz. Har du data på båndet? Pas på med bånd - de er sarte, og tåler IKKE at tilsluttes en forstærker uden en kondensator i serie (noget, man sagtens kan gøre med en dome).

Jeg har desværre ikke data på båndet, men det er absolut kun beregnet til de højeste frekvenser. Blev brugt over et infinity emit bånd! - så det siger noget om accelerationsevnen. Det var ikke infinity selv der producerede båndet, mener det var Foster.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes