| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg kigget lidt ned i min Denon S10er og har fundet at eneste afkobling omkring de 4 DAC'er er lytter. De er på 22uF og 100 uF, men hele 50v selvom der hvis kun er 5v på stedet. Jeg har scoret nogle 56uF/50v og 470uF/25v, begge er ultra low ESR typer. Jeg mener ikke der skulle være nogle problemer i at skifte dem, men ville bare være sikker. Jeg kan ikke forstå hvorfor Denon har smidt 50v typer i der.
Det er også min tanke at afkoble ydeligere med 1nF // 100nF keramiske.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set flere diagrammer omkring PCM1702'eren og der er brugt forskellige størrelser på alle på nær en plads, så der faldt svaret så. Derimod undre printlayoutet mig meget. Utroligt at den kan lyde så godt med slidte lytter og dårlig printlayout.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
| Jeg har set flere diagrammer omkring PCM1702'eren og der er brugt forskellige størrelser på alle på nær en plads, så der faldt svaret så. Derimod undre printlayoutet mig meget. Utroligt at den kan lyde så godt med slidte lytter og dårlig printlayout. |
|
|
Jeg tror du skal prøve at kigge på bagsiden af printet. Der kunne godt sidde nogle keramiske kondensatorer. I øvrigt er der brugt Elna Silmic i den overalt, og det er faktisk en herregod elektrolyt. Skulle du gøre ét og andet, så kunne det være at udskifte opampsene fra de nuværende µPC4570 til NE5534AN. Det koster 1/10 af det du har gang i, og betyder langt mere. I storebroderen S1, anvendes der tillige BBPCM1702K i stedet for BBPCM1702J. Med lidt held kan du måske finde 4 stk BBPCM1702K ét eller andet sted - prøv f.eks. ELFA. kataloget finder du her www.elfa.se
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge diagrammet jeg har til S10'eren, så sidder der ingen keramiske nogen steder. Det kan godt være det er en god lyt, men den er over 8 år gammel. Så lang tid holder en lyt sjældent. En anden ting er at jeg har lytterne allerede :-)
Det med at skifte de opamps ud er også med i tankerne, men mere som i tanken om at lave en helt ny analog del. Jeg kan også tilføje at de opamps der sidder der nu heller ikke er afkoblet. Det gør måske ikke så meget med dem der sidder der nu, men smidder man nu et sæt nye og hurtige opamps i, så kræver det ekstra afkobling.
Det er et stort hobby projekt, så der må godt gå lidt tid med det 
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken opamps er den født med?
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle der hedder: uPC4570 og BA15218
NE55xx skulle være bedre. Der er også varianter af s10 med OP275 hvilket også burde være bedre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Nogle der hedder: uPC4570 og BA15218
NE55xx skulle være bedre. Der er også varianter af s10 med OP275 hvilket også burde være bedre.
|
|
|
Der kan undertiden godt finde komponenter vej til en produktionsmodel, som ikke er på diagrammet. Så hvis du ikke har kigget efter, så kunne det være en idé. 8 år er intet problem for en lyt under de driftsbetingelser. De er sikkert som nye endnu. Og jeg er bange for, at du er ved at skifte noget godt ud med noget mindre godt. NE5534 er en bipolar opamp, OP275 er en FET opamp. Denon bruger normalt ikke FETs i deres CD maskiner. NE5534 kan sagtens erstatte de originale µPC4570, som i øvrigt også er bipolar. µPC4570 har dog en noget mere glat karakter end 5534. Det er også muligt at hæve spændingen til +-15V i stedet for 12V, som er maks for µPC4570. Det gør spillen mere dynamisk. K selektion DAC´sene er betydeligt mere klare i lyden end J udgaverne
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo også prøve at se om du kunne finde nogle anbefalinger fra BB ang PCM1702 de skriver i datablade hvad der er anbefalet mht. afkobling eks.
En mulighed var ic sokler så kunne du prøve dig frem den nye fra LM4562 var også en mulighed, dog er ic sokler måske et lille skridt tilbage.
Kubikkens hjerte banker for 5532 det glemmer han lige at tilføje, hvis han SKAL vælge opamps vel og mærke.Hvad passer i praksis vel det man kan lide,så kan diskutionen om det er mere eller mindre korrekt begynde.Hastighed betyder også noget vil jeg mene.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups!
Jeg glemte lige bypass af filteret i udgangen. Det består af 4 stk lytter og 2 stk film condensatorer. Det er en herreting at bypasse det.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der DC-block lytter ryger også. Som jeg hvis har sagt, så regner jeg med at lave en ny analog del.
Tankerne går lidt på at lave en diskret opbygget analog del, men ellers en opamp basseret analog del. Det ser jeg på.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Du kunne jo også prøve at se om du kunne finde nogle anbefalinger fra BB ang PCM1702 de skriver i datablade hvad der er anbefalet mht. afkobling eks.
En mulighed var ic sokler så kunne du prøve dig frem den nye fra LM4562 var også en mulighed, dog er ic sokler måske et lille skridt tilbage.
Kubikkens hjerte banker for 5532 det glemmer han lige at tilføje, hvis han SKAL vælge opamps vel og mærke.Hvad passer i praksis vel det man kan lide,så kan diskutionen om det er mere eller mindre korrekt begynde.Hastighed betyder også noget vil jeg mene. |
|
|
Met hjerte banke for 5532/34?? Nej! Det har du misforstået. Det er måske de eneste opamps, som ikke øjeblikkeligt forårsager et hjertestop, men derfra at få hjertet til at banke, er der godt nok et stykke vej. Lige præcist i den nævnte maskine sidder der egentlig en ganske tilforladelig opamp, som dog er lidt bred i lyden. Den har dog en vis andel neutralitet over sig på trods af alt. NE5532/34 er mere ind til benet i lyden, uden at de overhovedet skal betragtes som fejlfrie. De har både det summariske element i form af en vis "wall of sound" over sig, ligesom der hænger lidt badeværelsesklang på. Mange andre opamps af langt finere aftapning forsøger at komme uden om dette, enten ved ingeting at sige, eller også i det mindste lægge en dæmper på det. Det kommer der dog sjældent ret meget dynamik ud af. De ender som regel med at være mikroskopiske udgaver af forestillingen på tynde ben og sort baggrund i stedet. Så hellere 5532/34 med tilhørende ballade og spektakel, den har også langt lavere støj og højere strømformåen end de moderne opamps. Mht. opamps, bør man nok også lige have in mente, at der i f.eks. 5534, som er en single op-amp, indgå 22 transistorer. OPA 627 indeholder 16 stk. FETs, og der er adskillige op-amps der indeholder mange flere transistorer end disse 2 eksemplet. Hertil bruges der, så vidt jeg husker, i S10 4 stk. pr. kanal i alt, hvoraf de 3 sidder i serie med signalet. Man er med andre ord oppe omkring 100 transistorer pr. kanal. En rigtig veldesignet analogdel med tilhørende I/V gør brug af omkring 1/10 af det eller endda mindre. Så det med at signalvejen er kortere i meget moderne udstyr er en af de større vildænder, der har været på færde. Signalvejen er på trods af hvad mange siger, blevet længere og længere som årene er gået. PS! Jeg mener i øvrigt at Filterforstærkeren i S10 bør ændres til SSM2169 i stedet for NE typerne. Det er en specialopamp, som vist nok kun fås fra Denon, og den koster en del.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Nu har jeg kigget lidt ned i min Denon S10er og har fundet at eneste afkobling omkring de 4 DAC'er er lytter. De er på 22uF og 100 uF, men hele 50v selvom der hvis kun er 5v på stedet. Jeg har scoret nogle 56uF/50v og 470uF/25v, begge er ultra low ESR typer. Jeg mener ikke der skulle være nogle problemer i at skifte dem, men ville bare være sikker. Jeg kan ikke forstå hvorfor Denon har smidt 50v typer i der.
Det er også min tanke at afkoble ydeligere med 1nF // 100nF keramiske.
|
|
|
Det sidste er det der vil give noget, da de super gode silmic som KK siger kan holde i 100 år (så vidt jeg husker er det en type der ikke tører ud - og under alle omstændigheder bliver de ikke belastet). 100nf af x7r typen, de 1nf af cg0 typen. Placeringen bestemmer om du får noget ud af det eller det er ligegyldigt - eller ligefrem en forringelse. Når du afkobler hurtigere i hele maskinen, står du også mere frit stillet med at eksperimentere med andre opamps.
Jeg ville som kk siger starte med at fjerne filteret, og så lytte, om det faktisk bliver bedre - eller dårligere :) - hvad siger erfaringen med andre filter typer?
Jeg bryder mig ikke om at køre uden alle de filtre. Man skal lige være opmærksom på, at eks. opamps, efter en ufiltreret udgang som giver "skarpe kanter" kan reagere meget uhensigtsmæssigt. Det er jo ikke alle der kører med Detal båndbredde ,- og det burde heller ikke være nødvendigt at konstruere til mere hastighed end der er brug for.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Kramer!
Det filter jeg er ude efter er nu LPF i udgangen. Det er lidtoldnordisk praktiseret, eftersom der ikke kommer DC fra nogen af op-ampsene - endda heller ikke under tænd sluk. Silmic holder i hvert tilfælde mere end 8 år med sådan en belastning, ellers skal der vare tale om en defekt i én og kun én af dem. Jeg ville ikke skifte dem. BBPCM1702 er i princippet glitchfri, den sender faktisk ingen støj ud. Ikke desto mindre er der kraftig filtrering i forstærkertrinnene allerede i I/V konverteringen. Næste trin har også en pæn afrulning. Kun bufferen er ikke en del af filteret. Så der slipperikke meget over 30KHz ud af den. Og lad det nok hellere forblive sådan, sålænge det er op-amps der sidder efter.
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i lytternes generelt undervurderede levetid. Det der dræber dem er høj temperatur og høj ripplestrøm. I en CD spille tæt på analogdelen er der ingen af delene så de holder "evigt"....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige en rettelse. Der indgår faktisk 5 op-amps pr. kanal, såfremt du kører single ended ud fra apparatet. Hvis du anvender de ballancerede udgange, så er der 6 stk. pr kanal. 2 stk. er af en anden type end de øvrige, de er nemlig dual typer. Den ene af dem kan ændres til ssm2139 med fordel - det er den der indgår i filteret
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
som det kan læses andet sted, så har jeg problemer med laseren i min S10'er og den kommer derfor på værksted igen. De indkøbte 470uF lytter (og nogle nye 4700uF lytter) er så kommet i min gamle og gennemmodificerede HK7225'er og der gjorde en er lille forskel. Bassen blev mere fast og hele lydbilledet hang bedre sammen. Toppen blev rettet op af keramiske afkoblinger omkring den aldrene DAC....
Glæder mig til S10'eren er tilbage uden problemer....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Stardt med at skifte ladelytterne først vis de er på 3300uF kan du godt bruge 4700uF, afkoblings kondensatorene bliver ikke belasted på samme måde, men hold dig til samme værdig, så kan du som KVK skriver skifte op-amps dernæst de kondensator du vil skifte.
|
| Til top |
|
| |