| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inspireret af NriK's Sofawoofer projekt – http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37920&KW=so fawoofer – vil jeg nu selv prøve at bygge en subwoofer til placering under min sofa. Mit budget er meget lille og en del rammerne ligger allerede fast:
* Kabinettet skal måle 50x120x14 eller mindre for at kunne være under sofaen.
* Jeg ligger inde med to Focal 10C01 10" (Fra Onken Focal), som jeg regner med at bruge.
* De skal drives af en Acram 2x60 w forstærker (Signalet går direkte Power Amp In).
* Signalet kommer fra "Subwoofer out" på min Onkyo SR-604 som har “Independent crossover adjustment" på alle højttalere på følgende frekvenser: 40/50/60/80/100/120/150/200 Hz.
Grundlæggende vil jeg meget gerne have noget input til, hvordan jeg kan "sætte delene sammen". Jeg har aldrig bygget en højttaler før (Tilgiv mig, hvis jeg er naiv eller stiller dumme spørgsmål). Er det urealistisk, at det kommer til at lyde godt? (Jeg ved, at 'godt' er subjektivt. Brug blot din egen definition på 'godt' i dit svar). Med udgangspunkt i denne side – http://www.diysubwoofers.org/sbc/sbc5.htm – vil jeg sige at mit mål er "Add-on subwoofer for small system, low cost, good transient response, small box.". Måske kan det hjælpe med at forstå min 'ambition' med projektet.
Det er meningen at den skal spille sammen med et par små satelitter - måske et sæt Atlantic Technology 1200, Audio Note AX-1 el.l. Jeg er ikke kommet så langt med men vender tilbage med råd om køb af 'satelitter' på et senere tidspunkt. Indtil da spiller jeg over mine Kef Caprice, som jeg i øvrigt er rigtig godt tilfreds med. Jeg spiller både stereo og surround – ca. 50/50.
Med den research jeg har lavet indtil nu, har jeg følgende spørgsmål:
1. Først og fremmest: Kan nogen hjælpe mig med data på mine enheder? Jeg kan forstå at det er det vigtigste når man skal beregne kabinettet. Så snart jeg har data, vil mit næste spørgsmål blive:
2. Hvilken type kabinet kan du anbefale? Størrelse? Lukket kabinet, basreflex, ventiler, transmission? Skal enhederne sidde gemt inden i kabinettet eller skal de være synlige som på en 'almindelig' højttaler.
3. Der er reelt set kun 15 cm plads at gøre godt med under sofaen. Er 1 cm for kort afstand mellem kabinet og sofa – skal jeg hellere bygge kabinettet 12 cm højt, så der er mere luft imellem – og dermed give afkald på volumen?
4. Er det nødvendigt med delfilter, med den 'Crossover adjustement' som min recciver har?
5. Skulle jeg evt. bruge nogle andre (mindre) enheder til mine kabinet-begrænsninger?
Det var en helt masse spørgsmål. Jeg glæder mig meget til at høre forslag og kommentarer og jeg glæder mig endnu mere til at komme i gang med sav, lim og loddekolber.
Mvh.
Peter
|