| Forfatter |
|
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nogen der kan hjælpe ? jeg har nogle polypropylene kondensatore liggende, de er på hver 47 uf. hvis jeg parralelkobler 2 får jeg så én på 94 uf. havde tænkt mig at bruge dem i ingangen på quad esl 63. hvis jeg ellers kan få plads.
smeden
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ved parallelkobling af kondensatorer fåes en samlet uF-værdi på summen af de enkelte kondensatorers værdi...
__________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
| Ja, ved parallelkobling af kondensatorer fåes en samlet uF-værdi på summen af de enkelte kondensatorers værdi... |
|
|
ja ja, enkelt og lige til. Takker
Smeden
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det havde jeg virkeligt glemt, det er jo ved parallelkoble Modstande tingene ligesom bliver anderledes.
Tak til KimG Fordi det reddede mig fra lave fejl.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9420
|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Det havde jeg virkeligt glemt, det er jo ved parallelkoble Modstande tingene ligesom bliver anderledes.
|
|
|
og spoler skal i serie for at få dobbelt værdi
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
osprey skrev:
|
|
|
|
og spoler skal i serie for at få dobbelt værdi
|
|
|
Dobbelværdi bliver det kun det to ens spoler, men i serie får man summen af begge spolers induktion (Henry/milihenry mH)....og DC-modstand.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
så for en god ordens skyld lad os få dn. med 
serie kobling af to ens konder resultere i den halve værdi og dobbelte spænding
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og ved paralelkobling af to modstande blive værdien mindre end den mindste
Og jo større den største er, jo mindre mindskes den mindste
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . . og for af vende tilbage til Quaden og monteringen af de to kondensatorer:
@ jenssmed: Du skriver, du vil montere de to kondensatorer i højttaleren. Jeg gætter på, at det er for at erstatte eller parallelkoble den 220µF kondensator, der sidder der i forvejen. Andre - også jeg - har eksperimenteret med den kondensator. At den ikke er god nok, er alle enige om. Hvad der skal til, er der flere bud på. Men den totale værdi bør ligge omkring de oprindelige 220µF for at den bedste tonale balance. Dette ifølge erfaringerne på denne side.
God fornøjelse. Husk og meld tilbage med resultatet. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
. . . og for af vende tilbage til Quaden og monteringen af de to kondensatorer:
@ jenssmed: Du skriver, du vil montere de to kondensatorer i højttaleren. Jeg gætter på, at det er for at erstatte eller parallelkoble den 220µF kondensator, der sidder der i forvejen. Andre - også jeg - har eksperimenteret med den kondensator. At den ikke er god nok, er alle enige om. Hvad der skal til, er der flere bud på. Men den totale værdi bør ligge omkring de oprindelige 220µF for at den bedste tonale balance. Dette ifølge erfaringerne på denne side.
God fornøjelse. Husk og meld tilbage med resultatet. |
|
|
det vil jeg huske, blot læste jeg et sted at den var skiftet til en på 100 uf. det er også forslået at helt fjerne både kondensator og modstand.( nu ved jeg så ikke om forstærkerne kan klare det) men det vil jeg experimentere lidt med, lodekolpen er ved at være varm
Smeden
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, du skal læse min link igennem - især punktet "Improved Input Frequency Correction", som netop omhandler det, du er igang med.
Højttaleren er sådan indrettet, at hvis den detekterer en fejl i højttaleren, så bliver højttalerklemmerne kortsluttet, og det kan meget få forstærkere holde til. Quads egne kan, men de er også konstrueret til det. Så vær på vagt, hvis du vælger helt at udelade leddet.
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det klaret, kondensatorene er skiftet, samtidig justerde jeg bias lidt ned på minne amps, ( de blev meget varme)og fik støvfanget på Quaderne strammet lidt op! og der er lyttet en del, der er ingen tvivl polypropylene er bedre til musik, ikke nogen revolution men alligevelle hørbart.
generalt mere ro i lybilledet, mindre sss på høje toner, men er i gang med at tilspille min cursa3, den mangler stadig lidt i at have nået samme tørre og meget nuancerede lydbillede ( i toppen) som den jeg havde hjemme til låns.
Det næste må uden tvivl blive nogle nye interconnect.
Smeden
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillyke med resultatet til et bedre.
Dog har du gjort flere ting, så det må være svært at bestemme, hvad der egentlig har haft den positive effekt.
Jeg har det lidt dårligt med, at du har justeret biasen på din forstærker, så derfor vil jeg gerne vide, hvilken spænding der ligger over emittermodstanden (hvis det altså er en kl. A/B forstærker).
Skal udskiftningen forstås på den måde, at den oprindelige kondensator på 220µF er skiftet ud med de to polopropylen, så der nu er effektivt ca. 100µF? Og hvad med modstanden?
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Tillyke med resultatet til et bedre.
Dog har du gjort flere ting, så det må være svært at bestemme, hvad der egentlig har haft den positive effekt. det har du selvfølgeligt helt ret i, dog vil det forbedrede ikke så skarpe (i tonerne) lydbillede, jeg hørte efter at have udskiftet kondensatorer helt sikkert stamme fra lige kondesatorskiftet, opstramningen af støvfilmen har jeg ikke før hørt skulle have lige den effekt. det har derimod haft mere karakter af forvrængning.
Jeg har det lidt dårligt med, at du har justeret biasen på din forstærker, så derfor vil jeg gerne vide, hvilken spænding der ligger over emittermodstanden (hvis det altså er en kl. A/B forstærker). forstærkerne er zapsolute kl.A så der er ikke problemer med at justere bias, dog iriterer det mig at det er så pokkers svært at få den til at ligge stabilt, ved en justering på 112mv. (blir meget varm) når jeg justerer til omkring 100 mv. ligger den meget stabil på ca.95mv. ved driftstemperatur
Skal udskiftningen forstås på den måde, at den oprindelige kondensator på 220µF er skiftet ud med de to polopropylen, så der nu er effektivt ca. 100µF? Og hvad med modstanden? |
|
|
ja jeg har udskiftet den originale 220uf. med to på tilsammen ca. 100, det passede lige at de kunne side i højtalerfoden, modstanden er stadig den originale, en lidt underlig en med kølleribber og i guldfarve!
Smeden
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
en Zapsolute spiller bedst med "lav" bias
Guldfarvet modstand med køleribber (danoterm ?) - er det en original Quad
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, kl.A, så er jeg mere rolig. Ved kl.B kunne du have introduceret mere forvrængning, men det gælder jo ikke her.
IMHO så synes jeg stadig, at du skal eksperimentere lidt mere med at komme op på de 220µF. Desuden behøver kondensatorerne og modstanden ikke at sidde inde i kabinettet, men så er de jo selvfølgelig af vejen
Så hut jeg visker, sidder der porcelænsmodstande i mine, men det er lang tid siden, jeg har haft låget af. Måske skulle man prøve induktionsfrie modstande . . . . hmmmmmm __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Du skal ikke være bange for at sænke bias på en Zapsolute, så bliver den mere præcis og tør, og mere stabil=bedre lyd, hvis den bliver pludselig varm er det måske lidt ustabilitet
okay, var ikke klar over at en lavere bias skulle værre godt for lyden, dog er det selvfølgelig en fordel at elektronikken ikke bliver for varm, ligger den bedste arbejstemperatur omkring 45 grader ?
Guldfarvet modstand med køleribber (danoterm ?) - er det en original Quad
ja det fik jeg af vide af manden der solgte mig dem, det er der vist ikke grund til at betvivle, det var helt sikkert den originale kondensator der sad i, og hvorfor skifte modstanden uden at skifte kondensator ?
Smeden
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
OK, kl.A, så er jeg mere rolig. Ved kl.B kunne du have introduceret mere forvrængning, men det gælder jo ikke her.
IMHO så synes jeg stadig, at du skal eksperimentere lidt mere med at komme op på de 220µF. det tror jeg også jeg vil, der er bare ikke plads til større i foden,.Desuden behøver kondensatorerne og modstanden ikke at sidde inde i kabinettet, men så er de jo selvfølgelig af vejen
Så hut jeg visker, sidder der porcelænsmodstande i mine, men det er lang tid siden, jeg har haft låget af. Måske skulle man prøve induktionsfrie modstande . . . . hmmmmmm det er jo det der er spændende ved denne dejlige vinterhobby, rode lidt rundt på det hele , og hvis så det lyder bedre er det bare dejligt, ikk. vender tilbage med flere lydoplevelser.
Smeden |
|
|
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, så er jeg kommet lidt videre, Cursaen er spillet til og helt klart blevet meget nemmere at lytte til, dog undrer det mig at det kan tage 1 måned med konstant strøm og musik, men inden for de sidste dage har den ændret meget karakter, til det jeg gerne ville have, en utroligt åben og detaljeret lyd helt uden de sssss betoninger der var da jeg fik den hjem.
jeg er i mellemtiden faldet over nogle dipol basser, som skulle prøves sammen med Quaderne,
dog har jeg det lille problem at jeg helst vil forsætte med kun at bruge mine zapsolute 130 watt monoblokke.
på dem er der jo en bass udgang, som jeg gerne ville bruge til dipol basserne, skulle der være nogen der kunne fortælle om det kunne lade sig gøre at sætte et aktivt delefilter ind før ext-boardet således at det var muligt at kun bruge en forstærker?
Smeden
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
|
så for en god ordens skyld lad os få dn. med 
serie kobling af to ens konder resultere i den halve værdi og dobbelte spænding
|
|
|
Reglen er den samme som for parallelkobling af modstande og noget man kun gør hvis man skal bruge værdi man ikke kan få fat i på anden måde, typisk ved at lave en reversibel lyt af 2 polariserede ditto.
|
| Til top |
|
| |