Forfatter |
|
Falken Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 376
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
For ca. et lille års tid siden besluttede jeg mig for at ville bygge mine egne højtalere. Jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med mine indre håndværkerevner, så det skulle ikke bare være et firkantet kabinet. Så jeg begyndte at samle inspiration til designet hos komercielle produkter, bl.a Sonus Faber og Dali. En ting var sikkert... buede sider skulle der på.!
Jeg vil gerne vise mine fremskridt optil nu, hvor jeg faktisk kun mangler at "fin-pudse" delefilteret, og give kabinetterne deres finish.
Da der er mange billeder, så har jeg valgt ikke at upload dem alle sammen, men at ligge dem på "min egen" server.
Men et enkelt lille billede kan de vel godt blive til herinde...

Det, der mangler: Finish, samt ydre frontbaffel skal have sin endelige form. Men skal lige haft fat i nogle nye bor til overfræseren først.
Ris & ros modtages gerne ;)
God fornøjelse og håber i kan lide mit arbejde...
Mvh
Falken (cand. selvbygger)
__________________ Falken
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
NICE
|
Til top |
|
|
Thomas O. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser meget spændende ud. Flot højttaler og flot håndværk  
En ting dog: Når du nu har lagt så meget arbejde i det, hvorfor giver du så ikke højttalerne en rigtig træfinér?
Mvh.
Thomas
|
Til top |
|
|
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon resultat der! Hatten af for det! 
Glæder mig til at høre vidunderet!
PS Min diskant er sejere end din DarkWing! 
|
Til top |
|
|
Falken Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2003 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal i have...
Til Thomas:
Jeg har ikke endeligt lagt mig fast på finishen endnu. Umiddelbart har jeg planlagt at give dem piano-effekt. Laminat har jeg droppet helt ! Mht. finer, har du nogle erfaringer med det?, for der er jeg på bar bund! __________________ Falken
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dæleme flot.
Du talte om det - og du gjorde det.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaah, det kan vist ikke blive til meget andet end ros herfra
Hvilke enheder har du i "apparatet" ?
/U.
|
Til top |
|
|
Falken Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2003 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Tjaah, det kan vist ikke blive til meget andet end ros herfra Hvilke enheder har du i "apparatet" ?
/U. |
|
|
Jeg bruger scan-speak enheder.
Diskant: D2905/9900, mellem: 18w8546-01, bas: 18w8531G00.
Her ligger der flere billeder og en kort historie til dem... __________________ Falken
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Orv ja, der er jo mere end en side!  Flot arbejde!
/U.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 27 December 2003 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke gå "pianovejen"! Det er nærmest umuligt at få grunden perfekt, idet mdf løfter sig 2-3 tiendedele over tid. Jeg har selv prøvet flere gange og min far malede dem (automaler), så jeg ved godt hvordan sådan noget skal gøres. Det bliver hæderligt når det er samlet i smig og efterfølgende overfræset, men samlet som du har gjort det, så bliver du formentlig træt af resultatet, når først mdf'en begynder at "sætte" sig. Fænomenet kan iøvrigt tit ses på dyre færdige ht'ere, selm med finér; man godt godt skimte samlingerne gennem finéren, selvom det er ægte finer.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 27 December 2003 kl. 05:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn skrev:
PS Min diskant er sejere end din DarkWing! 
|
|
|
Haha Asbjørn, vi kan da hurtigt smide et sæt r29 i dine diva'er hvis du er misundelig.  
Må også se at få fingeren ud og lavet mine projekter færdige.
|
Til top |
|
|
greg Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 27 December 2003 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Falken: Det er et drønspændende højttaler projekt. Det er sådan noget der giver os andre blod på tanden, og troen på at det kan lade sig gøre!
Det er nogle gode billeder du har lagt på nettet. Dog ser jeg med stor forventning frem til mere dokumentation på konstruktionen. Jeg kan forstå du har lagt stort arbejde i alle detaljer, og det bliver spændende at lære af dine erfaringer. Jeg er især spændt på at høre hvor meget projektet har kostet dig i tid og penge.
Men superflor projekt! Hatten af for det!! 
Greg
|
Til top |
|
|
Thomas O. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 27 December 2003 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Falken skrev:
Tak skal i have...
Til Thomas:
Jeg har ikke endeligt lagt mig fast på finishen endnu. Umiddelbart har jeg planlagt at give dem piano-effekt. Laminat har jeg droppet helt ! Mht. finer, har du nogle erfaringer med det?, for der er jeg på bar bund!
|
|
|
Jeg har endnu ingen erfaring med finering, men der er der andre i dette forum der har. Jeg har tænkt mig at følge C K N's vejledning i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2786&KW =fin%E9r
Jeg har talt med DAT, og de anbefaler samme fremgangsmåde.
Jeg har netop bygget en sub, som skal fineres så snart jeg finder noget finér. Det er vist ikke så let. Folk som kender nogen som ligger inde med finer (lyst træ - eks. bøg, ask, ahorn) i hovedstadsområdet må gerne sige til....
Mvh. Thomas
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 27 December 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig flot arbejde. Tillykke!
Spændende med alle de billeder med tekst!
Desværre er stram/tør bas ikke lige mig...
|
Til top |
|
|
Falken Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2003 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne ord!
Tror lige jeg vil kigge på lidt finer efter nytår, det er da så absolut blevet en mulighed. Dog er der elementer på højtaleren jeg har bestemt mig for skal have piano-effekten.
Til ppp_dk: Delefilteret til bassen er det er arbejdes mest på for tiden. Der er ikke de store erfaringer for 8531G00 at hente, så jeg står mere eller mindre på bar bund, men det er nu også sjovt nok - lidt mere arbejde, for at finde et godt udgangspunkt. Men bassen ændrer sig i takt med de ændringer jeg foretager, så hvem ved hvad det endelige resultat bliver.... __________________ Falken
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 29 December 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig flot, og linken er blevet lagt i mit inspirations bibiliotek.
Hvad er målene på kabinetterne?
Sig til hvis du kommer i nærheden af noget finér, da jeg stadig er på udkik. Går snart selv igang,- tror jeg.
Og du har jo noget at leve op til hvad angår finish, med det der Primare udstyr. __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 29 December 2003 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW! lækkert!!
Dejligt at se DIY. folk der laver tingene så seriøst.
Jeg har en kanon delefilter løsning du bør prøve, hvis ikke allerede du kender til den?? jeg sender den lige privat...
Et godt råd er at skære ud til en Ø110 ScanSpeak Akustisk ventil i mellemtone kammeret. og så at fylde dette med 250 gr. ægte fåreuld pr. 14 liter.
Dette giver en meget mere frigjort og dynamisk mellemtone, samt bedre impedans og fase forløb.
Skal det være 100% optimale skal du lave en "fod" eller "plint" højtaleren skal stå på der får den til at vinkle 7,6 grader bgud, så er fase forholdene optimale og enhederne i akustisk lige linie, det gør underværker for perspektivet og muligheden for en liniær gengivelse.
Jeg har lavet en fod der ligner et "liggende" omvendt L ( se eventuelt hvordan det er gjort på : Morten Mingus højtaleren )
Håber du kan bruge dette til noget positivt??
Hvis så lad mig endlig vide resultatet og hvad du synts?
mvh.
Mike. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Falken Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2003 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Mike
Vinklingen har jeg allerde haft fingre i, med positivt resultat, så det er klart noget der skal integreres i den endelige fod til højtaleren...
Mht. til den akustiske ventil, så kender jeg ikke så meget til dennes indvirkning på lyden... Så den vil jeg da gerne høre lidt mere om, hvis det var muligt?
Mit volumen i diskant/mellemtone kammer er 14,2 L, så mon ikke 250 g fåreuld skulle passe lige på en studs... Hvordan oplever du forskellen mellem akustilux og fåreuld?
Mvh
Falken __________________ Falken
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1878
|
Sendt: 29 December 2003 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Falken,
Hvis du godt kunne tænke dig en lækker træfinish, så er der en anden mulighed end finér: Nemlig tynd (3 mm) krydsfinér med luksusoverflade. Denne krydsfinér fås i flere forskellige træsorter, bl.a. bøg, som jeg selv har brugt med godt resultat til en frontplade, der skulle shines lidt op (rå MDF ...). Krydsfineren er rimeligt nem at arbejde med og ikke så sart som ren finér.
Hvis man skulle ønske at bygge med denne krydsfinér og ikke bare skal beklæde et eksisterende kabinet, så findes den også i tykkere udgaver (husker ikke lige hvilke). Den omtalte krydsfinér fås hos de fleste trælasthandlere (føres bl.a. af firmaet Krydsfinér-handlen, som ikke handler med private) - om ikke andet så på bestilling.
Blot lidt yderligere inspiration ... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 30 December 2003 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
14,2 er lige i "øjet"!!.. ( Q = 0,49 ) og de 250 gr. uld skulle passe fint her!!.. ( men!.. MED!! akustisk ventil monteret!!) jeg skriver lige privat om resten!... 
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|