Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rock HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Niki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2005
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hey forum!

Sidste gang jeg ville bygge HT gik det lidt i vasken, men nu har jeg fundet lysten igen, Den skal primært bruges til rock/techno og håber på at der er nogen her der har noget forslag, JEg har kigget lidt på Proac 2,5, på grund  af dens ros, da jeg ikk har hørt den, men den virker som en god DIY ht.

Rent design mæssigt elsker jeg troels graversens: Acapella, men som jeg har forstået på det så skulle der mangle bas, jeg vil helst undgå SUB, men vil stadig gerne have et anlæg hvor man kan mærke bassen.

Til top Vis Niki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niki

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hey,

Efter min menning er ProAc kopien lidt tynd i lyden.

Hvor i landet bor du? Hvis du bor på øen vil jeg anbefale dig at tage en tur ind til DanskAudioTeknik.dk og se hvad de kan tilbyde. De har en del erfaring. Kan huske de engang havde et byggesæt med nogle Beyma enheder der lød godt og kunne spille godt op.

Hvad er dit budget? Hvis du bor i jylland er du velkommen til at komme forbi og høre min der skulle være færdig der. Den minder om ProAc'n ren design messigt men bare med langt bedre enheder. Du kan se projektet her :

http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=6

Prisen jeg har estimeret på siden er forkert. Der skal du spørge DanskAudioTeknik hvad de koster. Har hørt han vidst havde tilbud på den 18W (kan tage fejl)

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

vægter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej Niki

en ROCK-højtaler for mig er en tre-vejs med 12 til 15 tommer bas der kan flytte luft

og ikke en to-vejs med en lille 6 tommer

mvh vægter

Niki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jamen kan kun være enig med at en rock kasse skal have en ordenlig bas, men med den plads jeg har tilrådighed så er der simpelthen ikke plads til det:( Og havde egentligt også fået ind i hovedet at den fra proac var med en 8"...hehe

Syncroniq: Jeg kommer fra lolland af så er ikk så tit jeg er i jylland, men har oz i tankerne at tage en tur til storbyen:)

Men havde regnet med et budget på omkring 8k, til enheder og filter, men ikk til kabinettet.

Og skal måske lige siges at jeg er nybegynder inden for det her og har slet ikk ingen ide om udregning til delefilter, men er god til at lodde og såen, så det er lidt et krav at det er et "Testet" system, da jeg ikk har mulighed for at udregne filteret selv.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hey,

Faktisk er det en 7"

God ide, tag ind og se/lyt/rør osv.

Mener at DAT sælger enheder/filter osv til mine for 8000kr pr stk, så det er måske lige over dit budget. Men prøv og hør dem ad.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Denne ser såmænd også interessant ud

http://www.frequence.dk/sites/hd12-xt.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hey,

Den frequence tror jeg ikke går dybt nok. Den falder af et sted imellem 50 og 60Hz. 18W/8530 tunes til 33Hz, og den i proac'n omkring det samme mener jeg.

Niki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jamen så er vi oppe på det dobbelt i projekt, mente 4 k pr HT.

Kjeldsen, den HT havde jeg faktisk overset, den ser faktisk meget fornuftig ud, er der nogen der kender noget til den?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Den frequence tror jeg ikke går dybt nok. Den falder af et sted imellem 50 og 60Hz. 18W/8530 tunes til 33Hz, og den i proac'n omkring det samme mener jeg.

En rockhøttaler skal ikke spille dybt. Der findes stort set ingen rockplader med information under 50 Hz. Til rock er det den fysiske gengivelse af bas der er vigtig og ikke hvor dybt den kan spille. Uanset hvor dybt en enkelt 7" spiller, gør den det ikke med "autoritet".

Niki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Skal lige siges at der også skal høres noget Psychedelic trance/goa på den, dette er nok vigtigere end rocken, men er godt klar over jeg ikk kan få en perfekt højtaler med mit budget og plads, men håber at få noget jeg blir lykkelig for alligevel;)

Jeg har også haft kigget på Amadeus media, syntes jeg også virker som en spændende højtaler, men ville gerne op i en 8" mellemtonebas og gerne 2 af dem, nogen der kan hjælper en lorst gut?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at planlægge en højtaler med en Fostex 12" FW305 (ny model på vej) - diskant bliver formentlig Bohlender Graebender NEO3 PDR-i/RAW

Pris ca. 3 - 4000kr + det løse

Der er desværre lang vej endnu men du er velkommen til at overhale mig indenom

Ellers er der flere hårdtslående kit hos Strassacker i tyskland, tilsyneladene er de lavet ordentligt og synes at måle hæderligt

jeg mener at god effektivitet er vigtigt når der skal spilles rock, dog må man så give afkald på lidt af den finesse en mindre højtaler kan præstere, men det sker alligevel i de fleste konstruktioner

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kuncha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

http://www.lautsprecher-shop.de/hifi/index.htm?/hifi/tempera nce.htm

vildt billigt for dem her, mener osse de sælger kabinetter

har du rummet og icen, er den perfekt til din musiksmag

Til top Vis kuncha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kuncha

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=97043&perpage=10&pagenumber=1

Grundlæggende samme design - husk, der er opdatering på enheder, som er skiftet til HDS Nomex basser og HDS tweeter

MEN, to stk Silverflute 8" og en GB NEO3/RAW vil koste ca. 1000kr + lidt filterdele - kabinet beregning kan du nok få hjælp til - måske hvis Synqronic vil lave et filter til dig

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

4 stk fine 10" Beyma 10BR60 kan fås for ca. 2500kr - som 2.5vejs i lukket ville de fungere fint

BG NEO3 som diskant

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=3632

Men de fås måske i DK til samme pris når man regner lidt porto med

Nå, nu er der vist nok at tænke over - ikke mere for den femøre

Jo, måske lige bortset fra at en coax enhed som f.eks Beyma 12CX kunne være en rigtig fin løsning - enkelt og med høj følsomhed

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kjeldsen > Jeg tænkte nu også mere på techno. Og der tror jeg altså ikke de HDS'er går dybt nok til at være sjove. Og hvad mener du med at en 7" ikke vil have autoritet i det dybe? Det er der INTET der har. Det ligger i mellemtonen.

Niki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Jamen tror ikk der er plads til en 10", Skal ned på 8 tommer, både af ensyn til plads, men oz rummet størrelse.

Så tror det skal være 8" vi går efter. Hva vil i foreslå der? Og tror oz det skal være 2.5 vejs system og vil gerne have det blir lige som proac'en men bare med en ekstra enhed under den anden, men altså diskanten lidt forskudt i forhold til de andre enheder, syntes jeg er pænt og det er en anden vigtig faktor! 

Syncroniq: er det tænkeligt at du måske vil beregne filter?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kjeldsen > Jeg tænkte nu også mere på techno. Og der tror jeg altså ikke de HDS'er går dybt nok til at være sjove. Og hvad mener du med at en 7" ikke vil have autoritet i det dybe? Det er der INTET der har. Det ligger i mellemtonen.

Med autoritet mener jeg den vægt i lyden fra 80-200 Hz hvor stortromme og bas ligger.

Det er her en lille 6-8" ikke har autoritet nok. De kan simpelthen ikke flytte nok luft. Det bliver aldrig en fysisk oplevelse før man kommer op i et membranareal svarende til min. 12".

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Se dette er en rock højttaler!!

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=39429

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Techno er som udgangspunkt ikke kun sub-bas, nogle gange er der ikke meget dybde, men mere beats som ligger højere oppe. En mindre to-vej kan gøre det fint med en god amp. Selv om bassen falder af ved f.eks. 50 hz, så er der masser af engergi som ligger højere oppe. Se bare en B&W Dm7er. Det er mere gangsterrap som kræver et stort output ved lave frekvenser. Så kan man begynde at snakke om mere bund.

Syncronic henviser til det gamle "Grand Slam", en noget ældre DAT konstruktion. Iøvrigt vil (atter engang) henvise til DAT ikke rigtig kan leverer noget spændende mere. Istedet er Freqence nok et bedre bud...eller Q-sound. Vifa 10" enheder plejer at kunne gøre alle glade. Der er mange muligheder - sådan er selvbyg.  

Niki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Sad lige og kiggede lidt rundt på nettet, og må indrømme at jeg er faldet for proac 3.8, men syntes bare den er lidt stor i det Er det mon muligt at lave en kasse der er lidt større end proac 2.5 og så med 2 mellemtoner/bas og så nok med nogle andre enheder end dem i proac'en som passer bedre til mit behov!

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes