Forfatter |
|
MadMik Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej selvbyggere,
Jeg er ikke synderligt erfaren indenfor diy-hifi. Jeg har dog sammenstykket et par ok 2-vejs stander-HT før. De var dog ikke ordentligt afstemt (hverken kabinet eller basport) og er blevet erstattet af fabriksproducerede HT. Jeg ønsker dog alligevel at benytte de komponenter jeg har til et nyt projekt.
Jeg har følgende enheder at lege med:
2 stk. Vifa PL14WJ09-08
2 stk. Vifa PL18WO09-08
2 stk. Vifa XT25TG30-04
Jeg overvejer om delefilteret skal være 2,5-vejs eller 3-vejs. Jeg er ikke helt sikker på hvad fordelene er ved det ene frem for det andet. Kan nogen hjælpe/forklare? Med disse enheder, hvad vil så være det bedste valg?
Desuden er jeg i tvivl om kabinettet skal være en stor stander (ca 50 cm høj) eller en gulvhøjttaler. Arbejder PL18W bedst i større kabinetter?
Pt er jeg tættest på at skrotte PL14W og indføre XT18WO09-08 som bas-mellemtone enheden i en 2,5-vejs D´appolito konfiguration. Men jeg er åben overfor enhver ide. Jeg har brug for jeres rådgivning for at gøre det rigtigt denne gang! __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. har du købe de enheder du vil bruge til de højtaler ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa .. har du købe de enheder du vil bruge til de højtaler .. |
|
|
XT25 og PL18 er fra mit sidste projekt, som jeg nu piller fra hinanden. Det var alligevel ikke perfekt og blev derfor ikke fuldstændig færdiggjort. Jeg har købt 2 stk. PL14 siden, da jeg regnede med, at mit nye projekt skulle være en 3-vejs konstruktion. Siden har jeg forelsket mig lidt i XT18, som jeg nu overvejer at erhverve. Jeg har dog ikke tænkt mig at købe flere enheder el. komponenter før designet er fastlagt, beregnet og tegnet.
Før jeg kommer så vidt, ville jeg dog forhøre mig her i forum. Jeg vil gerne høre, hvad I mener, vil være den bedste konstruktion med de midler jeg har.
Blandt målene er at lave en HT, som kan klare en del effekt og levere et åbent, bredt og realistisk lydbillede - med præcis og hurtig formidling, hvor bassen er kontrolleret, tør og kontant. __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki ..
jeg lave det med et lukket kabinet .. er det ikke en 6,5" bas du har .. den kan du jo dele ved 500hz og der fra lade mellem tonen tage over .. og lade den gå så højt op så muligt for så kan du nøjes med at lave et 6 db filter ..
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - bassen er ca. 6,5"
Hvorfor er det en fordel med 6 db afruldning? - Og hvorfor er det muliggjort via højere delefrekvens i mellemtonen?
Jeg mener XT25T kan "overtage" ved relativ lav frekvens! - men hvad anbefales?
Skal jeg vælge 2,5-vejs eller 3-vejs?
Skal jeg benytte PL14 eller XT18 som bas-mellemtone ?
Hvorfor anbefaler du et lukket kabinet? - For at undgå portstøj? - Dæmper det ikke dynamikken og tager noget af de lave frekvenser? __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis du ikke er hård med en fræser, bør du ikke vælge XT18. Den kræver en del hvad angår undersænkningen.
Men XT18 er en fin enhed. Jeg har leget lidt med den (både XT og XG)
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Hvis du ikke er hård med en fræser, bør du ikke vælge XT18. Den kræver en del hvad angår undersænkningen.
Men XT18 er en fin enhed. Jeg har leget lidt med den (både XT og XG)
|
|
|
Jeg er ikke selv hård med en fræser, men det er min bror! 
Ellers må jeg få noget prof hjælp. Det vigtigste er, at det bliver ordenligt!
Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men hvorfor er undersænkningen kritisk ved lige netop denne enhed? __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. med et lukket kabinet for en go fyldig bas .. da en bas port er meget svær at stemme af . jeg har selv har med og uden port jeg vil helt klart vælge uden port....... jo du kan godt vælge 3 vejs.. det bliver nok lidt mere besværligt at stemme af .. grunden til jeg vil vælge 6 db filter .. at det ikke bliver så meget påvirket af impedance .. når en enhed flytter sig .. ændres impedance op og ned .. så en 8 ohm kan svinge fra 4 til 65 ohm... så der vil en 6 db ikke stille så store krav .. og det er meget nemmer at beregne .. jeg bruger selv 6 db..
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
fordi chasiet er lavet specielt, så den skal undersænket meget præcis for at den passer i hulet. Den har en "flap" der skal stille op og ud over undersænkningskanten.
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK,
Tak for jeres input! __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
fordi chasiet er lavet specielt, så den skal undersænket meget præcis for at den passer i hulet. Den har en "flap" der skal stille op og ud over undersænkningskanten.
|
|
|
Hey Syncroniq,
Det må jeg se på!....jeg har en ide til en fasekorrekt sandwich baffle, hvor jeg forhåbentlig kan forsøge mig frem!....
Du lader til at være ganske erfaren, så jeg vil gerne spørge dig direkte, hvad du vil anbefale ang. filter og kabinet! - er du enig med Lille_Smed? __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har enheder - jeg synes du skal forsøge med 2.5vejs, men selvfølgelig med enheder i seperate rum - så har du til dels sørget for BSC (baffelstepcontroll), som betyder at du har tab i mellembassen grundet frontplade (værst med smal frontplade)
Din PL14 har en lineær Xmax på +/- 3mm, så det skulle den nok kunne klare, da du vel næppe forventer discoteks niveau
Da du ikke har målegrej, skal du starte med 6db og experimentere dig til det som lyder bedst, så kan du senere prøve at lege med lidt flere komponenter
PL14 stopper du i 7 liter lukket, evt. med en ventil
PL18, I 20 liter lukket får du et Q på 0.5, og altså en meget stram afstemning, men som måske vil passe 2.5vejs princippet godt
Hvis du ønsker BR afstemning vil du i samme 20 liter få en meget dyb bas - så man kan sige det er lidt en "cameleon", som du kan ændre efter behov med dæmpning af porten (50 x 120/150 mm)
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Du har enheder - jeg synes du skal forsøge med 2.5vejs, men selvfølgelig med enheder i seperate rum - så har du til dels sørget for BSC (baffelstepcontroll), som betyder at du har tab i mellembassen grundet frontplade (værst med smal frontplade)
Din PL14 har en lineær Xmax på +/- 3mm, så det skulle den nok kunne klare, da du vel næppe forventer discoteks niveau
Da du ikke har målegrej, skal du starte med 6db og experimentere dig til det som lyder bedst, så kan du senere prøve at lege med lidt flere komponenter
|
|
|
Tak Musicus,
Det kalder jeg kontruktiv vejledning - det er lige det jeg har brug for, for at komme igang! - Godt med nogle kyndige råd! - Fornemt!
Nej, jeg forventer ikke diskoteks-lydtryk - jeg tænkte egentlig blot at XT18 ville passe bedre til XT25!?! Men du har nok ret - jeg kan ligeså godt benytte de enheder jeg har!....
Mener du også at to lukkede rum er den rigtige løsning?
Bør jeg lave den som gulv eller stander? - Hvis det skal være lukket, skal indre volumen vel være større?.... __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
PL14 stopper du i 7 liter lukket, evt. med en ventil
PL18, I 20 liter lukket får du i 20 liter (evt. også ventil) et Q på 0.5, og altså en meget stram afstemning, men som måske vil passe 2.5vejs princippet godt
Hvis du ønsker BR afstemning vil du i samme 20 liter få en meget dyb bas - så man kan sige det er lidt en "cameleon", som du kan ændre efter behov med dæmpning af porten (50 x 120/150 mm)
|
|
|
WOW
Der kom lige lidt mere! Fa'me fornemt!
Lige nogle spørgsmål fra en ny selvbygger, der ikke har læst alle de tekniske bøger:
Hvad vil en Q på 0.5 sige?
Hvordan skal jeg forstå ventil?.....Som basport, der kan stoppes til? Mener du lukket eller BR er bedst med disse enheder?.....
Hvordan skal jeg forstå dæmpning af porten (50 x 120/150mm)? - (tænker på målene)
Tak
__________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, som regel kræver BR større kabinet - men læs mit indlæg igen, hvor det fremgår klart - 20 liter (brutto) BR, hvor du kan dæmpe porten med dæmpe matriale 15-17 liter netto virker optimalt
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Nej, som regel kræver BR større kabinet - men læs mit indlæg igen, hvor det fremgår klart - 20 liter (brutto) BR, hvor du kan dæmpe porten med dæmpe matriale 15-17 liter netto virker optimalt
|
|
|
Jeg er måske bare lidt usikker på basport! - selvfølgelig vil jeg gerne have dybere bas men jeg er bange for, jeg ikke kan afstemme porten korrekt og derved ikke opnår den kontante bas - jeg er ikke lige til portstøj! - vild med kontant pumpende bas! __________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buldre bas kan du såmænd også risikere med lukket det er meget sværere at designe et optimalt lukket system, som vil kræve forhåndserfaring med anvendte enheder
Med et portet system har du nogle justerings mulighederselvfølgelig, som du ikke har med et lukket - og selvfølgelig kan du tune en port, når bare du har et rimeligt udgangspunkt - det er ikke svært at "kvæle" en port fidusen er at de 17 liter vil virke med både BR og lukket
|
Til top |
|
|
MadMik Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Buldre bas kan du såmænd også risikere med lukket det er meget sværere at designe et optimalt lukket system, som vil kræve forhåndserfaring med anvendte enheder
Med et portet system har du nogle justerings mulighederselvfølgelig, som du ikke har med et lukket - og selvfølgelig kan du tune en port, når bare du har et rimeligt udgangspunkt - det er ikke svært at "kvæle" en port fidusen er at de 17 liter vil virke med både BR og lukket
|
|
|
OK - jamen erfaring er jo det jeg mangler!  
Jeg kan sagtens se fidusen i "Cameleon-princippet"! - justeringsmulighederne tiltaler mig! Jeg vil således smide PL18 i et 17 liters rum med en port!
Jeg er bare ikke helt afklaret med det tuningsprincip du omtaler! - Beklager, hvis jeg synes tungnem, men jeg skal altså lige have helt styr på det her. 
Du foreslår altså, at jeg bygger kabinettet med en port, som jeg så kan "kvæle" ved at stoppe porten med dæmpningsmateriale om nødvendigt!?! - Vil det så svare til et lukket kabinet?.....Er det, hvad du kalder en ventil?
Hvis nu vi antager, at mit udgangspunkt er BR afstemning, hvad er så et rimeligt udgangspunkt for tuningen!...hmm...er det de mål du gav før? - altså (50 x 120/150mm) - dem forstår jeg nemlig ikke helt! 
PL14 skal jeg vel holde i et lukket rum?......eller mener du, jeg også her bør bruge samme tuningsprincip med at kvæle porten om nødvendigt?.....
Jeg sætter stor pris på rådene - jeg er bare ikke helt inde i DIY-sproget!
__________________ The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, du har fat i det
Port, ø50mm x 120-150 mm lang - du kan få en som kan justeres i længden
PL14 monterer du i 7 liter lukket, men monterer en "akustisk ventil" på bagplade
Design - det er vigtigt at akustiske centre er korrekte
Jeg vil foreslå en helt enkel gulvhøjtaler som tiltes bagover med et par små fødder/liste - der vil være rigelig plads i bunden til både sand og filter
Men det er selvfølgelig op til dig - hvis du ikke kan tegne selv, må jeg vel hjælpe dig med det
RETTELSE - 20 liter netto som først foreslået vil være bedst så er der taget højde for en mindre stigning i Q grundet filter
Og som sagt hvis det viser sig at fungere bedst med porten kvalt, vil det være enkelt at montere en akustisk ventil i stedet
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Service meddelelse!!
Dette er en "akustisk ventil":

Scan speak laver dem og jeg syntes jeg har set nogen til salg her på forumet og elleres kan du også få den fra ny i div selvbyggerbutikker __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|